2016.07.07.
10:55

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Heti Betevő Egyesületnek főztünk - budaörsi önkéntesek 2016 július 3.

 

Heti Betevő Egyesületben főztük: tótok levese.

 

https://www.youtube.com/watch?v=l25Fwlh2CQg

Tótok levese

A tótok leves sűrű palóc leves, amely jobb, mint a palóc leves. A levest ettől az egytálételtől az különbözteti meg, hogy sűrítjük a levesként elkészült palócot, habarással vagy rántással, esetleg zabpehellyel, keményítővel. Az ízesítése is meg különbözteti: sok kaporral és tárkonnyal készítjük. A szalonnát kiolvasztjuk, és megdinszteljük rajta a hagymákat. A húst kifehérítjük a forró zsírban (olajban), és pirítjuk. A mikor a levét elforrta, akkor fűszerezzük, és felöntjük a zöldbab levével. Amikor már majdnem puha a hús, akkor tesszük bele a zöldbabot. Hőkiegyenlítéssel habarjuk. Újra melegítjük, nem forraljuk! Korrigáljuk a fűszerezést.

Bevásárló lista 136 adagra

20 kg kiskockára vágott sertéscomb

2   kg füstölt szalonna

2  kg zsír 

10 kg üveges/konzerv zöldbab

5   kg vöröshagyma

10 kg hámozott kockázott burgonya

14 kg kenyér

1  kg paradicsompüré

4  kg tejföl (20%)

6 x 0,02 kg őrölt fekete bors (vagy 10 dkg nagyobb kiszerelésben)

0,10 kg őrölt pirospaprika

0,04 kg őrölt köménymag

0,10 kg étkezési keményítő

4 fej fokhagyma

4 csomag kapor

Az étel jellege:  Egytálétel

Az étel állaga:    Közelebb a főzelékhez, mint a leveshez

Az étel színe:     Világos sárgás - barnás mártásban húscsíkok, zöldbab zöldje/sárgája

Az étel illata:      A hús illata mögött a tejfölös savanykás illat érződik

Az étel íze:          Enyhe fűszeres, savanykás hús íz

 

Szólj hozzá!

Címkék: szakácskönyv Budaörs Rádió Bézs Heti betevő 2016 Magyarország

2016.07.07.
09:12

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Bojkott vagy szavazás?

Alaptörvény ellenes népszavazást tűzött ki a köztársasági elnök.

Menjünk szavazni vagy nem? Tóth Zoltánnal beszélgetett az október 2-ai népszavazásról Bíró Marianna (Népszava).

 http://nepszava.hu/cikk/1099108-kamunepszavazas-nyolcmilliardbol

 

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia pártok Népszava országos népszavazás Alkotmány Alaptörvény 2016 Magyarország

2016.07.05.
23:11

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Őszibarack nem válik vízzé

Őszibarack

Indulni kell kisunokám! – rázta meg a vállamat a nagymamám.

Nagyapád már a kocsin ül! – suttogta a nagymamám, és én úgy ugrottam bele a pesti rövidnadrágomba (gatya nélkül), mint aki darázs csípett meg.

Lassan baktatott a lovacska, Nagyapám, az első kortyot itta meg a csatos üvegből. ( A másfél liter fröccsnek délig kellett kitartania.)

Rázott a kocsi a földúton, nagyot rántott ló, amikor gyorsabb volt a kocsi, mint a ló, és vissza kellet fogni a huppanó végén a kocsit.

Jánosnak szólították a napszámosok a Nagyapámat. A napszámbér 3 Ft volt. A napszám reggel 6-tól este 6-ig tartott, de a pénzhez járt a früstök és az ebéd, továbbá egy liter kocsisbor. A reggeli 9 óra körül volt (kenyér, szalonna, paradicsom, vöröshagyma), az ebéd csak a kijelölt szőlőtőke forduló végén, de legkorábban 12 órakor kezdődhetett. A napszámosok parikáskrumplit kaptak (szalonnával), Nagyapám ugyanazt kolbásszal, a pesti unoka sült kacsacombot, a többi unoka a sült kacsa egyéb nemesebb részein osztozott. A Nagymamám (Mami) a püspökfalatját tartotta meg magának. (30 év múlva tapasztaltam meg, hogy a legjobb falat a püspökfalat, amikor az én unokáim a kacsacombokért küzdöttek.)

Früstök után a napszámosok beálltak újra a sorokba. Nagyapám engem szőlősorok közepén levő barackfához vitt. „Duráncki!” – mondta és jelentőségteljesen Mamira utalt: „Ő ezt teszi el télire befőttnek a húsok mellé!” Szedtünk az apró, kemény, zöld barackból két vödörre valót. „Megkóstoltad?” Szó nélkül beleharaptam/volna a kőgolyóba, de kicsúszott a fogaim közül és még keserűnek is éreztem.

„Champion! – vitt el egy szomszéd szőlősbe a vidéki unokatestvérem. Fogdostuk a kőkemény barackokat, mire nagynénink hátulról egy hatalmas nyakast adott az unokatestvéremnek, velem beérte egy fenékreveréssel. „Öcsi barackosában  a zöld után koslattok, amikor ott van a miénk?!”

„Mariska!” – mondta az unokanővérem, és bevitt a házba, a fürdőszobába. Az ingeket le kellett venni a kád előtt. A hatalmas, hamvas, sárgás-zöldes őszibarack vastag és szőrős héját alig lehetett átharapni. Azonban, ha sikerült a vastag és szőrös héjon átharapni magadat, akkor eljött a menyország: édes, savanykás, acélos, puha, lédús, aromás lé csurgott le a szájad két oldalán az inged helyett a melledre, a hasadra és a kádba.

Karácsonyra megérkezett egy duráncki befőtt Pestre. Szakértőként mondtam Édesanyámnak: „Duráncki! A hús mellé való!” A zöld és keserű barackgolyó selymes és édes finomsággá változott. A Mami keze és szeretete tette azzá. A karácsonyfa mellett ma is egy-egy pillanatra gondolok a Championra és a Mariskára is.

Az őszibarack nem válik vízzé.

 

Szólj hozzá!

Címkék: tavasz Unokáimnak Két kor gyermeke Emberi kérdések 2016 Magyarország

2016.06.26.
17:37

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Ünnep a Petőfi utcában

Vízcső-javítási ünnep a Petőfi utcában. 

Budaörsön a Petőfi utcában a lakók közéleti találkozójának a színtere a csőtörés helyszínén kiásott gödör – volt.

 18 alkalommal nyújtott lehetőséget az utca lakosainak a spontán (civil) jellegű találkozójára a csőtörés. A lakosok már kezdeményezést nyújtottak be az önkormányzathoz utcanév-változtatásra, melyben a „Petőfi Sándor – vízcsőtörések utcája” elnevezést kérték megadni. A közérdekű indítványunkra semmilyen válasz nem érkezett.

Ámde egy szép nap hajnalán dörömbölnek a mi kapunkon (is), és hangosan beszélőn adják a tudomásunkra, hogy estig nem lesz víz. Aktív közéleti emberként azonnal felkészültem a 19. vízcsőtörési ünnepségre. Kilépve a kapun, azonban azt láttam, hogy az utca hosszában gépek állnak és lezárják a forgalmat az autósok előtt.

A házunk előtt a vízcső-bekötés helyét krétával jelölte ki egy munkás. A főnökétől megtudtuk, hogy új vízcsővezetéket fektetnek le végi, sőt, a házakhoz vezető bekötéseket is kicserélik!

HERUÉKA! Kiáltottak fel az utca lakói, és sanda szemmel kezdték méregetni egymást, hogy vajon ki hol fog parkolni az autójával az utca lezárásának az idején.

Az építési munkálatotok ütemesen folytak. Szombat-vasárnap is dolgoztak a dolgozók, sőt 33 fokban is tették amit kellett.

Az utca lakói között azonban egyre elkeseredettebben folyt a háború a parkolóhelyekért. Az egyik szomszédom kihívta a rendőrséget, mert az ő kapuja előtt állt meg valaki, bunkónak, állatnak nevezte a szomszédját egy idős hölgy, „kimegyek, de akkor véged lesz!” ordította egy középkorú férfi megszakítva a sportközvetítés élményének élvezetét.

A Csőfek Kft. dolgozói azonban dolgoztak és rendszeresen tájékoztatták a Petőfi utca lakóit, hogy miképp változik a közlekedési rend, mikor lesz elzárva a víz.

A fejlődésnek vannak áldozatai! – mondta egy reggelen egy szomszédom, amikor az autója oldalán levő hosszú karcolást szemlélte meg.

A fejlődésnek vannak eredményei! Amíg az ásatások folytak a régi vezetéken újabb három csőtörés következett be, de nem kellett hívni a javítókat, hiszen helyben voltak folyamatosan. 21 csőtörést éltünk át, és most itt az új!

Az utolsó szombati munkán (két nap múlva az új vezetéken jön a víz) kérdeztem a főnököt: tudják már, hogy hol dolgoznak majd a jövő héten? „Kispesten, Újpesten, Csepelen is várnak ránk!”- hangzott a válasz. Egy társaság, ahol rendesen dolgoznak. Ritkaság. Gratulálunk a főnököknek és a dolgozóknak!

Lapzártakor érkezett a hír, hogy az utca elején szivárog a gáz! Csak annyit mondtam: egy.

http://tothzoltan.blog.hu/2015/05/18/budaorson_utcanev_valtoztatasi_kerelem

http://tothzoltan.blog.hu/2014/12/13/17_vizcsotores_budaorson_a_petofi_utcaban

http://tothzoltan.blog.hu/2014/11/24/unnepi_vizcsotores_budaorson

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: Budaörs fogyasztó védd magad! 2016 Magyarország

2016.06.23.
19:56

Írta: Dr. Tóth Zoltán

A színház kiválasztja nézőit - POSZT 2016

„Sok pénzt és energiát fordított a kormányzat a POSzT-ra!” Midőn ezt a kormánypolitikusi mondatot hallottam a rádióban, rögtön a megvásárolt jegyek eladása jutott eszembe. Utóbb – belátom – előítéletesen gondolkodtam, mert a kormányzat általános politikáját és annak elborzasztó eredményeit láttam bele a POSzT-ba. A pécsi hirdetések szerint 100 rendezvényt tartottak a Pécsi Országos Színházi Találkozó idején, és ebből csupán kettőt láttunk együtt barátainkkal, így nem ajánlom az olvasóknak, hogy ebből a kettőből általánosítsanak a POSzT egészére.

Az olaszliszkai. Már a cím is hátborzongató a média félmúlt eseményeiből felidézve. Lincselés. Egy közlekedési baleset: egy autó elsodor egy labdázó gyermeket az úttesten, aki nem sérül meg, de nyilván nagyon megijed. Az autót egy tanár vezeti, és az autóban ül a tanár két gyermeke is. A labdázó gyermek felnőtt ismerősei, akik szintén cigányok, meglincselik a baleset elkövetőjét a gyermekei szeme láttára. A brutális fizikai jelenetek után következnek a horrorisztikus lelki megnyilvánulások a rendőrség, az ügyészség és a bíróság és börtön viszonyai között. Közjátéknak tűnik, hogy a vidéki elhurcolt és elpusztított zsidóság emlékeit kutatja egy ember, és a dráma szerzője keretjátékként elbeszéli szülei meggyilkolásának a történetét. 

Lélekpusztító a történet, félelmet keltenek a párbeszédek, sírásra késztetnek a forró érzelmek.

Az előítélek tombolnak, a gyanúsítások rettenetesek, a következtetések primitívek. Ilyen korban élünk, ilyen kortársak között élünk. Megfogalmazódik bárkiben is, hogy MI IS ILYENEK VAGYUNK?! Vagy a tükörbe nézünk, de ott nem magunkat, hanem másokat látunk?

A kriminológusok szerint a lincselésben részt vevőknek két csoportja van: az első csoportba a fizikai elkövetők tartoznak (rúgnak, lőnek, taposnak, szúrnak, fojtogatnak, ütnek, köveznek, sebeznek, karmolnak, tépnek), a másik csoportba a lelki elkövetők: a körbeállók, a nézők, a drukkerek, a buzdítók, az ordítók, a lelkesítők tartoznak. Aki nem ért egyet a lincseléssel, az elmenekül a helyszínről, és örökre hallgat.

Jogi kérdés annak eldöntése, hogy a lincselők közül ki tartozik az első és a második csoportba. A jog lehatárol, szigorú keretet ad, elválasztja egymástól a bűnöst és a nem bűnöst. Justicia bekötött szemmel ítél, az osztó igazság elve alapján, nem kicsinyeskedve méricskél: valaki elítélt bűnös, és van, aki jogilag bűntelen. A cezúra visszavonhatatlan, az ügyészség vádmonopóliuma eleve határt von: aki ellen nincs vád, az akkor sem lehet jogilag bűnös, ha egyébként mindenki tudja, hogy bűnös.

Erkölcsi kérdés, a társadalmi felelősség azonban finomabban vizsgál: milyen okai voltak a bűn elkövetésének, és azért az okért, amely kívül esik a jog oksági láncolatán, azért ki/kik a felelősek? A körbeállók, a nézők, a drukkerek, a buzdítók, (stb.) is bűnösök, ha a jog nem is vonja őket jogilag felelősségre. Az államalkotó többség diktatúrája tisztességes lehet-e az ártatlanul kisebbségi bűnösnek kikiáltott emberek megítélésében?

Politikai kérdés, hogy egy színházi versenyben ki/kik lesznek a győztesek. Ennél sokkal fontosabb kérdés, hogy 2018-ban ki/kik indulnak az egyéni választókerületetekben, és kik kerülhetnek be az országos listára. A legfontosabb kérdések megbeszélésére mi sem alkalmasabb, mint a színház büféje: behatárolt résztvevők, szűk helyszín, keretbe szorított idő. A nemzeti konzultáció alatt libamájas szendvics és pezsgő.

Színházi kérdés, hogy miképpen tud megfelelni a jogi, az erkölcsi és a politikai kérdéseknek úgy, hogy közben „színház” tudjon maradni.

A Katona József Színház társulata egyidejűleg képes a többoldalú kihívásoknak megfelelni. Máté Gábor rendező biztos kézzel választott kortárs drámát. Borbély Szilárd drámájának emberi konfliktusai a klasszikus görög/angol/francia drámákéval azonos súlyúak, azonban aktualitásánál fogva magyarabb. Nem kell a múltba révednünk azért, hogy meglássuk az életünk jelenlegi súlyos tragédiáit: a diszkreditációt, a rasszizmust, az emberi egyenjogúság semmibevételét.

A Nyíregyházi Színház társulata Bohumil Hrabal drámájában ugyanezeket az erényeket csillogtatja: cigányozás, zsidózás és általános emberi problémák kavarogva jelennek meg.

A társulatok az egyéni alakításokban ás a közösségi megjelenésekben bravúrosakat alakítanak. Természetesen vannak főszereplők és a kórus, de közös a teljesítményt kell értékelnünk: katartikus erőt.

Ha az ember csak azért megy színházba, hogy „szórakozzon”, akkor nem kell megnézni sem a Katona József, sem a Nyíregyházi Színház előadását. Lehetséges, hogy a POSzT további 98 rendezvénye ezt a célt szolgálta – nem tudom.

Egy szórakoztató rendezvényt volt alkalmunk látni Pécsett: az Európa Bajnokság nyitó mérkőzése előtti rendezvény-szerűséget a sörpadokkal és nagykivetítővel. Sajnálom azokat, akiknek csak ez jutott.

A kormánypolitikusok a focit bámulják - kötelezően.

A színház kiválasztja a nézőit.

Lehet, hogy a jelenlegi kormány hiába költ kultúrára? Nekik csak a foci jut!?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: demokrácia filmszínházirodalom olvasókör 2016 Magyarország

2016.06.19.
12:21

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Hétfőn este 8 órakor: Erdős Virág

Olvasókör a Civil Rádióban hétfőn este 8 órakor. A Civil Rádió egyszerre sugárzó rádió (FM 98) és internetes rádió http://myonlineradio.hu/civil-radio  (katt ide).

Az olvasókör első vendége Kukorelly Endre volt, a jövő héten Kerékgyártó István lesz a vendégünk.

Erdős Virág saját verseiből olvas fel, és a megzenésített dalait énekli, és megtudjuk, hogy hogyan kell megszólítani egy költőt.

A szerkesztő-műsorvezető Tóth Zoltán.

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: filmszínházirodalom Civil Rádió 2016 Magyarország

2016.06.14.
09:46

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Végre hasznosul a Várkert bazár...

Jól szervezett tüntetés volt a Várkert bazárnál szombaton délután.

A tüntetés nyitányának a pillanatától ömlött az eső. Orbán nevének hallatára villámlott és mennydörgött az ég. Megyünk a következő tüntetésre is, ahol az egészségügyiekért állunk helyt.

http://nol.hu/belfold/radikalizalodnak-a-szulok-1619521

Fotó: Népszabadság.

 

Szólj hozzá!

Címkék: demokrácia egészségügy kormánypárt Budapest 2016 Magyarország

2016.06.13.
15:37

Írta: Dr. Tóth Zoltán

2016. június 13-án, hétfőn, 20 órakor Olvasókör a Civil Rádióban

 

Az "Olvasókör"-ben, a Civil Rádió FM 98 műsorában az első vendég Kukorelly Endre, író.

Az Olvasókör c. műsor a művészet, a művészek világát kívánja a hallgatókhoz közelebb hozni. Sokan mondogatják, hogy a „magas kultúra” képviselői elefántcsonttoronyban élnek, és műveik megértéséhez különleges képzettség szükséges. Az Olvasókör bizonyítja, hogy a művészek ugyanolyan emberek, mint mi, a kultúra fogyasztói, csak alkalmat kell adni nekik, minden hétfőn 20-21 óra között a Civil Rádióban, hogy ezt bebizonyíthassák – mindannyiunknak.

A rádió folyamatosan hallgatható napi 24 órában Budapesten és környékén az FM 98,0 MHz-es ultrarövid hullámú frekvencián, a UPC kábeltévé-hálózatán az FM 106,3 MHz-en, illetve az interneten.

Az Olvasókör szerkesztő-műsorvezetője dr. Tóth Zoltán, jogász, 64 éves, közigazgatási és választási szakértő, aki rendszeresen publikál a Népszavában, az Élet és irodalomban, továbbá saját blogjában http://tothzoltan.blog.hu. A Szalay kör tagja. 62 éves korában szakácsvizsgát tett, amely érvényes az Európai Unió valamennyi éttermében, és a Heti Betevő Egyesület VIII. ker. istápoltjainak rendszeresen főz, mint önkéntes. Szabadidejében könyvmoly.

A fotón baloldalon Kukorelly Endre író, jobbra Tóth Zoltán szerkesztő-műsorvezető. A fotót Tóth Mónika készítette a Civil Rádió Stúdiójában.

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: filmszínházirodalom Civil Rádió 2016 Magyarország

2016.06.12.
12:08

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Ara-Kovács Attila: A kremlinológia harmadik hajnala

 

 

A világ a 20. század folyamán kétszer kényszerült arra, hogy értelmezze félelmeit, és félelmeinek okait, melyeket mind-mind Oroszország okozott. A második világháború alatt és után, hiába lépett az Egyesült Államok elsőként az atomkorszakba, a szovjet fenyegetés nyomasztó maradt – és elsősorban Európában. Azt követően, hogy Sztálinnak sikerült rendszerét a világban szerte exportálnia, másutt is kialakult az a pszichózis, mely addig csak Európa kényszerű sajátja maradt. Oroszország hagyományos fegyverekkel is volt olyan erős, mint bárki más – elsősorban Amerika –, mert ideológiája az egész emberiségnek kínált megváltást, még ha utóbb ki is derült, hogy Moszkva saját magát és kényszerű csatlósait a nemzetállami lét legocsmányabb formáihoz kötötte minduntalan.

 

A kremlinológusok ezalatt feltártál a belső mozgatórugókat, megmutatták miként váltódtak aprópénzre Marx illúziói a szovjetorosz valóságban, annak dacára, hogy ezek az illúziók még nagyon sokáig adtak morális reményt a nyugati világ legjelentősebb gondolkodóinak. Ezek 1968-ban – valószínűleg utoljára – megpróbálták kiszabadítani szovjet fogságából az egyenlőség és a kollektivizmus globális ígéretét. Sikerült, de nem úgy, ahogy azt a demokratikus baloldal remélte. Létrejött a kapitalista jóléti állam; a polgárok nem váltak ugyan egyenlőkké, de tömegek részesültek abból a kultúrából és individuális anyagi biztonságban, mely azelőtt csak nagyon keveseknek adatott meg.

Mindeközben a Szovjetunió maga mögött hagyta Sztálint, a társadalom egy kicsivel jobban élt és egy kicsivel kevésbé félt a represszív jelentől és a megkopott ígéretekben számára államilag kiutalt jövőtől. Ám a különbség a kapitalista Nyugat és a szocialista Kelet között orbitálissá vált; a csökkenő félelem keleten nem állt arányban a nyugati ember anyagi gyarapodásával, miként a csökkenő keleti megkötöttségek sem azzal a biztonsággal, melyet a keleten soha nem ismert szabadság hozott a Nyugat polgárainak.

1968-at követően a nyugat már egyre kevésbé félt a Szovjetuniótól. Bár a nukleáris technológia ekkor érte el a Szovjetunióban a csúcspontját, a kremlinológia ezt követően már nem egy közvetlen konfrontációval számolt, hanem olyan proxy-háborukkal, melyeket a két fél egymástól távol vívhatott (Indokína, Közel-Kelet, Afganisztán). Meg persze a gazdasági-technológiai versenyben.

1991. december 24-e, vagyis a Szovjetunió összeomlását követően a szörnyű káosz egy szűk elit számára elhozta a modernitást. Lehet ezt egyfajta, az eliteknek teremtett jóléti államként is felfogni, de még sem volt az, hisz az állam ettől nem lett jobb, nem funkcionált hatékonyan, de tény: a nyugatos látszatok néhány ezer embernek elérhetővé váltak. A Kreml pedig ennek alapján elhitette önmagával, hogy Oroszország nem csak modernizálható, de tulajdonképpen példamutatóan korszerű nagyhatalomként vág bele a 21. századba.

Hogy ez önáltatás, azt a gazdasági teljesítmény mutatói egyértelműen jelzik. A források hiánya a nagyhatalmi célok elérését már most nevetséges ambíciónak mutatják. Ugyanakkor ennek az ábrándnak van társadalmi támogatottsága, s nem elsősorban azok részéről, akik jól jártak az elmúlt 25 évben, s különösen a 2000 óta folyó putyini „furcsa konszolidáció” során, hisz ők vagyonukat már rég külföldre menekítették, gyerekeiket pedig brit és amerikai elitegyetemekre, hanem akiknek más sem maradt, mint a nagy nemzeti ábránd.

A legújabb kremlinológia ma erre az ideológiára koncentrál, hisz az nem illik bele a nyugati nacionalizmusokról már rég megszületett sémákba. Persze, ahhoz nagyon hasonló, de mégis atavisztikusabb, hosszadalmasságában és tartósságában gyorsabb önpusztítást ígér, ráadásul olyan szemléletek vegyülnek benne, melyeket nyugaton sohasem tapasztaltak meg senki.

A jelenlegi orosz rendszer önmagát eurázsiaiként definiálja, ideológiája az eurázsianizmus, melyben egyrészt a Nyugattól (demokrácia, emberi jogok, kapitalizmus stb.) való elfordulás érhető tetten, másrészt egy olyan múlt beemelése az eszmerendszerbe, melynek nem az európai, hanem az ázsiai dimenziók adnak keretet. Ezzel a szemléletbeni ajánlattal léptett színre – egyébként nem ma, még a brezsnyevi érában – Alekszandr Dugin, a Raszputyin-jelenség harmadik, negyedik, vagy ki tudja hányadik generációja, hogy értelmet adjon az aktuális irracionalitásnak.

A Raszputyin-hasonlat nem véletlen és nem is túlzás. Igaz, a volt szibériai „őrült pópa” a cári rendszer agóniájának vált központi figurájává és áldozatává, de a pityini értelmezések dacára, nem biztos, hogy azok, akik ma az eurázsianizmussal házalnak nem egy nagyon hasonló agóniára keresnek önnyugtató válaszokat s vetítik abba a jövő nagyhatalmi ígéretét.

Hogy a tények makacs dolgok, az egy másik kérdés. Ebben az atmoszférában nincs sok súlya az olyan érveknek, hogy bár Oroszország területileg kétharmad részt ugyan ázsiai, iparának több, mint kétharmada Európában van. És annak dacára, hogy bár igyekezett az elmúlt években biztosítani a földgáz Kínába továbbításának eljövendő lehetőségeit, az oroszországi energetikai források túlnyomó többsége még mindig az európai – és nem csak orosz – ipart szolgálja ki. Az efféle érvkészlet soha nem tudott felülkerekedni a hiten, hogy van az ésszerűn túl is megoldás, sőt, hogy üdvözítőnek a nemzeti kultúra és a nagyhatalmi érdek szempontjából csak az efféle megoldások bírnak relevanciával.

Erről a jelenségről írt most nagyon mély és értő elemzést Charles Clover, melyet az elmúlt hetekben jelentetett meg a Yale University Press, „Fekete szél, fehér hó – Az új nacionalizmus felemelkedése Oroszországban” címmel.* Clover tíz évet élt Oroszországban a Financial Times tudósítójaként, kiválóan beszéli a nyelvet és gyakorlatilag nincs olyan, az orosz kulturális és politikai életben jelentős szerepet betöltő figura, akit személyesen ne ismerne. Nem csoda, hogy olyan emberek és archívumok nyíltak meg neki, mint keveseknek.

A szerező szerint a klasszikus értelmezések tükrében nem érthető meg mindaz, ami ma Oroszországban zajlik. Míg a kelet-európai nacionalisták előtt mindig egy homogén nemzet megteremtése lebeg célként, mely szűk környezetével szemben, általában annak rovására határozza meg önmagát, addig Oroszország sohasem tekinthetett egységes nemzetállamként önmagára, hisz nyelvében nagyon is eltérő etnikai csoportokból állt, s áll ma is. E birodalmi építkezés elsősorban kulturális – állapítja meg Clover. Ez volt mindenkori erőssége, s ez maradt mindenkori gyengeségének forrása is. Nélkülözhetetlen az orosz kultúra mélyebb ismerete, hogy helytálló kijelentéseket tegyünk az egykori és mai politikai jelenségekkel kapcsolatban. Az, ami ma ott zajlik, egyáltalán nem új keletű – negyven, ötven évenként ismétlődik, a kudarcok és azok magyarázatai egymásra rakódnak, mint üledékrétegek, a hangsúlyok eltolódhatnak ugyan, de a logika és az indíttatás lényegében ugyanaz marad.

A Kreml mai politikai lépései tökéletesen beleillenek abba az eszmevilágba, amit a már említett, s ma olyannyira megkerülhetetlen Dugin dolgozott ki évekkel, ha nem évtizedekkel korábban. Eszméinek lényegét Clover ekként összegzi:

 „Oroszország megmentéséhez szerinte elkerülhetetlen, hogy hátat fordítsanak a liberális demokráciának, vissza kell állítani az elnyomó központi ellenőrzést, és hatalomra kell juttatni egy patriótákból álló rezsimet, mely visszaadja Oroszországnak birodalmi jellegét, egy többnemzetiségű, multietnikus, többhitű, de egyértelműen orosz és nem nyugati geopolitikai térben – Eurázsiában.”

Dugin mögött azonban ott egy másik, furcsa és abszurd figura, akit a brezsnyevi éra épp csak, hogy megtűrt, de semmiképp sem számottevő tudósként: Lev Gumiljov, a 20. század egyik legnagyobb orosz költőjének, Anna Ahmatovának, valamint egy kevésbé ismert költőnek, Nyikolaj Gumiljovnak a fia. A történész tizennégy évet töltött a Gulágon, s eközben komoly tudást gyűjtött össze a „szibériai népek” kultúrájának különös természetéről, melyekre később ráépítette egy eljövendő, a világban domináns orosz birodalom és kultúra elméletét.

Bár Dugin többször kifejtette szimpátiáját a putyini rendszerrel szemben, s különös lojalitását az elnökhöz, ugyanakkor tény: Putyin egyelőre egyszer sem tett egyértelmű célzást arra, hogy a filozófus gondolatai ihlették volna a mai politikai konstrukció kidolgozásakor. Nem így Gumiljov esetében – akinek 100. születésnapjára egyébként az orosz posta 100 rubeles bélyeggel emlékezett. Clover idézi Putyin egyik, az orosz politikai elit előtt a Kreml György-termében elmondott beszédét, melyben az elnök ekként fogalmazott:

„Hogy ki lesz a vezető a világban, és mely államok szorulnak perifériára elveszítvén függetlenségüket, nem csak a gazdaság alakulásától függ majd, hanem elsősorban az egyes nemzetek akaratától, belső energiáiktól, melyeket Lev Gumiljov »passzionarnosztynak» [пассионарность – szenvedélyesség] nevezett. Vagyis: előre lépni és megragadni a változtatás lehetőségét.”

Gumiljov az orosz felemelkedést egyértelműen azon energiák felszabadításához kötötte, melyeket Szibéria ősi népeinek kultúrájában – hunokéban, mongolokéban, tatárokéban stb. – vélt felfedezni. Feltárva és érvényre juttatva e kultúrákat kész volt visszavezetni az orosz népet azokhoz az érzelmi és indulati erőforrásokhoz, melyek egykoron a birodalmat összetartották, ellensúlyozva az individuális megosztottságot. Vagyis megszerezni mindent, amit el lehet venni, legyőzni, legyűrni, mindent, ami ellenáll, elutasítani mindent, ami ezzel az akarattal nem rezonál.

Mindebből kitűnik, Dugon gyakorlatilag semmi újat nem tett hozzá ahhoz, amit idősebb kollégája már kidogozott, mindössze a putyini valósághoz igazította. Persze meglehet, hogy a puytini valóság igazodik mindinkább hozzá.

Viszont a legabszurdabb és a legtragikusabb mindebben az, hogy Gumiljovot vagy Dugint és a hozzájuk hasonlókat, bár mindig kinevették – és tették ezt okkal –, ennek ellenére őrült elmeszüleményeiket az orosz valóság utóbb mégis minduntalan visszaigazolta.

De mindez nem csak Oroszország számára rejteget kétes jövőt. Az eszmékből fakadó politikai akarat, a „passzionarnoszty” expanziója jól látható – állapítja meg Clover –, elsőként a közelkülföldön, de párhuzamosan, kevésbé látható formában globális szinten is, különösen Európában. Putyin Oroszországa, ahol fellép, nem szövetségeseket keres, hanem lehetőséget, szándékainak megvalósításakor pedig nem mérlegel, hanem kezdeményez.

A mai orosz nagyhatalmi ideológiát – ismétli Cloves – nem lehet a demokráciák világából megismerni. Így volt ez korábban is, az orosz lépések ezért leptek meg mindenkit, ezért hitetlenkedett láttukon a világ. Mégis szükséges nyugati értelmezést is adni nekik, mert a 20. századi tapasztalatok, s a 21. század első két évtizede bizonyítja: kihívó valóságukkal nem kerülhető el a találkozás. Különösen akkor nem, ha fertőző hatása, továbbgyűrűzése – legyen az eszmei vagy nagyon is anyagias – az európai élet és az orosz valóság közötti óriási szakadék dacára nem kizárt. Kelet-Európában erre máris vannak példák.

A nyugati világ önvédelme szempontjából ezért fontos mögé látni az irányított putyini demokrácia által emelt patyomkin-falaknak, ezért nem mellékes, hogy hisznek-e, s ha igen mennyire az oroszok történészeik és ideológusaik bizarr ötleteiben. Charles Cloves könyvének egyik végső megállapítása különösen megvilágító erejű e vonatkozásban:

„Az »eurázsianizmus« forradalma inkább a kultúra meghódítása, mint a politikáé. De a kultúrán keresztül egyben a valóság meghódítása is. Győzelmének célját és megálmodóinak hírnevét csak növeli, hogy túlságosan önkényes, ingatag és hamis. Egy hamisítvány, mely messze túlszárnyalja az eredetit – nem azért, mert túl jól sikerült volna, hanem mert oly arcátlanul csalárd, hogy tulajdonképpen megrontja az igazit.”


 

* Charles Clover: Black Wind, White Snow. The Rise of Russia's New Nationalism, Yale University Press 2016.

 

Szólj hozzá!

Címkék: demokrácia Oroszország jóállam Ara-Kovács Attila 2016 Magyarország

2016.06.11.
15:25

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Nemzetközi kém múzeum

 

Kém múzeum – Washingtonban, szovjet kém - Berlinben.

Robbanó esernyők, pisztolyok, titkos mikrofonok, a végzet asszonyai és végzet férfijei. Gain access to a wild world of gadgets, weapons, bugs, cameras, vehicles, and spy-tech that defies classification. Fegyverek, bogarak, kamerák, járművek és kém-technika. Sherloch Holmes reggelije. Részleteket olvashatnak a www.spymuseum.com, továbbá a www.történelemcikkek.hu  honlapon. Hallgatóink főzték rovatunkban Iván és József főz a Rádió Bézs hallgatóinak.

ZENEI betétek

A küldetése lehetetlen, a Nyomás utána és A tavasz pillanata c. filmek főcímzenéje, majd Frederiksz Channel kémzenét mutat be, a Beatles és Koncz Zsuzsa énekel nekünk.

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: szakácskönyv Rádió Bézs 2016 Magyarország

süti beállítások módosítása
Mobil