2012.06.07.
22:13

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Bognár Áron András: Vigyázó szemeteket Franciaországra vessétek!

A francia nemzetgyűlési választások előtt, melyek azok politikai törésvonalak, amelyek a társadalmi rétegződés mentén alakulnak ki Franciaországban? A frissen megválasztott köztársasági elnök Francois Hollande és pártjának jövőbeni elképzelései, jelentős megrázkódtatással járhatnak a francia társadalom szerkezetére. Az adórendszer gyökeres megváltoztatása (a gazdagok-szegények közötti társadalmi olló szűkítésére tett egyik lépésként ígérkezik a 150 ezer euro feletti fizetések adókulcsának, valamint a társasági adónak növelése) és a nyugdíjkorhatár változtatása (anno Sarkozy emelte fel 62 évre) könnyen rossz társadalmi közérzetbe csaphat át, így az ősz folyamán akár utcára is vonulhat a politika.

A bevándorló családból származó Sarkozy szociálpolitikája szemet hunyt a fiatalság körében tömegesen meglévő munkanélküliség és az etnikai kisebbségeknél jelentkező mélyszegénység felett. A gall társadalmat kettéválasztó szakadék mélyebb, mint valaha, amely ellenkezik a hagyományos francia szellemmel. Franciaországnak a forradalom óta lényegéhez tartozott, hogy szolidárisabb társadalom, mint az angol vagy az amerikai, jobban törődött például a nyugdíjasok vagy a társadalom más, sérülékenyebb tagjaival. A Sarkozy éra viszont kevés pozitív példát szolgáltatott e szellemiség továbbvitelére, inkább az egyenlőtlenségek kiéleződése erősödött fel a társadalmi rétegződés mentén.

A fiatalokat övező magas munkanélküliség további problémákra világit rá, mivel nem jutnak megfelelő munkahelyhez, így tömegével hagyják el az országot a jobb megélhetés reményében. Ezért lázadtak fel anno az első munkahelyt érintő munkajogi szigorítások ellen, amely a kormány meghátrálását eredményezte. Hogy milyen jövő vár ezekre a fiatalokra Hollande idején? Egyelőre kérdéses, a frissen megválasztott köztársasági elnök kiemelt ígéretei között szerepel, hogy döntéseinél fontosnak tartja, hogy a fiatalok érdekét szolgálják.

Ahogy a választok kihúzták a létrát a konzervatív Sarkozy alól, a szavazatok erejével a jövőben bármi megtörténhet. Franciaország most új mechanizmusok, átalakítás előtt álló újraelosztási rendszerek, megújuló gazdaságpolitika előtt áll a jövőre nézve, kérdéses mekkora társadalmi elfogadtatásra fog találni. Várható-e a francia társadalom szociológiai-politikai átrendeződése? Valószínűleg nem, de fontos üzenet lehet az Európai Uniónak a francia parlamenti választás eredménye: konzervatív vagy szocialista többség lesz-e a kormányzatban?

Hogyan hat a francia politikai változás a saját társadalmi rétegződésére?

Mely társadalmi csoportokat támogat a francia belpolitika és mely országokat támogat a francia politika az Európai Unióban?

Csupa kérdés, amelyre hamarosan választ kaphatunk 2012 június 10-én és 17-én?!

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: választás Európai Unió Franciaország külföldi választás

2012.06.07.
21:12

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Páli Zoltán: A francia konzervatívok kontrázhatnak?

Társbérlet vagy szocialista többség?

A francia elnökválasztás 3. fordulója következik? A 2002 óta mindig közvetlenül az elnökválasztás után tartott nemzetgyűlési választások elébe néz Franciaország. A korábbi évek eredményeit nézve eddig tényleg az elnökválasztás harmadik fordulójaként funkcionált. A helyzet ma annyiban biztosan más, hogy a jelenlegi elnököt már a szocialisták adják.

Franciaországban kétkamarás parlament működik, amely méretét tekintve aszimmetrikus és csak a Nemzetgyűlést (alsóházat) választják közvetlenül az állampolgárok. A 348 fős Nemzetgyűlés tagjait 5 évre, kétfordulós, tisztán egyéni választókerületi, többségi elvű, egyszavazatos rendszerben választják meg. A szavazók csak egyéni jelöltekre szavazhatnak, pártlistákra nem. Az első forduló június 10-én, a második pedig június 17-én lesz.

A Szenátust (felsőházat) viszont nem a választópolgárok, hanem a polgármesterek választják elektori típusú rendszerben.

Franciaország kormányformáját tekintve „félelnöki” típusú. A franciák esetében mindez annyit jelent, hogy az elnök nevezi ki a kormánytagokat, de ők mégis a Nemzetgyűlésnek tartoznak felelősséggel. Tehát Francois Hollande gondolkodás nélkül új kormányt nevezett ki, amely nem csak a miniszterek és a miniszterelnök, hanem az elnök fizetését is csökkentette.

A legtöbb mandátum valószínűleg a baloldali és szociáldemokrata értékekkel rendelkező Szocialista Párt (SP) és a jobboldali, konzervatív világképű UMP között fog eldőlni. Mindenesetre érdemes megfigyelni a szélsőjobb előretörését is. Ugyan Marine Le Pen pártja, a Nemzeti Front (FN) támogatottsága az elmúlt hetekben csökkent a közvélemény-kutató cégek szerint, de az FN 2007-ben csak 1 millió, az elnökválasztáson pedig 3 millió szavazatot kapott, míg Marine Le Pen a 2012-es elnökválasztáson már majdnem 6,5 millió szavazatot kapott.

A közvélemény-kutató cégek erősen megosztottak az előrejelzésekkel kapcsolatosan. Ahány felmérés, annyi végeredmény létezik, így a most vasárnapi választáson bármi megtörténhet.

A döntő kérdés az, hogy a szocialista köztársasági elnök hatalmával szemben létre jöhet-e egy jobboldali, konzervatív többségű parlamenti alsóház. Ilyen „társbérletre” már volt példa Franciaországban. (Pl. 1997 áprilisában Chirac elnök feloszlatta a nemzetgyűlést, az ezt követő választások a jobboldal súlyos bukását eredményezték; miniszterelnök a szocialista Lionel Jospin lett, így újabb „társbérlet” jött létre a jobboldali elnök és a baloldali kormányfő között.) http://www.c3.hu/~klio/klio072/klio152.htm.

Társbérlet vagy szocialista többség? A világ és az Európai Unió politikai közvéleménye erre a kérdésre várja a választ a franciáktól.

 

Páli Zoltán

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia pártok Franciaország külföldi választás

2012.06.06.
20:40

Írta: Dr. Tóth Zoltán

A választójogosultak számának csökkentése és növelése

Választók importja külföldről és itthoni választójogosultak egy részének a megfosztása a választójogtól

 

Közismert tény: a kormányzat külföldön élők számára biztosít választójogot a 2014. évi országgyűlési választásra. Ugyanakkor a szakmai közvélemény már megismerhette a kormány azon határozott szándékát, hogy a Magyarországon élő választópolgárok egy részét meg akarja fosztani a választójogától.

A kormány választójogosultakat importál külföldről azok közül, akik soha nem éltek Magyarországon, soha nem fizettek adót a magyar államnak. Viszont megfosztják a Magyarországon élő magyar állampolgárok egy részét a választójogtól, akik mindig Magyarországon éltek, és ha volt munkahelyük vagy jövedelmük, akkor adót fizettek az államnak.

A Magyarországon élő, önmagukat nemzetiséginek vallók nem szavazhatnak pártlistára, csak a kormánybarát - 2011-ben megválasztott – nemzetiségi önkormányzatok által állított listára. Ez különösen vonatkozik a cigány/roma emberekre.

Az általános választójog csökkentése az un. regisztrációval egy kormányzati politikus kijelentése alapján a „vadbarmok” megfosztását jelenti a választójogtól. A vadbarmok kirekesztése valóban fontos elem volna a kormányzati politikusok közül. Azonban az, hogy akár 1 millió választópolgárt távol tartsanak a választástól, az 1910. évi jogfosztó, a választói cenzust felerősítő Tisza-féle törvény felmelegítését jelenti.

A választójog egyenlőségének a nemzetközi és alkotmányos elvét sértő tervek, az egyéni választókerületek átrajzolását megvalósító „választási földrajz” a választási szakma által 100 éve feltárt visszaélési módszer. A XXI. században visszatérni ehhez a méltatlan és nyilvánvalóan a választók akaratát csorbító módszerhez csak azok módszere, akik diktatúrát árasztó szovjet utódállamok (pl. kazah) valamelyikét tekintik követendő példának.

Az új külföldi választópolgárok nyilvánvalóan örülnek, hogy beleszólhatnak a hazai belpolitikába, de gondoljanak arra,hogy az itt élő választópolgárok egy részét a kormány megfosztotta ettől a lehetőségtől.

Hogyan lehetséges az autokrata, unortodox választási törvény ellenére a szavazatok erejével győzni a demokratikus pártoknak a következő valamelyik parlamenti választások egyikén? E kérdésre csak a választópolgárok és a demokratikus pártok adhatnak választ.

 

 

9 komment · 1 trackback

Címkék: választás demokrácia pártok kormánypárt előválasztás

2012.06.05.
19:13

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Magyar Nemzet: MSZP és a DK az előválasztásokról

Lampert Mónika, Szanyi Tibor és Debreceni József nyilatkozott Dr. Tóth Zoltánnak az "előválasztással" kapcsolatos javaslatáról a Magyar Nemzetnek. Karácsonyi Gergely az LMP részéról nem nyilatkozott.

http://mno.hu/belfold/uj-szoci-otlet-meg-gyurcsanyek-alelnoke-is-szkeptikus-1080909

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia pártok előválasztás

2012.06.05.
18:51

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Magyar Nemzetnek nyilatkozott az előválasztásról az MSZP egyik vezetője

Botka László, az MSZP választmányi elnöke nyilatkozott Dr. Tóth Zoltánnak az "előválasztások"-kal kapcsolatos javaslatáról a Magyar Nemzetnek 2012. június 2-án.

http://mno.hu/belfold/botka-ellenzeki-elovalasztast-szeretne-1080582

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia pártok előválasztás

2012.06.05.
13:09

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Közéletünk jogász szemmel

_ExR

Dt Kolláth György, alkotmányjogász előadása 30 percben az alaptörvény következményeiről.

Az előadás alcíme: Alkotmánytól Felcsútmányig.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hgMclDkC1Eo

Szólj hozzá!

Címkék: demokrácia kormánypárt jóállam

2012.06.03.
14:21

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Az új választási törvény gyakorlati következményei

http://www.vasarnapihirek.hu/fokusz/csalas_fidesz_valasztas

A Vasárnapi Hírek számára Nagy Szilvia készítette az interjút Dr. Tóth Zoltánnal.

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia kormánypárt előválasztás

2012.06.03.
14:01

Írta: Dr. Tóth Zoltán

A közelmúlt történelme

http://nol.hu/cimkek/Magyar_Peto_SZDSZ

Amatőr profik - profi amatőrők cím alatt jelenik meg a sorozat 8. része Pető Iván és Magyar Bálint tollából.

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia pártok

2012.06.01.
22:08

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Helyi kezdeményezés a demokratikus pártok koalíciójára

koalicio_1338581138.jpg_500x301

Kedves Olvasó!

 

Köszönöm, hogy olvassa a blogomat. Örülök neki, ha a blog címét használja - rendeltetésszerűen - saját kampányához. („Szavazatok erejével…”)

 

Minden olyan javaslat nyilvánossá tétele és megvitatása nagyon hasznos, amely segítheti a demokratikus pártokat abban, hogy összefogjanak a jogállamot és demokratikus működést megszüntetni kívánó pártok ellen.

 

1. A pártok regisztrált taglétszáma alapján folytatott koalíciós tárgyalások az eddigi ismereteim szerint hazugságok tömegére épültek. Természetesen bízhatunk abban, hogy a jelenleg demokratikusnak tekintett pártok majd tisztességes adatokat szolgáltatnak a tárgyalásokhoz, de ma is azok ülnek ezen pártok vezetőségeiben, akik ezt a becstelenséget az elmúlt években elkövették.

 

2. A XXI. század (modern) pártjai nem a párttagság létszáma alapján erősek vagy gyengék, hanem a kampányuk eredményessége (tartalom), az átviteli erő (média) és hatékonysága (pénz mennyisége) alapján. Természetesen fontos elem a párttagság létszáma, mint hálózatban való működés fontos eleme, de a számítógépes (virtuális) és média kapcsolatok erősebben hatnak. Ugyanakkor meggyőződésem, hogy az a párt, amelynek nincs a személyes kapcsolatokra épülő hálózata (door to door), az reménytelen helyzetben van a demokratikus választásokon. Íme, egy ellentmondás tömeg. Ön ennek a halmaznak egy oldalára helyezi most a hangsúlyt: a taglétszám alapján kezdődjenek koalíciós tárgyalások a 2014. évi választásra a pártok között.

 

3. Egy választási szövetség kialakítása nem várható el önmagában az egyes pártok vezetői részéről. Ők mind-mind külön-külön akarnak sikeresek lenni. Azonban a tagság igénye rákényszerítheti a pártok a vezetőit a koalícióra.

 

4. Ön nagyon jó úton jár, amikor helyi kampányt akar építeni a koalícióra. Javaslom, hogy az eredményeiről tájékoztassa a demokratikus pártok vezetőit, és az Ön helyi koalíciós partnerei ugyanezt tegyék meg a saját pártjuk vezetői vonatkozásában.

5. Javasolom legyenek arra figyelemmel, hogy nagyon sok helyi civil szervezet is változásokat akar a politikában. A civil szervezetek tevékenységét támogatva, sok lehetőség van arra, hogy egy koalíciós szerep támogatásához megnyerjék őket. Viszont nem szabad arról megfeledkezni egy siker esetén, hogy a civil szervezetek milyen sokat tettek a koalíció sikeréért. Ez becsületbeli kérdés.

 

Kedves Olvasó!

 

Sok sikert kívánok a vállalásához. Nehéz és sok munkát igényel a demokratikus pártok közötti koalíció kialakítása az egyfordulós választás előtt. Meggyőződésem, hogy csak ezen az úton - amelyet Ön is vállal - lehet megtartani a demokráciát és jogállamot.

 

Kérem tájékoztasson eredményeiről és kudarcairól. Ha szükségesnek tartja, akkor készen állok egy az Ön által összeszervezett helyi találkozón részt venni.

 

Üdvözlettel:

Dr. Tóth Zoltán

 

 

2 komment

Címkék: választás előválasztás

2012.06.01.
11:17

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Jogállamon túli elhárítók

jatek1_1_1338492735.jpg_300x219

A terrorelhárító „főnök” gügyének tekinti az embereket.

Jól ismerjük a jelenlegi terrorelhárító „főnök” által megjelenített figurát a filmekből és regényekből, amelyeket (mi) olvastunk: nagydarab, faragott arcú, agresszív fellépésű, mindenkit letaglózó stílusú, ámde lassú észjárású mellékszereplő, aki személyesen testesíti meg az állami erőszakot.

Hitét a főnökéből meríti. A parancsnok számít, mindenki más bűnöző vagy azon az úton jár, hogy az legyen. Ugyanakkor egy kicsit hasonlít más emberekhez: tud beszélni, valószínűleg hallja, amit mások mondanak, öltöny van rajta (a tv szereplésre tekintettel) és nem hordja a sísapkát. Látszólag civil megjelenésű, de árasztja magából a korábbi Muszkli Miska vagy a jelenlegi Pókember (stb.) habitusát.

Láthatólag nem a szavak embere, de a kérdéseket feltevő, gondolkodó kérdezőnek mindent azonnal és határozottan képes megválaszolni. Minden olyan kérdésre, amely az általa vezetett intézmény jogalapjára és költségvetésére vonatkozik, csupán annyit tud válaszolni: az általa elfogadott Főnökök (kijelölt miniszter, kijelölt bíró, kijelölt ügyész), minden intézkedését előre jóváhagyják. Az egyáltalán nem zavarja, hogy most keresgélik a politikusok az intézmény működésével kapcsolatos jogi felhatalmazások törvénybe öntésének a formáját. „Eddig is megtaláltuk a törvényes formákat a működéshez!” – mondja az agyilag is kigyúrt versenyző. Majd a politikusokra hivatkozik ismét: találják meg a törvényi felhatalmazásokat, mert ő a gyakorlat embere.

Nem tudja azt, hogy mi az a „magánhadsereg”. Nem csodálkozhatunk ezen a kijelentésén, mert a jogállamról soha nem hallott a parancsnokától. „Csak nem azt jelenti, hogy magánháborút folytatunk?!” Na lám, a „főnök”okosodik az interjú közben, ha lassan is.

„Mi rendőrtisztek vagyunk!” Na, ez látszik a legkevésbé a hosszasan nyilatkozó „főnökön”. A tiszthez méltó magatartása alapvetően megkérdőjelezhető, mert egy tiszt mindig nagyon közel áll az értelmiségi státuszhoz. A távolállás példái: nem tud köszönni; a kérdésre határozott, de értelmetlen választ ad és gügyének tekinti a kérdezőt; midőn állítása szerint nem politikusnak tekinti magát, politikusi kijelentéseket tesz (pl. „..minket a kiemelt partnernek tekintenek külföldön…”)

A rendőrök helyett is fel vagyok háborodva azon, hogy ez a „főnök” a vátesz, aki mindent tud a terrorelhárításról, de nem tud arról, hogy mi a magánhadsereg, amelynek szerepét betölti.

A faragott arcú Muszkli Miskát (alias Pókembert) tájékoztatom arról, hogy a nagyon sok olyan rendőrtiszt dolgozott az elmúlt évtizedekben a magyar rendőrségen, akik soha nem voltak magánhadsereg alapítók, de mindig tudták azt, hogy mi a jogállam.

Az olyan rendőrtisztek, akik egyes politikusok végrehajtó embereivé váltak, azok a magyar rendőrség szégyenei. Az a „rendőr”, aki egy politikus köpenyébe bújva túllép a jogállamon, nem tarthat semmilyen igényt a közösség megbecsülésére. Az ilyen „rendőr” a sorsa jogosan osztja a bukott politikusét.

A politika ellen a közszolgálatban nincs orvosság, ha a hatalmon levő politikusok nem demokratikus államot építenek. Ebben az esetben erről van szó. Könnyű rácsatlakozni a hívó szóra, könnyű talpig fegyverben, a magas jövedelmet, a nagy sarzsit és szolgálati autót élvezni a titkosság bástyái mögül.

Hol vannak az eredmények, amelyekre hivatkozik 150-160 esetben?! Azt mondja a „főnök”, hogy ezek az esetek titkosak. Ugyanakkor nincs szó az elkövetett hibákról. És a nyilvánosságra került hibák miatt sincs bocsánatkérés.

Az ilyen terrorelhárítóknak a büntetésük az a társadalmi szegregáltság, amelyben élnek. Utóbb, még a köpönyeget nyújtó politikusok sem hálásak nekik.

Majd később kaszkadőrök lehetnek krimikben, terror és horror filmekben. Majd visszasírják kaszkadőrként a „nagy időket”. A demokratikus közösség karanténba küldi majd őket, hogy ne zavarják az életünket.

 

4 komment

Címkék: rendőrség kormánypárt

süti beállítások módosítása
Mobil