2012.06.13.
21:54
Írta: Dr. Tóth Zoltán
Politika helyett más gondolatok
Szólj hozzá!
Címkék: filmszínházirodalom
2012.06.12.
19:53
Írta: Dr. Tóth Zoltán
Erdélyben 95%-os adatfeldolgozás után
Kedd 18 óra
Szavazóközpontok száma: 16910 Feldolgozva: 16190 (95,75%).
Választókörzetek száma: 3186. Feldolgozva : 3122 (97,99%)
Megyei tanácsosokra leadott szavazatok:
RMDSZ 473.783 (5,60%)
MPP 36.671 (0,43%)
EMNP 40.694(0,48%).
Megyei tanácsosi mandátumok:
RMDSZ 79 (9,40%),
MPP 7 (0,83%),
EMNP 7 (0,83%).
Tanácsosi mandátumok:
RMDSZ 2.248 (5,74%),
MPP 266 (0,67%),
EMNP 214 (0,54%).
Polgármesteri mandátumok:
RMDSZ 202 (6,47%),
MPP 7 (0,22%),
EMNP 2 (0,06%).
Szólj hozzá!
Címkék: kormánypárt Románia külföldi választás
2012.06.12.
00:19
Írta: Dr. Tóth Zoltán
Magánhadsereg
Magánhadsereg
Az internet tanúsága szerint a közélet és a publicisztika bevett fogalma a „magánhadsereg” fogalma. (Betűszaporítás helyett bárki beírhatja e szót bármely internetes keresőbe.) A közéletben vannak olyanok is, akik azt állítják, hogy nem tudják, hogy mit jelent ez a magyar szó.
Ez a fajta hiányos tudás valóban létezhet. A magánhadsereg főnév, ezen belül köznév, továbbá többszörösen összetett szó. Az iskola hiánya, a kulturálatlanság problémája, esetleg a „nem volt gyerekszobája” késői visszatükröződése okozhat ilyen tudáshiányos jelenséget.
A kormánypárt által bevezetett új kommunikációs módszer egyik alapelve az, hogy ha már muszáj szóba állni egy ellenféllel, ellenséggel, akkor gügyére veszik a vita-partnert. Ennek hagyományos és esetenként eredményes módszere a „visszakérdezés”. A vita-partner azt állítja, hogy „A”, akkor a másik fél azt kérdezi válasz helyett „mit jelent az az „A”? Ha egy másik állítás „B”, akkor a válasz helyetti válasz „Nincs is B, ugye”.
Mire használják manapság a kormánypárti elkötelezettségű személyek, szóvivők és szervezetek ezt a módszert? A vita előli kitérésre, a burkolt válasz-megtagadásra, a vita-partner kifárasztására, mások leiskolázására. Az állami pozícióban levő személyek kötelesek lennének a válaszolni a kérdésekre, de ezt nem teszik: sőt, nevetségessé akarják tenni a köz érdekiért vívó, küzdő embereket. Közéletünk gyengeségét mutatja, hogy sok olvasó, hallgató, néző elfogadja ezt a módszert (stílust).
Egy másik új kommunikációs módszer az „alákérdezés”. A kormánypárti politikusnál, „kedves vezetőnél”, a „mi kutyánk kölykénél” használják a médialakájok ezt a módszert. Az előre leadott kérdésekre a megkérdezett nem tud olyan választ adni, amellyel elvesztené a közélet, az emberek többségének az egyetértését. Ennek primitívebb változata a „mikrofonállvány” módszer. Még egyszerűbb változata a szopós k...., aki csak nyel és mosolyogva kérdi: Ugye jó voltam?!
Az összetett szó első része a „magán”, mint jelző. Jelen esetben a magán azt jelenti, hogy nem „állami”. A jelző a római jogból, majd a porosz utas közvetítéssel az osztrák magánjogból származik. A „magán” világos szakmai jelentése, hogy „nem állami”.
Az állam külső védelmi funkciója
Az állami hadsereg jelentése is némi történelmi elemzést igényel. Maga szó etimológiája az interneten is nyomon követhető. „Had” és „sereg” szavak együtt önmagában is összetett szót jelentenek. Mióta az emberiség állammá szerveződött, azóta egy népesség védelmét – akik meghatározott leszármazás vagy földrajzi területen élnek – felfegyverkezett emberek látják el főfoglalkozás vagy alkalmi foglalkoztatás keretében. Világosan fogalmazva: egyes emberek abból élnek, hogy az adott népességet fenyegető másik népesség embereit megöljék, abból a célból, hogy vagyonukat elrabolják vagy a védett népesség vagyonát megvédjék ugyanilyen célú támadások ellen.
A hadsereg, mint szó, mint szervezet, mint tevékenység az emberiség és állam fejlődése során sokat változott: a római légió, a középkori (feudális) bandérium, a nemzeti honvédség, más és más részleteket jelentett a különböző történelmi korokban, de a lényeg mindig ugyanaz maradt: büntetlenül lehet megölni más hadsereg vagy állam civil tagjait a háborúban - az adott állam szervezeti keretein és törvényes rendjén belül.
A magánhadseregek léte a feudalizmusra – különösen a központosított hatalom hiánya idején – volt jellemző. Azonban más történelmi időszakok társadalmi-politikai válsága idején is megjelentek – átmenetileg – magánhadseregek, amelyek egyesek politikai-vagyoni érdekeinek védelmében embereket öltek (jelenleg is egyes afrikai és dél-amerikai államokban).
Az államilag irányított hadsereg tagjai, ha az állami irányítás keretein kívül vagy a törvényes rendet meghaladva ölnek meg másokat, akkor e tettükért büntetőjogi felelősséggel tartoznak saját államuknak, esetleg a más államoknak, kivételesen nemzetközi hatóságoknak.
Az állam belső védelmi funkciója
Az állam kialakulásának fontos eleme volt a vagyonközösség differenciálódásával a magántulajdon védelme. Sem idő, sem terjedelem nincs arra, hogy azt a folyamatot történelmi-gazdasági precizitással kifejtsem más szerzők nyomán, azonban egyértelmű, hogy a belső (rendészeti) célú szervezet, és annak határozott elnyomó tevékenysége nélkül, nem jött volna létre a közösségtől elkülönült magántulajdon. Sőt a magántulajdontól elkülönült köztulajdon sem.
Ennek a történelmi folyamatnak döntő állomása a belső védelmi funkció vonatkozásában az állam kizárólagos büntetőigényének a törvénybe foglalása. Míg az „ószövetségi” ideológiai alapon álló korábbi államok elismerték a magántulajdonban mások által okozott kár magánalapon való reparációjának a jogát (vérbosszú, tálió elve, stb.), addig a keresztény alapon álló államok kizárták - évszázadok után - ezeket a magánjogokat, és a bűncselekmények üldözését kizárólagos állami és egyházi joggá tették.
A történelmi korokban nem különült el egymástól a külső védelmi és belső vagyonvédelmi funkció, mert a felfegyverkezett, e tevékenységből élő emberek a hatalmon levőket minden vonatkozásban kiszolgálták.
Idővel azonban szétvált a külső és belső védelmi funkció ellátása, mint önálló foglalkozás és szervezet. A „katona” és „rendőr” hosszú történelmi fejlődés eredményeként alakult ki a jelenlegi foglalkozási ágként.
A hódító, gyarmatosító háborúktól a védelmi jellegű nemzetközi hadseregekig, a vagyonos rétegek szamurájaitól, a new yorki verőlegényektől, a zsidódeportáló csendőrtől a polgárbarát bobby-ig, a fegyvernélküli rendőrig történelmi út vezet. Ennek az útnak a nem járunk a végén.
Az állam külső és belső védelmi funkciója a hatalom szolgálata
A hatalom az emberek és dolgok feletti jog és képesség gyakorlása. A hatalom egyik fajtája a közhatalom. A KÖZHATALOM RÉSZEKÉNT, a végrehajtó hatalom egyik szervezeti egységeként, az emberek közötti egyenlőtlenség létrehozása és annak fenntartása a végső soron a hadsereg és a rendőrség dolga.
A francia forradalom óta azonban sem a hadsereg, sem a rendőrség nem saját jogon gyakorolja a hatalmat, hanem egy alávetett, a közhatalom más szervei által irányított „al-szervezetként” végzi munkáját. E tevékenység általános szabályait a közhatalom jogalkotó szerve a parlament állapítja meg. A konkrét tevékenység kizárólag egy szigorúan hierarchikus „parancsuralmi” szervezetben végezhető, amelyben nincs helye önálló célkijelölésnek és végrehajtásnak. A célok és a végrehajtási engedélyek mindig külső szervezetből érkeznek, és érkezhetnek.
A jogállamiság elve fokozatosan erősödött meg a francia forradalomtól eltelt 200 év óta. Az emberi jogok, a politikai szabadságjogok fokozatosan kerültek be az európai és az észak-atlanti országok alkotmányába, és alapvető törvényeibe. A hadsereg és a rendőrség szempontjából ezek a törvények egyre inkább az embereket védték az államhatalmat képviselő személyek túlkapásaitól. Már a középkorban az állami és az egyházi méltóságok a fegyveres szervezeteket saját személyes előnyeik érvényesítésére is használták. Ez különösen így volt a titkosszolgálatok esetén. Míg a történelmi időkben a hadseregek kinyújtott karja volt a kémhálózat, addig a XVII. századtól a kémhálózatot egyre inkább a belső politikai ellenfelek beazonosításra és kiiktatására használták a kormányzati politikusok. Ezek a régi hagyományok felerősödtek az I. és II. világháború, majd az ezt követő hidegháborús időszakban. A „nemzeti kém” mítoszának a megteremtése emberek millióiban teremtett bizalmat a különféle egymással háborút viselő államokban saját államuk politikusai iránt. Miközben ezek a politikusok csak saját pecsenyéjüket sütögették, addig a közpénzből garázdálkodó kémszervezetek is a maguk politikáját folytatták a közhatalom érdemi ellenőrzése nélkül.
Az 1980-as évekre a demokráciára törekvő kormányok előtt világossá vált, hogy a hadsereg és a rendőrségi szervezetek titkosszolgálatait eredményesen csak úgy lehet féken tartani, ha az állami költségvetésben reájuk fordított pénzügyi kereteket korlátozzák, további a személyes adatok védelmével kapcsolatos adatvédelmi szabályokkal kereteket szabnak a titkosszolgálatok lehetőségeinek a saját állampolgárok elleni felderítésben. Fontos politikai fejlődési pont volt, hogy a demokratikus államokban a parlamenti bizottságoknak a titkosszolgálatokkal kapcsolatos bizottságainak vezetését az ellenzéki pártokra bízták.
A terrorizmus az új ellenség
Több ezer éves történet után a 2001. szeptember 11-ei terrortámadás megváltoztatta a titkosszolgálatok szerepét a demokratikus államokban. Sok ezer ember halt meg a támadásban, de a titkosszolgálati szerepváltozás okai a hidegháború megszűnéséhez köthető. A kétpólusú világrend megszűnése megszüntette a hagyományos „mindenkinek nevesített az ellensége” megközelítést, és önálló táptalajt adott a kémszolgálatok alá: gyengült az adatvédelem állami szabályrendszere, növekedett a titkosszolgálatok költségvetése, gyengült az állami ellenőrzés a titkosszolgálatok felett, a külső ellenségek helyett a belső ellenségek kutatása került előtérbe. A terrorelhárítók, akik eddig, mint egy speciális rendőri egység léteztek, már önálló rendészeti hatalmi ágként igényelnek elismerést. Ez a folyamat világfolyamat. Sőt, a hagyományosan homályba burkolódzó kémek és terrorelhárítók saját jogon jelentkeznek a médiában, hogy a II. világháború utáni sajtó és média sikereikhez hasonlóan a nyilvánosság előtt most is learathassák a titokban keletkezett dicsőség nyilvános babérjait. Ezek a terrorelhárítók jelenítik meg államban megtestesülő pártpolitika konkrét halálbüntetés igényét, amelyet a jogállam egyébként nem engedélyez.
Íme így ér össze a mai terrorelhárító szervezetben és annak egyes tagjaiban a hadsereg és a rendőrség funkciója: büntetlenül ölni és társadalmi dicsőséget aratni.
Ki irányítja a halál osztására egyedül jogosított jogosult állami-terrorelhárító szervezeteket? Milyen törvényi korlátok vannak ezen szervezetek előtt? Mekkora ezen szervezetek költségvetése? Ki ellenőrzi a parlamentáris rendszerben ezen személyeket, akik vezetik és végrehajtják az akciókat?
Ki kér bocsánatot a jogtalan akciókért a sérültektől, az esetleges halottaktól és károsultaktól?
Nincs bocsánat törvénytelenség esetén a bocsánatot kérni nem tudóknak. Különösen azon politikusoknak nincs bocsánat, akik a törvénytelenség irányába terelik – önös és titkolt – érdekeik miatt a fekete maszkosokat.
Nos, ilyen a mai magánhadsereg: törvényi korlátok nélküli, személyes adatokra tekintettel nem levő, egyes magánszemélyek, politikusok által közvetlenül vezérelt, számadással a nyilvánosságnak nem tartozó, de a nyilvánosság elismerése vágyó, a saját erőszak-képességének bűvöletében élő szervezet. Igaz rájuk a mondás: egyenként senkik, tömegben mindennek képzelik magukat.
Nagy ritkán szükség van terrorelhárítókra (sajnos), de nincs szüksége a társadalomnak arra a félelemre, amelyet folyamatosan keltenek. Hol egy kulturált politikus, aki azt a dilemmát megoldja? Megszületett már?
/Trombitás Tamás köztéri szobra/
3 komment
Címkék: rendőrség kormánypárt jóállam
2012.06.11.
17:48
Írta: Dr. Tóth Zoltán
Leszerepelt a magyarországi kormánypárt Erdélyben
A magyarországi kormánypárt jelentős támogatást nyújtott a romániai önkormányzati választás (2012. június 10.) kampányához két erdélyi magyar pártnak: a Magyar Polgári Párt (MPP) és az Erdélyi Magyar Néppárt (EMNP) részére. Az általuk elért szavazatok száma 0 egésszel kezdődnek. A Románia Magyarok Demokratikus Szövetsége (RMDSZ) a magyar lakosság létszámához viszonyítva jó eredményt ért el.
A román kormánypárt a Szociálliberális Unió az összes szavazat 65 %-át érte el.
Az adatfelfolgozás folyamatban van.
Részleges eredmények hétfőn, 12,30-kor
Szavazóközpontok száma: 16.910. Feldolgozva: 5.560 (32,87%).
Választókörzetek száma : 3186. Feldolgozva 1256 (39,42%).
Megyei tanácsosokra leadott szavazatok száma:
RMDSZ 176.333 (6,85%)
MPP 17.177 (0,67%),
EMNP 19.522 (0,76%).
Helyi tanácsosi mandátumok:
RMDSZ 818 (5,54%),
MPP 89 (0,60%),
EMNP 75 (0,50%).
Polgármesteri mandátumok:
RMDSZ 79 (6,28%),
MPP 2 (0,15%),
EMNP 2 (0,15%).
Szólj hozzá!
Címkék: választás kormánypárt Románia külföldi választás
2012.06.11.
15:35
Írta: Dr. Tóth Zoltán
Június 17-én döntenek a franciák a parlamenti többségről
http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=558841
A köztársasági elnök megválasztásához képest alacsonyabb részvétel (60%) mellett még nem született döntés a parlamenti többségről a tegnapi választáson. A 2. választási fordulóban minden jelölt indulhat, aki legalább 12,5 %-át elérte a szavazatoknak. A szocialisták és a konzervatívok mellett egyes szélsőjobboldali jelöltek is indulhatnak a 2. fordulóban. A szélsőjobb várhatóan mindössze 1 vagy 2 mandátumot szerez a közel 600 parlamenti helyből, mivel a relatív többség dönt a 2. fordulóban, és ilyen esélyei csak a szocialista és konzervatív jelölteknek van. Jövő vasárnap döntenek arról a választópolgárok, hogy lesz-e társbérlet a francia államhatalomban: a már meglevő szocialista elnök mellé társul-e konzervatív parlamenti többség?
Szólj hozzá!
Címkék: választás pártok Franciaország külföldi választás
2012.06.09.
18:23
Írta: Dr. Tóth Zoltán
Három magyar párt az erdélyi magyar szavazatokért
http://nol.hu/kulfold/20120609-unalmas_kampany_diplomaciai_vitaval
Az RMDSZ-en kívüli két pártot a magyarországi kormánypárt támogatja.
Szólj hozzá!
Címkék: pártok Románia külföldi választás
2012.06.09.
15:56
Írta: Dr. Tóth Zoltán
Erdélyi fatányéros
Az erdélyi fatányéros nevű étel a magyarok körében a legismertebb étel vagy legalábbis a legismertebbek közé tartozik. Ennek az állításnak két bizonyítéka is van: 1. Ha az interneten beírja valaki, hogy „erdélyi fatányéros”, akkor mintegy tízezer találatot ér el, amely mind-mind erről szól. 2. Ha bárki magyarul beszélőt megkérdezünk, hogy ismeri-e ezt az ételt, akkor habozás nélküli a válasza: igen.
Az interneten tömeges megjelenő erdélyi fatányéros nevű recepteket elemezve a következőt állapíthatjuk meg az ételről: 1. Többféle húsból és szalonnából készül. 2. Natúr módon, frissen sült húsok adják a lényeget 3. Puliszka vagy sült krumpli az estleges köret. 5. Fatányéron tálalják.
Az erdélyi fatányéros nevű étel eredetének mondáját egy Brassóban élő kedves magyar asszonytól hallottam. Erdélyben a XIX. században a favágók étele volt. Mivel a favágók otthonról a munkába csak egy batyuval indultak el és több hétig, hónapig az erdőben éltek nagyon rideg és hideg körülmények között, ezért rákényszerültek a vadászatra, hogy friss húst ehessenek. Az elejtett vadat nyárson megsütötték és mivel tányérjuk nem volt, ezért a kivágott fából hasított fadarabon tálalták az ételt maguknak. A „betyárvilág” idején, majd az I. világháború előtt és alatt a sorozás elől az erdőkbe elszökött fiatal férfiak növelték az erdőlakók számát és a parázson sült friss húst ők is „fatányérról” ették.
A batyuban esetleg magukkal hozott kemény puliszkát (kukoricalisztet) pergettek (zsíron sütöttek) vagy vízben a lisztet megfőztek (puha puliszka). A krumplit héjastól a hamuban sütötték.
Magyarországán az internet szerint az 1960-70-es években tarolt ez az étel az éttermekben. Olcsó és drága éttermekben egyaránt, a különbség a hús mennyiségben volt. Ma már, 2010-ben, ritkaságnak számít az éttermek étlapján. ÉS mégis népszerű… Mi ennek az oka? Valószínűleg az, hogy oly korban lett nagyon-nagyon népszerű, amikor a hús az ünnepi – éttermi étkezés elengedhetetlen részévé vált, amikor a „jólét” kezdett kiterjedni a középosztályról a szegényebb sorsú népesség egy részére is. A kiskocsmában erdélyi fatányérost (25 dkg hús) rendelt a kispolgár, a munkás, a szolgáltatásban dolgozó és a közalkalmazott is a születés- és névnapján, a házassági és más évfordulón, némi sörrel és fröccsel. 1 kg húst rendelt a középosztály (igazgatók, mérnökök, újságírók, stb.) a népesebb kompániának sok konyakkal, cseresznyepálinkával és sörrel-borral. A leggazdagabb társadalmi réteg soha nem evett erdélyi fatányérost, mert mindig a francia konyha híve volt.
Minek köszönheti ez az étel az ismertségét, népszerűségét? A „jólét” indulásának, az 1960-70-es éveknek, amikor az emberek elhitték, hogy a szegények is ehetnek egy jót – legalább az ünnepnapokon, az éttermekben. Az erdélyi fatányéros szimbólummá, jelképpé vált: szakítunk a puliszkával, nem eszünk hamuban sült krumplit, nem főzünk babfőzeléket, elutasítjuk a káposztalevest és a fekete kenyeret: húst eszünk fehér kenyérrel, alkoholt iszunk és cigarettázunk!
2010-ben segítsünk elő magunknak ennek a „jóléti” társadalmi érzésnek a megmaradását! Sőt, jó dolog húst enni hússal! Ezt a receptet ne olvassák a továbbiakban azok, akik vegetáriánusok, továbbá akik azt hiszik, hogy a hús hizlal, és azok, akiknél az ünnepek a böjtöléssel azonosak. Ne olvassák azok sem, akik étterembe járnak, mert az éttermi szakács a maga szája íze szerint süti az erdélyi fatányérost.
Folytassák a recept olvasását azok, akik úgy vélik, hogy az ünnepnek része a jó étel-ital is, sőt a közösen elfogyasztott ételek alkalmat adnak baráti-családi beszélgetésekre, csökkentik a konfliktusok erősségét, alkalmat adnak a lágyabb-lazább beszélgetésekre. Különösen ajánlott az otthoni sütés – főzés azoknak, akik nem akarják a minimálbért két alkalommal az étteremben elkölteni. Alkalmazzák a receptet azok, akik otthon, baráti-családi körben akarnak erdélyi fatányérost készíteni, mert még telik arra, hogy egyszer-egyszer jót egyenek.
Bevásárlás/mennyiség 4 főre
4 szelet sertés tarja (6 dkg/szelet), 4 felső vagy alsó csirkecomb, vagy 4 szelet sütnivaló borjú vagy marhahús vagy máj (6 dkg/szelet), kötelezően 4 szelet füstölt szalonna; mangalica zsír vagy olaj a sütéshez (hús és burgonya sütéséhez is (legalább 30 dkg).
Burgonya legalább 15 dkg/fő, tv vagy más paprika, újhagyma, paradicsom, fokhagyma tetszés szerinti mennyiségben. Salátalevek a tálaláshoz. Só, pirospaprika, zöldfűszerek tetszés szerint.
Előkészítés
A legnehezebb döntést a hentesnél/húspultnál kell meghozni: mi legyen az 2 féle hús+máj+szalonna vagy 3 féle hús+szalonna, amit megvásárolunk (szelet/6dkg/vendégek száma). Gondoljunk a pénztárcánkra is!
A húsokat finoman kinyújtjuk (klopfoljuk, ütögetjük a kés a hátával, stb.) és a húsok széleit bevagdaljuk, hogy a sütéskor a szélek hártyái ne zsugorítsák össze a húst. A szeleteket bedörzsöljük fokhagymával és sóval (vagy fokhagymakrémmel, amely önmagában sós!), utána beleforgatjuk lisztbe. A májat lehetőleg megfosztjuk a vastag erektől és csak lisztbe mártjuk, nem sózzuk! A szalonna szeleteket vékonyra vágjuk, a tetejüket bevagdaljuk, hogy kakastaréjra sülhessenek (ha sikerül).
Sütés
Az előkészített és legalább 0,5 órát pihentetett húsokat forró olajban/zsírban (250 C) kezdjük sütni. A sercegő zsiradék ellen konyharuhával védekezünk. Amikor látjuk, hogy kifehéredett a hús, akkor 180 C vesszük le a hőt, és fedőt teszünk a húsokra. A forró sütéskor fekete pörcök keletkeznek a húson, de ettől ne féljünk, mert a lelassuló sütés alatt puhulni fog a hús. Mivel nem bélszint, szűzpecsenyét sütünk, ezért a hús puhaságát nyugodtan ellenőrizzük villával. Ha elég puha, akkor egy zárt edénybe tesszük a húsokat „pihenni”. Legalább 0,5 óra szükséges a sült húsok pihentetéséhez elfogyasztás előtt.
A szalonnát a húsok maradék levében, nagyon alacsony hőfokon (100 C), lassan süssük szárazra.
A megpucolt, vékonyra vágott burgonyát előbb vízben főzzük félpuhára. (Ellenőrzésként döfjük meg egy villával.) Majd a vizet leöntve 180 C fokon a húsok és a szalonnák levében megsütjük pirosra a burgonyát.
Elkészítési idő összesen
A bevásárlás, az előkészítés, az első pihentetés, a sütés, a második pihentetés, a mosogatás összességében legalább 4 órát vesz igénybe. Persze ez egy reális időszámítás más receptekhez képest, amelyek szerint bármely étel elkészíthető 1 órán belül. Az 1 órán belül elkészülő ételek neve konzerv. Vagy menjünk étterembe és legyünk türelmetlenek 10 perccel a rendelés után.
Tálalás
A tálalás látványosra készül. A fatányéron alulra kerül saláta ágyon a sült burgonya vagy a puliszka, majd különféle húsok dekoratív elhelyezésben, tetejére a pirospaprikába mártott, kakastaréjra sütött szalonna. Zöldpaprika és paradicsom-karikák vagy más zöldségek díszítésként szerepelnek.
Esetleg tejfölös-fokhagymás uborka vagy paradicsom salátával kiegészíthető. Házias fehér kenyér, vastagra szeletelve, egy másik fatányéron, szükséges része a tálalásnak.
Mai elnevezések a régi tartalommal
Az erdélyi fatányérost ma az egész világon ismerik grill vagy barbacue elnevezéssel. A hamuban sült krumpli korszerű megnevezése parázs burgonya. A megtagadott és elfeledett puliszka mostanában az olasz/angol nevével divatos polenta névre hallgat, és halad a világhír felé.
Budaörs, 2011. augusztus 8.
Szólj hozzá!
Címkék: szakácskönyv Románia külföldi választás
2012.06.08.
23:53
Írta: Dr. Tóth Zoltán
Különleges kapcsolat
HBO film: Clinton és Blair egymás közt
A szórakozni vágyó emberek nagyon kedvelik a királyok, királynők szerelmi életéről szóló filmeket, regényeket. Sőt, ez fordítva is igaz: a filmcégek és kiadók nagyon szeretik a királyok és királynők szexuális kihágásairól szóló műveket. Ha a pénzügyi bevételeket fokozni szeretnék a befektetők, akkor háborúk megindításáról szóló döntésekkel, ellenfelek kivégzésének naturális részleteivel dúsíthatják a bevételek nagyságát. Ha már minden kötél szakad az éves bevételnél, akkor jön Shakespeare, amely a komplexen szolgáltat mindent: szex, erőszak, hatalom, bosszú és értelmes emberi gondolatok, szépen megfogalmazott mondatokban: a rendező tehetsége szerint izgalmas és romantikus részletek, a főszereplő férfi daliás termetével és egy dúskeblű hölgy maga kelletésével. Ha már ennyi bevétel sem elég, akkor a befektetők műfajt váltanak: jön a horror és a pornó. De ez már távolabb áll a művészi teljesítményektől, és közelebb áll a valósághoz.
Bevett amerikai film típus a politikai krimi és a választási csalásokról, a társadalmi megkülönböztetések felszámolásért folytatott küzdelemről, a szakszervezeti vezetők legyalázásáról szóló színes, szélesvásznú filmek, amelyekben jókat énekelnek a film végén. Az angol filmek művészi vonulatát jelenti a társadalmi konfliktusok, az erőszak megrázó bemutatása, az egyéni és a közösségi felelősség megjelenítése. Majd jön az angol humor…
Clinton és Blair ma is élő, bár már a közéletből kifelé tartó politikusok. A HBO róluk, illetőleg kettőjük kapcsolatáról, tágabb értelemben az USA és Nagy-Britannia kapcsolatáról készített filmet.
A korábbi hollywoodi elemeket mind bezsúfolták a filmbe: határozott szexista vonulat (Monica szopott, de az nem szex), a szopás érdemi áttekintése erkölcsi szempontból a feleséggel, újságírókkal és politikusokkal; emberek tömegeinek a legyilkolása (naturális részletekkel); milliárdnyi ember gazdasági-politikai helyzetéről szóló döntés előkészítése (Európai Unió és az Észak-Atlanti Szövetség jövője). Kiemelt pillanat, amikor a VÁLASZTÁSI CSALÁSSAL HATALOMRA KERÜLT Bush-ról Clinton kijelenti: így is lesz leváltva. Kiemelt pillanat, amikor Blair bejelenti győztünk Koszovóban! – és egy pillanatra a néző is elhiszi ezt a politikusi hazugságot.
A mai világban a média, a pártok hatására elhisszük, elfogadjuk, beszopjuk azt, hogy a királyok, köztársasági elnökök, miniszterelnökök maguk az istenek. Márpedig, ha ez így van, akkor miniszterek félistenek, a rendőrfőkapitányok, hadseregtábornokok, terrorelhárító-főnökök, média tulajdonosok, bankárok, gyárosok legalább arkangyalok, akik nagy lángpallossal járnak.
Ennek a filmnek a mondanivalója az, hogy az istenek, félistenek, arkangyalok is emberek. Esendő emberek, hibákkal és erényekkel. Sőt, bűnökkel és érdemekkel.
Nem értek egyet a film mondanivalójával: aki istennek, félistennek, arkangyalnak képzeli magát, az nem ember. Csak szeretné, ha isteni, félisteni, arkangyali státusza mellett még az emberi jelzőt is megkaphatná.
Lelkük rajta, hogy minek képzelik magukat. Én nem adom meg nekik az emberi státuszt – életükben. Majd utána elgondolkodom, hogy azok voltak-e?! - teljesítményük alapján.
(Különleges kapcsolat, 2010, angol film, rendező: Richard Loncraine, HBO)
Szólj hozzá!
Címkék: filmszínházirodalom külföldi választás
2012.06.08.
23:37
Írta: Dr. Tóth Zoltán
Bőnyi Eszter: Francia elnöki ígéretek - parlamenti választás
„Flandy” a nép embere: mit ígért?
„Egyre több a szegény ember, a gazdag pedig még gazdagabb lesz.” Francois Hollande szakít az eddig válságstratégiával és az 1988 óta első baloldali elnök, aki a növekedés felé vezetheti Franciaországot.
A gazdagok súlyos adóztatásával (150 ezer euró feletti jövedelmekre 45%-os adósáv), a banki bevételek és prémiumok 15%-os különadójával és az offshore-lehetőségek szűkítésével kívánja elérni a 2013-ra ígért 3%-os költségvetési hiányt.
Közel 200 ezer új munkahelyet is ígér, ebből 150 ezret a fiataloknak, programjában a zöld politika is megjelenik. Nagyobb hangsúlyt akar fektetni a boripar támogatására, amely egyébként Franciaország egyik húzóágazata, 2011-ben 7 milliárd eurót tett hozzá az ország költségvetéséhez.
Ez a politika szokatlan az Európában többnyire jobboldali, megszorításokra épülő politikákhoz képest. Teljes egészében szembemegy a Sarkozy-Merkel vonnalal, újra akarja tárgyalni a 2012 márciusában elfogadott európai fiskális paktumot és ez veszélyeztetheti a kapcsolatot a két ország között. A Sarkozy alatt kialakult szoros német viszonyt azonban fenn kell tartani, a pénzügyi piacok szabályozása és a jelenlegi válsághelyzet miatt nem engedhető meg a konfliktus a két ország között.
Franciaország legfőbb kereskedelmi partnere Németország, a két ország GDP-je az EU GDP-jének 40%-át teszi ki. Hiába van Franciaország a vezető gazdasági hatalmak között és a világ második legnagyobb atomenergia termelője az USA után, nem engedheti meg magának a jelenlegi válsághelyzetben, hogy politikailag egyedül maradjon.
Elsőre légből kapottnak tűnhetnek a kitűzött célok, megszorítások nélkül aligha fog sikerülni növekedést elérni, azonban ígéretesnek tűnik, hogy Franciaország GDP-je az első negyedévben stagnált –tehát elkerülte a recessziót a válság ellenére – ráadásul az ipari termelés egymás után 2 hónapban - januárban és februárban is- bővült, amire hosszú idő óta nem volt példa
Hollande programja teljes gazdasági változást eredményezhet, de mi lesz a következménye, ha szembemegy az EU-val? És képes lesz-e az ígéreteit megvalósítani a gazdaságban?
Franco Frattini az Európai Bizottság egykori alelnöke szerint ideje a növekedésre fókuszálni, azonban Hollande új liberális Franciaországa a szövetség meggyengülését okozhatja.
Szólj hozzá!
Címkék: választás Franciaország külföldi választás
2012.06.08.
17:56
Írta: Dr. Tóth Zoltán
Összefog a demokratikus ellenzék?
MSZP ? DK ? LMP ?

