2013.02.25.
09:34

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Nemzeti vagy országos?

logo_1_masolata_1361780747.jpg_227x108

A 2010. évi országgyűlési választás után elöntötte országunkat a „nemzeti” jelző. (Még frappánsabb volna, ha azt írnám, hogy nemzetünket elöntötte a „nemzeti” jelző.) Élen járt ebben az átkeresztelésben a kormány, mert minden minisztériumra ráakasztotta a nemzeti jelzőt, és így a köznyelvben érthetetlen minisztériumi elnevezések születtek. Az alaptörvény be is sikerült néhány tucat nemzeti jelzőt elhelyezni. A Rajkó Zenekart is sikerült Nemzeti Rajkó Művészegyüttesre átnevezni. A nemzetpolitika szót is megkísérlik egyesek kisajátítani.

A politikai indulatból való átkereszteléssel sokan nem értettek és értenek egyet, mert a társadalmi szakadékot mélyíti a nemzeti-nemzetietlen, magyar-nem magyar-idegenszívű ellentétek mesterséges kialakítása. Zsigeri indulatokat kívánnak egyesek gerjeszteni, mások játéknak tekintik az átnevezési cunamit. Játék a szavakkal?

Az intézmények elnevezésben azonban nem játék a jelzők megválasztása, mert politikai és jogi értelemben is tartalommal bírnak a szavak, ezen belül a melléknevek és a mondatokban a jelzők.

A választási eljárási törvény javaslatában az eddig „országos” jelzővel illetett választási bizottság az átkeresztelési eljárásban szintén „nemzeti” lett. Mit jelentett az országos jelző? A választási eljárási törvény a választási bizottságok rendszerében földrajzi helyhatározóként különbözteti meg a választási bizottságok feladatait és hatásköreit. Más a dolga a helyi választási bizottságnak, amely községben, városban és fővárosi kerületben működik, mint a nevében is „területinek” nevezett bizottságnak, amely a 19 megyében és a fővárosban működik. Az Országos Választási Bizottság faladata a 20 területi és 3200 helyi választási bizottság tevékenységének az összefogása. Az országos jelző nem helyettesíthető a nemzetivel, mert akkor fogalmilag kizárt olyan ügyekkel foglalkoznia, amely nem magyar. Márpedig a választópolgárok egy része nem magyar. Részben azért nem magyar, mert nem magyar állampolgár (külföldi állampolgárok is szavazhatnak az önkormányzati és az európai parlamenti választáson), másrészt azért nem magyar, mert magyar állampolgárságot nem csak magyar származásúak, hanem bármilyen származásúak kaphatnak és kapnak, akik 10 éve Magyarországon élnek, továbbá olyan külföldön élő magyar állampolgárok is szavazhatnak, akik soha nem jártak Magyarországon, és nem is tekintik önmagukat magyarnak, csupán nagyszüleiket. A magyarországi nemzetiségi országgyűlési és önkormányzati választásokon a magyar nemzeti választási bizottság milyen jogon állapítja meg a 13 nemzeti kisebbségi jelöltekre leadott szavazatok eredményét?

Röviden: a választási eljárási törvényjavaslat nem ismeri a politikai nemzet és a kulturális nemzet fogalmait, sőt az is lehet, hogy szándékosan mossa össze ezeket a fogalmakat?!

Célszerű volna visszatérni a törvényalkotásban az intézmények névadásban a normális útra, mielőtt valamely politikus elő áll azzal az épületes javaslattal, hogy a Nemzeti Választási Bizottság nem számolja meg a nemzetietlen szavazatokat…

 dr. Tóth Zoltán, választási és közigazgatási szakértő

Megjelent: Élet és Irodalom 2013. február. 22. LVII. évf. 8. szám

 

4 komment

Címkék: választás demokrácia kormánypárt OVB jóállam 2014 Magyarország Alkotmány Alaptörvény

2013.02.24.
10:29

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Megkezdte eredményes munkáját az államosított választási üzemeltető

valasztas_1_1361698093.jpg_720x576

Megkezdte eredményes működését az államosított választási web üzemeltető.

A kormány 2012 végén tervbe vette, hogy megvásárolja a választások informatikai feladatait hagyományosan ellátó céget.

http://www.hirado.hu/Hirek/2012/11/26/13/DK_a_kormany_allamositani_akarja_a_valasztasi_informatikaert.aspx

Mint közismert az államosítás megtörtént, a kormány megvásárolta azt a céget, amely üzemeltette a választások honlapját. Sőt, a miniszter további államosításokat helyezett kilátásba.

http://index.hu/video/2012/11/07/riszpekt1106/?s=tag%3Ariszpekt_h%C3%A1z

Az államosított cég választások nélkül is megkezdte eredményes működését. Az Országos Választási Iroda honlapján, amely választási eredményeket hagyományosan tartalmazó honlap ( http://valasztas.hu/ ), immár az első országgyűlési választási eredmény az 1998. évi választásé lett, mert az 1990. és 1994. évi választásokat és azok eredményét törölték a honlapról és áthelyezték egy nehezen fellelhető eldugott sarokba, amelyet megtalálni még a szakértők számára is komoly időmennyiséget és türelmet igényel.

Íme, a múlt így alakul át. Az áttekinthető honlap szerint első szabad parlamenti választáson a jelenlegi kormánypárt győzött! 1998 és 2010 közötti négy országgyűlési választáson már másodszor győztek!

A 2010. évi országgyűlési választás éjszakáján már nem követhettük figyelemmel a választás eredményeket sem a honlapon, sem a televíziókban, mert az adatok közlését letiltották mindaddig, amíg a jelenlegi kormánypártok győzelme biztossá nem vált. Három órán keresztül 4 millió néző a semmit nézte, vagy az Országos Választási Bizottság tagjainak értelmetlen halandzsáit hallgatta, hogy miért nem láthatjuk a választási adatokat.

Már készülhetünk a 2014-es választási eredményekre. A képen látható átlátszó urnák helyett öt (5!) napig várhatunk a választási eredményekre az új választási eljárási törvény tervezete szerint.

Lesz időnk kivárni, hogy kihirdessék a jelenlegi kormánypárt újabb győzelmét.

 

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia kormánypárt jóállam 2014 Magyarország fogyasztó védd magad! magyar választások története ... és ez nem vicc!

2013.02.23.
20:26

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Őr úr és a fele politikusok, akik nem szedik be a gyógyszert.

_ExR

Őr úr és a fele politikusok, akik nem szedik be a gyógyszert.

A pláza (bevásárló központ) parkolójából (-P3) lifttel kísérlek meg felhatolni a +2 emeletre. Megnyomom a lift hívó gombot, a lift ajtó azonnal kinyílik és besétálok. Egyedül vagyok a 15 személyes felvonóban. Megnyomom a +2 gombot, az ajtó záródik, amikor valaki kívülről megnyomja a lift hívó gombot, így az ajtó ismét kinyílik. Az új érkező megnyomja a –P2 gombot, és elégedetten sétál a lift hátsó fali tükréhez, amelyben győztes mosollyal nyugtázza sikerét, hogy nem vitték el az orra elől a liftet. Az ajtó záródik, de valaki az utolsó pillanatban kívülről gombot nyom, az ajtó ismét nyílik, újabb győztes érkezik és megnyomja a +1 gombot. Már ketten nézik magukat a hátsó tükörben győzedelmesen: nem sikerült előlük elorozni a liftet. A lift ajtó lassan ismét záródna, de harmadik versenyző ront be a résen. Nincs tudomása a korábban történtekről, így az újszülött értetlen mosolyával rántja ki a lábát a csukódó ajtó bilincséből, midőn ettől újra tágra nyílik az ajtó. A legutolsó érkező két gombot is megnyom: A „0” és a –P1 gombot. (Még nem döntött, hogy melyik utat választja?!)

A lift immár közel egyharmaddal telve indulna. Azonban az ajtó 1 cm hiányában nem záródik teljesen. Hiába, kétharmad kell a meginduláshoz is.

Elsőként hagyom el a megfeneklett liftet, a bent maradó többség nagy megkönnyebbülésére: Ők a győztesek, a vesztes hagyja magukra a győzőket és húzzon el a …

Békésen ballagok a lépcső felé. Hallom – háttérzajként - a liftajtó zaklatottan nyitó és záró hangjait. Nem akar indulni a lift, sokszorosan nem indul.

Három lépésre áll a biztonsági őr úr a lift ajtótól.

 

         Jónapot kívánok! Elromlott a lift, tudna segíteni?!

 

         Höööö…

 

         Elromlott a lift, az Ön háta mögött – segítene a bejelentésben?

 

         Höööö…

 

         Tetszik tudni, elromlott a lift! Tud segíteni?

 

         Nem az én hatásköröm! Majd szólók a TAKARÍTÓKNAK!

A győztes liftbéli versenyzők fokozatosan zárkóznak fel a lépcsőn mellém gyalog, sőt, sietős ugrásokkal hagynak el. Itt is győznek!

Egy politikus azt mondta, hogy nagy győzelem, hogy a politikusok létszámát felére csökkentették: 386 kontra 199. (Ez a politikus nem tudja, hogy a 199-es számot eredetileg a legnagyobb politikai ellenfele javasolta!) HÖÖÖÖ…

A NAGY POLITIKUS GYŐZELEMKÉNT HÍRDETTE KI AZT IS, HOGY NEM SZEDI BE A BETEGSÉGE ELLENI GYÓGYSZEREKET! A GYÓGYSZEREK NEM SZEDÉSE A BETEGSÉG TOVÁBBI ROMLÁSÁT EREDMÉNYEZI!

Isten kezében vagyunk! Höööö…!

 

Szólj hozzá!

Címkék: választás kormánypárt jóállam 2014 Magyarország fogyasztó védd magad! ... és ez nem vicc!

2013.02.20.
21:04

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Kiss Károly: Mit figyel a választási megfigyelő?

ellenzeki_kepviselo_1361390252.jpg_1024x768

Választási megfigyelés az egyik leghatékonyabb eszköz, amellyel az Európai Unió (EU) és az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) elő tudja segíteni a demokrácia, az emberi jogok és a jogállamiság elvének globális érvényesülését. Az Európai Unió (EU) 2000 óta indít választási megfigyelő missziókat Ázsia, Dél-Amerika, Afrika feltörekvő országaiba. Az EBESZ jóval korábban, 1990 óta küld missziókat saját tagállamaiba, beleérve az Amerikai Egyesült Államokat is. Fontos szempont, hogy ezeket a missziókat minden esetben a fogadó ország kormánya hívja meg abból a célból, hogy saját állampolgárai és a világ többi része felé bizonyítsa a választások jogszerű, demokratikus előkészítését és lebonyolítását. A misszió tehát, nem az EU vagy EBESZ által indított büntető expedíció, amely a fogadó ország szuverenitását célozza korlátozni. Már itt alá kell húzni, hogy jogszerűség alatt nem kizárólag a fogadó ország joga értendő. Nem lehet jogszerű egy választás, ha az adott ország jogszabályai nem felelnek meg teljes egészében a nemzetközi jog és a vonatkozó nemzetközi egyezmények előírásainak.

A két szervezet missziójának felépítése, és munkamódszere hasonló. A misszió vezetője egy elismert európai politikus, az EU missziók esetében az Európai Parlament képviselője. A misszió szíve a core team, amely akár 2-4 hónapig is az országban tartózkodik, részletesen áttanulmányozza a választás teljes jogrendszerét, egyeztet a választás lebonyolításáért felelős intézményekkel, a résztvevő és esetleg a részvételi jogtól megfosztott pártokkal, jelöltekkel. Figyelemmel kíséri a média tevékenységét, percre pontosan mérve a jelöltek megszólalási lehetőségét, konzultál a média véleményformáló munkatársaival. Álláspontjának kialakításához figyelembe veszi a politológiai és társadalomtudományok területén tevékenykedő különböző intézetek tanulmányait, jelentéseit, vezető szakértők véleményét. A core team a megszerzett adatokat elemzi, és beépíti jelentésébe. Ugyancsak a core team feladata a fővárosban és az attól távoli területen dolgozó hosszú távú és rövid távú megfigyelők jogosultságainak minden részletre kiterjedő egyeztetése a hatóságokkal és munkakörülményeik technikai biztosítása. Amennyiben már a misszió előkészítési stádiumában kiderül, hogy a meghívó ország oly mértékben kívánja korlátozni a megfigyelők tevékenységét, ami ellehetetleníti annak objektív megvalósítását, az EU, illetve az EBESZ visszautasítja a kormány meghívását. Különösen egyes ázsiai és afrikai országok esetén bír nagy jelentőséggel a misszió, illetve a megfigyelők személyes biztonsága. Veszélyeztetettség esetén a megfigyelőknek saját biztonságukat kell elsősorban szem előtt tartani, kockázatos egyéni akciót nem kezdeményezhetnek.

A hosszú távú megfigyelők 1-3 hónapot töltenek el a megfigyelt ország valamely vidéki területén, sokszor több száz kilométer távol a fővárostól, nehéz körülmények között. Úgy a vidéki városokban, mint a ritkábban lakott körzetekben, feladatuk a választásra történő felkészülés, a kampánytevékenység és a választás részletes nyomon követése. Ennek során rendszeresen konzultálnak a helyi hatóságokkal, a kormánypártok, az ellenzéki pártok és jelöltek helyi képviselőivel. Lehetőségeikhez mérten vizsgálják, hogy a helyi média kiegyensúlyozottan tájékoztatja-e a választókat. Tevékenységük során számos alkalommal keresik meg őket a választópolgárok, felhívva figyelmüket a jogellenes kampányra, tevékenységre. A hosszú távú választási megfigyelők értékelik a közvetlenül a választóktól származó információkat, és szükség esetén további információkat szereznek. A megfigyelők kizárólag a nyilvánosan elérhető forrásokból dolgozhatnak, titkos információk gyűjtésére nincs jogosultságuk.

A rövid távú megfigyelők egy-három hetet töltenek az adott országban. Feladatuk a hosszú távú megfigyelők tevékenységének kiegészítése, segítése a választást megelőző napokban, a választás napján és az azt követő 1-2 napban. Felelősségi területük akár 50-60 km távol eshet az őket közvetlenül irányító hosszú távú megfigyelők székhelyétől. Ezzel a módszerrel lehetőségük van követni a távoli, nehezen megközelíthető, minimális infrastruktúrával rendelkező, nagyon szegény településeken folyó, közvetlenül a választást megelőző kampányt, a megfigyelni választás helyi technikai előkészítését, a szavazást és a szavazatszámlálást. A rövid távú megfigyelők a szavazóhelyiségek nyitásától a szavazatok összeszámlálásig nyomon követik a szavazás menetét. Munkájuk során ők is találkozhatnak a jelöltekkel, a jelöltek képviselőivel, a pártok és jelöltek saját jogú megfigyelőivel. Gyakran szólítják meg őket a választópolgárok.

Az EU megfigyelők párokban dolgoznak, munkájuk során úgynevezett láthatósági szettet viselnek, ami a misszió jelét viselő mellényből, esetleg ingből és sapkából áll. A szintén párokban dolgozó EBESZ megfigyelők láthatósági szett helyett karszalagot viselnek. Ezt egészíti ki a nyakba akasztható fényképes misszió igazolvány és a meghívó állam illetékes hatósága által kiadott akkreditációs igazolvány. Gépkocsijaik messziről jól látható matricákkal vannak ellátva. Személyes tapasztalatom alapján elmondhatom, hogy amikor egy-egy településen kiszálltunk az autónkból, a hely lakosok számos alkalommal körbefogtak, érdeklődtek feladatunkról, beszélgetést kezdeményeztek, elmondták tapasztalataikat, a választással kapcsolatos vélt, vagy valós sérelmeiket.

Az EU, és az EBESZ missziók munkájukat egy-egy záróközleménnyel fejezik be. Ebben átfogó elemzést adnak a teljes választási eljárásról, az azt megalapozó jogszabályokról. Nem részrehajló, tárgyilagos módon értékelik a választás folyamatát, felhívják a figyelmet az esetleges jogsértésekre, csalásokra, a választók szabad vélemény nyilvánításának bárminemű akadályozására, korlátozására.

Fotó: A poszt szerzője beszélget egy ellenzéki párt helyi képviselőjével Etiópiában

 

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia külföldi választás Kiss Károly cikkei nemzetközi megfigyelés Szavazatszámlálók

2013.02.20.
13:58

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Kubatov lista negyedszer

Kubatov lista: ugyanazon ügyben egyesek feljelentése kivizsgálásra kerül, másoké nem.

A Kubatov lista ügye eddig nem érte el a hivatalos szervek érzékenységi küszöbét.

http://tothzoltan.blog.hu/2012/12/17/ismet_kubatov_lista

Az egészségügyben most készül a Kubatov lista azokról, akik nem nyújtanak be kérvényt, hogy tovább dolgozhassanak.

http://www.168ora.hu/itthon/kubatov-lista-egeszsegugyben-110160.html

Azonban a Jobbik feljelentése alapján 2013. februárjában a rendőrség mégis vizsgálatot indít.

http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=622981

Az az adatvédelmi hatóság vezető, aki a Kubatov lista ügyében semmi problémát nem látott, most az „egyetemi kubatov listát” súlyos ügynek ítéli.

http://hvg.hu/napi_merites/20130219_Kiszivargott_az_osszes_ELTEs_diaklista

Ki és kit tart nyilván, ez itt a kérdés?!

 

Szólj hozzá!

Címkék: kampány rendőrség demokrácia pártok kormánypárt jóállam 2014 Magyarország

2013.02.18.
21:12

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Összefogás hiányában csökken a demokratikus ellenzék támogatottsága – színházi jegyzet

alfoldi-b_1_1361218198.jpg_400x268

 

A volt Május 1 mozi helyén működő színházba érdemes elmenni

 

2013. februárjában csökken a demokratikus ellenzéki pártok támogatottsága. Csökken az MSZP szavazótábor, csökken az Együtt 2014 támogatottsága, csökken, sőt a mérhetőség határa alá süllyed a DK szavazóinak a száma. Az LMP egy része a jelenlegi kormánypártok felé tart, a párbeszédre hajlandók nem mérhető szavazóbázissal rendelkeznek. Ugyanakkor 55%-ra növekedett a bizonytalan szavazók aránya. Új liberális pártok is alakulnak, akik még a mérési listára sem kerültek fel. Más liberális pártok jogilag nem is akarnak pártok lenni. Hasonlóan az MSZP szatelit (bolygó) mini méretű pártjaihoz (pl. SZEM).

Minden demokratikus ellenzéki párt az összefogás szükségességét hangsúlyozza, midőn konkrétan mindent megtesz az összefogás ellen.

Nehéz eldönteni, hogy Shakespeare, Moliere vagy G.B Show színműveit idézzük-e jelen helyzetben: a királydrámák, a fösvények vagy a kuplerájosok mesterségét űzőket látjuk-e a magyar valóság jelenlegi színpadán?!

Érdeklődöm Önöktől, hogy akarják-e a magyar választópolgárok II. Richard, Tartüff és Warrenné összefogását Faust ördöge és Júdás koalíciója ellen?!

A volt Május 1 mozi színpadán Vaknyugat címén testvérháborút láthatnak két felvonásban, Alföldi szereplésével.

Akar Ön kétpárt-rendszert? Én nem akarok. Sem kétpárt-rendszert, sem testvérháborút.

 

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia pártok kormánypárt filmszínházirodalom 2014 Magyarország fogyasztó védd magad! ... és ez nem vicc!

2013.02.15.
19:10

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Érthető mondatok a választásokról (3)

Mikor lesznek a választások Magyarországon 2014-ben? Nem a konkrét időpont (április vagy május) a legfontosabb elem, hanem az, hogy legyenek választások. Olyan választások, amelyek szabadok, tisztességesek, átláthatóak és biztosítják az esélyegyenlőséget.

 

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia pártok előválasztás elsőválasztók 2014 Magyarország Alkotmány Alaptörvény magyar választások története 2014 abécé választásokra Szavazatszámlálók

2013.02.13.
20:30

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Jár nekik ingyen ez is?

rock_punk_gotika_parameter_1_1360783696.jpg_612x408

A magyar közigazgatás állapotáról

 

A parlament épülete előtt – rendőri jelenlétben és a parlamenti őrség segítségével – provokatív feliratot helyeztek el ismeretlennek nevezett, de lefényképezett versenyzők, hogy megszégyenítsék a jogszerűen tüntető „Éhségmenet” résztvevőit.

Hogyan süllyedhet a rendőrség, a parlamenti őrség és a TEK a törvénytelenség állapotába? Amikor az új főkapitány azt nyilatkozza, hogy új szakaszt nyit a rendészeti szervek munkájában? Az éhségmenet résztvevői elleni provokatív molinó elhelyezésekor az érintett szervek politikai utasítás alapján cselekedtek, nem számított a jog, nem számított a jogszabály, a lényeg a cselevés volt (Majd a jogászok elrendezik! Oszt jónapot!). A főkapitány nagyon rosszul debütált.

A Milla utólag visszavágót akart venni  a provokatív molinó ellen, és elhelyezett egy „ellen molinó”-t. Erre kitört azonnal a közjogászkodás a politikai parancsra tevékenykedő szervezetek részéről: „Hol van a közterület foglalási engedély?”

Közszégyen, hogy a kormányzat által foglalkoztatott személyek – egzisztenciális, és ez okon érthetően – egyes esetekben parancsra engedelmeskednek a támogatói oldalon, a másik esetben szintén politikai utasításra , akadályokat állítanak az állampolgárok elé?!

„Szégyen és gyalázat!” A felelősség elsődlegesen  a parancs kiadókat terheli. Sajnálom azokat az embereket, akik most ezen az oldalon állnak és parancsnokolniuk kell.

Ha majd őket érinti a politikai becstelenség vádja egzisztenciálisan, akkor majd mit tesznek ezek a mai „erős” emberek? (Nem tartótozik ebbe a kategóriába az évi 2 milliárd után adót fizető és havi 150 ezer ft nyugdíjat felvevő versenyző.)

A jelenlegi politika miért kényszeríti becstelenségre az embereket (legalábbis egy részét)?!

 

Szólj hozzá!

Címkék: rendőrség demokrácia életrajz jóállam 2014 Magyarország fogyasztó védd magad! Alkotmány Alaptörvény ... és ez nem vicc!

2013.02.13.
18:02

Írta: Dr. Tóth Zoltán

...és ez nem vicc?

valasztok_kormanyvaltas_partvaltas_nol_karikatura_1_1360774754.jpg_592x457

Melyik évről szól ez a karikatúra? (csepel.hu)

Szólj hozzá!

Címkék: 2014 Magyarország fogyasztó védd magad! magyar választások története ... és ez nem vicc!

2013.02.13.
17:29

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Érthető mondatok a választásról (2)

Ki határozza meg azt a napot, amikor a választásokat meg kell tartani? Ezt a kérdés kört választás szakmai szakszóval „kitűzésnek” nevezzük. Dr. Tóth Zoltán átfogó képet ad az egyes megoldás típusokról, és a hatályos magyar szabályokról – mindössze 2 perc és 5 másodperc alatt.

 

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia 2014 Magyarország Alkotmány Alaptörvény 2014 abécé választásokra Szavazatszámlálók

süti beállítások módosítása
Mobil