2012.10.02.
09:07

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Utazás a Fehér Ház körül - Páli Zoltán

Nem egészen 1 hónap múlva megválasztják az USA elnökét mi pedig ezt nem hagyhatjuk szó nélkül. A mai naptól kezdve folyamatosan beszámolunk Önöknek a legújabb kampányeseményekről, hogy ne maradjanak le semmiről! Jelen cikkemben igyekszem beszámolni a jelöltállító konvenciók óta történt fontosabb eseményekről, de bátorítanám Önöket arra, hogy nyugodt szívvel kommentálják vagy osszák meg cikkeinket!

A 2012-es amerikai elnökválasztás legfőbb témája minden bizonnyal a gazdaság és a gazdasági nehézségek orvoslása. A munkanélküliség szokatlanul magas szinten rekedése vagy az ingatlanpiac kilátástalan helyzete azt eredményezte, hogy „az amerikai választók 80 százaléka olyannyira fontosnak érzi a gazdasági problémákra adott válaszokat, hogy azok alapján fog szavazni.1

A második és egyáltalán nem elhanyagolható téma az amerikai külpolitika. Nem hiába valószínűsítik azt, hogy ez lesz az egyik legfontosabb téma az első, október 3-i elnökjelölti vitán. Egy kiszivárogtatott felvétel alapján pédául Mitt Romney „reménytelennek tartja a palesztin-izraeli konfliktust, és szerinte a palesztinok eltökéltek Izrael elpusztításával kapcsolatban.”2

Romneyról nem ez az egyedüli felvétel került a nyilvánosság elé. Egy másik videó tanulsága szerint arról beszélt egy zártkörű rendezvényen, hogy „a választók 47 százaléka függ a kormánytól, azt hiszik, hogy áldozatok, azt hiszik, hogy a kormány felelőssége, hogy gondoskodjon róluk, azt hiszik, hogy jogosultak egészségügyi ellátásra, élelmiszerre, lakásra, bármire... Nekem nem kell foglalkoznom ezekkel az emberekkel.”4

Romney szakadatlanul támadta ellenfelét, hogy az elmúlt 4 évben túl elnéző volt Kínával és a kínai érdekekkel szemben. Erre Obama elnök úgy válaszolt, hogy „leállítatta egy kínai cég szélturbina beruházásának az építését Oregon államban… Ez volt az első olyan külföldi beruházás 22 év óta, amit leállítottak”3

Valószínűleg ezek is közrejátszottak abban, hogy Obama megőrizte előnyét Romneyval szemben és a legfrissebb felmérések szerint „ … egyes államokban még növelni is tudta népszerűségét.”5

Ezen hírek fényében várjuk az első elnökjelölti vitát, amely kiemelkedő fontosságú is lehet akár. A CNN emiatt készített is egy videót, amely több minden mellett, bemutatja az eddigi viták tanulságait.6

Ígérem, az elnökjelölti vita után újra jelentkezünk!

Páli Zoltán,
az ELTE ÁJK politológus hallgatója

2012.10.01.

  1. http://www.bbc.co.uk/news/magazine-19729802
  2. http://www.origo.hu/nagyvilag/20120918-ujabb-video-neheziti-romney-sorsat.html
  3. http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-19766965
  4. http://thecaucus.blogs.nytimes.com/2012/09/17/romney-faults-those-dependent-on-government/
  5. http://www.nytimes.com/2012/09/26/us/politics/polls-show-obama-widening-lead-in-ohio-and-florida.html?_r=0
  6. http://edition.cnn.com/2012/10/01/opinion/stanley-romney-debate/index.html?hpt=us_mid

2 komment

Címkék: demokrácia külföldi választás USA 2012

2012.10.02.
09:02

Írta: Dr. Tóth Zoltán

USA elnökválasztás 2012

Az olvasóknak rendszeres tájékoztatást nyújtok Páli Zoltán kollégámmal közösen, aki az ELTE ÁJK politológus hallgatója.

Szólj hozzá!

Címkék: demokrácia külföldi választás USA 2012

2012.10.01.
18:18

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Többféle lehetőség adódik a visszaélésekre

http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=588811

Törvénybe kódolhatják a választási csalásokat - nyilatkozta Tóth Zoltán a Népszavának.

Szólj hozzá!

Címkék: választás pártok kormánypárt 2014 Magyarország

2012.10.01.
09:44

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Az összefogás eredményes

http://www.stop.hu/belfold/bucira-vertek-a-fideszt-dunafoldvaron/1087352/

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia pártok előválasztás

2012.09.30.
12:50

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Együtt vagy egyedül?

http://www.vasarnapihirek.hu/fokusz/lengyel_laszlo_egyutt_vagy_egyedul

A Vasárnapi Hírekben Lengyel László kérdése: Együtt vagy egyedül?

Szólj hozzá!

Címkék: választás pártok kormánypárt előválasztás 2014 Magyarország

2012.09.28.
19:00

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Hogyan jelölnek külföldön?

 

A választási eljárásban alkalmazott jelölési módszer, mint jogi előírás alapvetően 3 féle van a nemzetközi gyakorlatban. AZONBAN A KONKRÉT JOGI MEGOLDÁS EGYETLEN ORSZÁGBAN SEM LEHET FÜGGETLEN A POLITIKAI INTÉZMÉNYRENDSZERTŐL, A POLITIKAI KULTÚRÁTÓL.

 

Az egyéni jelöltekre az első megoldás, amikor a jelölés jogi feltétele pusztán a passzív választójog meglétének az ellenőrzése, és aki ezen az ellenőrzésen megfelelt, az a személy felkerül a szavazólapra (pl: Kanada és USA egyes államai). Az egyéni jelölt tehát maga nyilatkozik arról, hogy képviselő akar lenni. A politikai környezet azonban soha nem eredményez olyan képviselőt, akinek nincs jelentős társadalmi, politikai és pénzügyi támogatottsága, tehát ezen önjelöltek csak a „színes hírek” rovatban szerepelnek.

 

Az egyéni jelöltekre vonatkozó másik módszer a kaució (kb. 6 havi átlagbér) befizetése. Azonban ezt csak azokban az államokban alkalmazzák, ahol hagyományosan alacsony a korrupció, továbbá nagyon szigorú párt- és kampányszabályozási törvények vannak (pl: Nagy-Britannia, Franciaország). Így ezt a módszert Magyarországon alaklmazni nagyon célszerűtlen, mert csak növelné az amúgy is óriási mennyiségű fekete pénzeket.

 

A harmadik módszer az ajánlás-gyűjtés. Technikailag az ajánlás-gyűjtésnek is több fajtája lehet (ajánló-ív, amelyet Magyarországon már alkalmaztak az 1994. évi önkormányzati választáson, és amelyet a jelenlegi választási törvény-tervezet is tartalmaz) vagy ajánló-szelvény, amelyet jól ismerünk. Németországban a már 2 ciklus óta parlamenti pártok mentesülnek az ajánlás-gyűjtés alól, az csak az új pártokat és független jelölteket terheli.

 

Újabb időkben a demokratikus országokban a pártok a jelöltállítás jogát egyre több választópolgárra kiterjesztik, elsődlegesen pártjuk valamennyi tagjára, sőt, van rá példa az USA egyes államaiban, hogy ellenfelek is véleményt nyilváníthatnak a jelöltről.

 

Magyarországon ma nincs lehetőség arra, hogy a pártjelöltekről saját párttagságuk véleményt mondjon. Ezen a demokrácia deficiten az ajánló-szelvények megszüntetése és a helyébe lépő ajánló-ív sem segít. A jelenlegi kormánypártoknak az a politikai céljuk, hogy a jelölés megkönnyítésével sok-sok ellenzéki jelölt szerepeljen a szavazólapon. A sok-sok ellenzéki jelölt között "szétszóródnak" a szavazatok és könnyen győzhet kevés szavazattal is a kormánypárti jelölt.

 

Szólj hozzá!

Címkék: választás kampányfinanszírozás kormánypárt külföldi választás 2014 Magyarország

2012.09.27.
20:01

Írta: Dr. Tóth Zoltán

22 évig alkalmas volt a választási törvény...

parlament-e1347336743312_1_1348768368.jpg_250x179

22 évig alkalmas volt a választási törvény a demokráciára.

1989. októberében alkotta meg az Országgyűlés a választójogi törvényt (Vjt.), amely a parlamenti képviselők választásról rendelkezett. A sztálinista alkotmányt lecserélő rendszerváltó törvények, az un. sarkalatos törvények sorába illeszkedett a Vjt. A célja az volt, hogy az egypártrendszer után, a többpártrendszer bázisán, és a választópolgárok szavazataival jöjjön létre a legfőbb népképviseleti szerv a magyar parlament.

A Vjt. előkészítése – a többi sarkalatos törvénnyel együtt – az un. Nemzeti Kerekasztal mellett történt, ahol a korabeli állampárt, az ellenzéki pártok és a társadalmi szervek egy csoportja politikai egyezséget kötött a szocializmus békés úton történő megszüntetéséről és helyébe egy új, még soha nem próbált demokratikus államszervezet és plurális politikai intézményrendszer felépítéséről. Forradalom és szabadságharc, vér és börtön nélkül, a szavaztok erejével jött létre 1990 márciusában a magyar köztársaság.

A Vjt. létrehozása eredetileg egy alkalomra szólt. A korabeli politikai egyezség szerint az első szabad parlamenti választás jogi kereteként kellett szolgálnia a Vjt.-nek azzal, hogy az új Országgyűlés majd megalkotja a köztársaság hosszabb távra érvényes választási rendszerét.

A választás rendszere és eredménye

A választás szabályai egy 2 fordulós, 2 szavazatos, 3 féle képviselői mandátumos (egyéni, megyei listás és országos kompenzációs) rendszert hoztak létre, amelyben 1%-os ajánlási szisztéma és 4%-os parlamenti küszöb működött, 90 napos választási kampány időszakkal. (A szabályok történelmi előképe a német modell volt.)

Az első szabad választásra 60 párt állt a rajtvonalhoz, amelyből 24 került fel a szavazólapra és 6 parlamenti párt kezdhette meg a köztársaság jogállamának a felépítését és az új gazdasági rendszer kialakítását.

A választási kampány és a szavazás törvényes rendben lebonyolódott, valamennyi európai és transzatlanti állam és nemzetközi szervezet nyilatkozatban ismerte el a választás tisztaságát és átláthatóságát. A magyar állam, a parlament és az új kormány legitimitását és legalitását sem belföldön, sem külföldön senki nem vonta kétségbe.

1990-2010 között hat parlamenti választás érvényes és eredményes volt.

A Vjt. az eredeti egyszeri rendeltetésével szemben hat parlamenti választásnak biztosított törvényes keretet. 4 évenként, tartalmilag ugyanolyan szabályok mellett a nemzetközi és alkotmányos követelményeknek megfelelő választások kerültek megtartásra. A politikai tartalalmat illetően a Vjt. mindig is a „nagypártok” irányába enyhén lejtett. Ennek az volt az oka, hogy a töredezett, sokpárti parlament és az ebből szükségszerűen következő (un. olasz) sokpárti koalíciós kormányzás elkerülhető legyen. Viszont a választás szakmai elemei úgy kerültek kialakításra (2 forduló, jelölés, szavazólap, stb.), hogy a politikai pluralizmus a parlamentben mindig megmaradjon, ne alakulhasson ki egypártrendszer. Fontos demokratikus elem volt, hogy választópolgári szavazat nélkül egyetlen párt se kaphasson un. prémium mandátumot (l.: Lengyelország,  Görögország).

A Rubik-kockához való hasonlítás jogos volt a korabeli diplomáciai karban: a választás szakmai rendszer bonyolult volt. Viszont politikailag a választási eredmény kiegyensúlyozottan alakult: 20 éven át 6-6 párt bejutott a parlamentbe, sőt a győztesek mellett a vesztesek is kaptak  - szerényebb számban - képviselői helyeket. Minden ciklusra új kormány alakulhatott. A választási szisztéma innovatív jellege lehetővé tette, hogy a rendszerváltó pártok mellett új pártok is bekerülhessenek a törvényhozásba, lehetőség volt mindig a politikai megújulásra. A választópolgárok számára a szavazás rendszere egyszerű volt: kétszavaztos (két szavazólapos) módszerrel egyéni jelöltre és pártra is lehetett szavazni. Egyidejűleg minden polgár akár két politikai pólusra is szavazhatott. Ugyanakkor ez a szavazási mód az erős kötődést is lehetővé tette: a polgár két szavazattal is támagathatta pártját.

A Vjt. a kormányozhatóság elvét támogatva a legtöbb szavazatot elért párt számára többlet lehetőségeket is adott (pl. D’ Hont féle mátrix a kompenzációs mandátumoknál). 1994-ben az MSZP a szavazatok 30%-val a mandátumok 51%-t, 2010-ben a FIDESZ a szavazatok 53%-val a mandátumok 68%-t érte el.

A stabilitás nem jelent változatlanságot

A Vjt. 22 évig volt hatályos törvény. Ennyi idő alatt a politikai tartalmban egyetlen komoly változás történt, a 4%-os küszöb 5%-ra emelkedett. (Ennek oka az volt, hogy 1993 végére a korabeli kormánypártból az MDF-ből 6 párt jött létre.)

Minden választáson a törvényi szabályok gyakorlati alkalmazásában a felszínre jöttek a törvényszöveg belső ellentmondásai, jogi hiányosságai. Valamennyi választás után lehetőség volt arra, hogy ezeket a kollíziókat, joghézagokat meg lehetett szüntetni a törvény „szépészeti”módosításával. Sőt, 1997-ben a kormányzati politika arra is lehetőséget teremtett, hogy francia mintára un. választási kódexet lehetett alkotni az anyagi és eljárásjogi szabályok külön-külön törvénybe foglalásával. (Nem elmerülve ennek szakmai fontosságában most elegendő annyit tudni, hogy minden kultúrállamban az anyagi és az eljárási szabályok külön törvényben vannak, l.: polgári jog - polgári eljárásjog.) Ennek a választási kódexnek az alapján került kifejlesztésre az a választási számítógépes rendszer, amelyet 2000-ben Washingtonban etalonnak minősítettek a fejlett országok választási szakértői számára.

A Vjt. és a választási kódex a közép és kelet-európai régió több országa számára követendő mintává vált a szó politikai-szakmai értelmében is.

A Vjt. összességében sikeres törvényalkotási termék volt, amely a gyakorlatban is jól vizsgázott.

Eredendő törvényalkotási problémák

Már 1989-ben felvetődött a párt és kampányfinanszírozás szabályozásának a szükségessége. A Nemzeti Kerekasztal mellett azért született az a döntés, hogy még nem kell szabályozni ezt a témát, mert kizárólag a korabeli MSZMP rendelkezett jelentős vagyonnal, a többi párt csak a Németh Miklós kormánya által juttatott 1 db irodahelyiséggel, 1 db Zsiguli gépkocsival, 1 db telefonnal és 2 MFt-tal rendelkezett. A politikai egyezség arra vonatkozott, hogy majd az első szabad választások, illetőleg az MSZPM vagyonelszámoltatása után lehet párt- és kampányfinanszírozással foglakozni a parlamentben. Pozitív szabály csupán annyi született, hogy a regisztrált pártok ingyen használhatták a közmédiát (tv, rádió, MTI).

Ezzel a hiátussal, joghézaggal indult el a közpénzekkel valő visszaélés, a közbeszerzésekkel kapcsolatos korrupció történelmi folyamata, amely napjainkat is jellemzi. Bár 1997-ben, a Tocsik ügy politikai konklúziójaként megszületett a kampányfinanszírozás jelöltenként 1 millió forintos plafonja, de ez a maximum csak a kispártok vonatkozásában élt, mert nekik nem volt ennyi pénzük. A fekete pénzek tengeri kígyója a közéletünk legsötétebb folyamata, amely a kormányzati humánerőforrás-politikától az önkormányzati fejlesztésekig terjed jelenleg is.

A parlamenti pártok soha nem tudtak felülemelkedni pillanatnyi párt-pénzügyi érdekeiken, így a mai napig vonszolja magával a magyar állam és pártrendszer ezt a rákos betegséget. A parlamenti pártok stratégiai hibája, hogy képtelenek voltak az együttműködésre a párt és kampányfinanszírozás ügyében. A jelenlegi parlamenti pártok igyekeznek a rendszerváltó MDF és SZDSZ nyakába varrni ezt a stratégia hibát, pdig ebben a felelősségben a FIDESZ-nek és az MSZP-nek is osztoznia kell.

Az ajánlószelvényekkel való visszaélés szintén a kezdetekre nyúlik vissza. A Vjt. eredeti szabálya az ajánlószelvényekkel kapcsolatban csak annyit tartalmazott, hogy a választópolgár a kikézbesített ajánlószelvényre ráírja a saját és a jelölt nevét. A korabeli bimbózó demokrácia hajnalán egyetlen törvényelőkészítő sem gondolt arra, hogy az újonnan felkent „megváltó” pártok, majd előveszik a telefonkönyveket és szorgos rohammunkával lemásolják az ajánlószelvényekre a polgárok nevét. Pedig sajnos ez így történt. Az ajánlószelvényekkel való tömeges visszaélés az első szabad választás tisztesség-deficitje a pártoknál.

A Boross-kormány 1993-ban felismerte és elismerte az ajánlószelvényekkel való tömeges visszaélés bűnét, és törvénybe iktatta az ajánlószelvények kiegészítését az un. személyi számmal (garancia a csalás ellen) és kötelezővé tette az ellenőzést. Ezen pozitív rendelkezések formálisan hasznosultak is a választási irodák munkájában, azonban a pártok szabályos „iparággá” és üzletté fejlesztették ki az ajánlószelvények gyűjtését. Ennek lényege az volt, hogy az gyűjtő szervezetek pénzt kaptak a begyűjtött szelvények száma szerint. Emellett az üzleti módszer mellett még a pártok saját aktivistáikat is ösztönözték a gyűjtésre, sőt 1998-ra már kialakult hamisítás-csalás metodológiája is.

A személyi számot lopták ki a parlamenti pártok olyan állami/önkormányzati szervektől, ahol tömegesen álltak rendelkezésre ilyen állampolgári adatok (pl. rendőrség, földhivatal, helyi népességnyilvántartás). Azonban ügyvédi, közjegyző irodák is áldozatul estek ilyen jellegű lopásoknak. A jelölt bejelentés határideje jogvesztő jellegű, ezért azok a pártok, amelyek a határidő közeledtével nem tudták a kellő számú ajánlószelvényt összegyűjteni, áldozatai lettek a „nagypártok” csalárdságának. Az utolsó előtti pillanatban segítő kezet nyújtottak a fölös számú szelvénnyel rendelkező pártok a szűkösségben szenvedőnek, amely örömmel vette át az egyébként hamis vagy lopott szelvényeket. Természetesen a hivatalos ellenőrzéskor ezek a szelvények érvénytelenítve lettek, és a „kispárt” nem került fel a szavazólapra (pl. Szűrös pártja Debrecenben és az MDF „beetetése” 2009-ben Ferencvárosban). A csalásnak nehezen felismerthető formája volt, amikor egy párt megbízottja a helyi választási irodán a saját ajánlószelvényei közül személyes adat-másolatokat készítve a később regisztációra rendelkező pártnak „segített” ajánlószelvényekkel, és mivel ezek duplumok voltak, így kiejtette az ellenérdekű jelöltet a szavazólapról.

A parlamenti pártok e csalárd magatartása elriasztotta a munkájuk elvégzésétől a rendőrséget és az ügyészséget is. A választási bűncselekmények feljelentéseit nem fogadták be, vagy a nyomozást időben elhúzták és vádemelésre nem került sor, vagy a büntetőeljárást megszüntették. Alig voltak eredményes nyomozások és még ritkábban marasztaló büntető ítéletek. (Az Országos Választási Iroda vezetőjeként több mint 100 ténybelileg megalapozott feljelentést tettem választási csalás miatt, amelyekből 2 vezetett eredményre.) A KSH, a rendőrség és a bíróságok a mai napig nem tudnak elszámolni a választási csalásokkal kapcsolatos feljelentések és ítéletek számáról, statisztikájáról. A kormányzati és a rendőrségi PR többször is azt próbálta elhitetni a közvéleménnyel, hogy egyes emberek kocsmában adták és vették az ajánlószelvényeket, postaládákat törtek fel, hogy kitöltetlen ajánlószelvényeket lophassanak. Ilyen ügyek is voltak, azonban a pártok „nagyüzemben” üzték a ajánlószelvényekkel való visszaélést.

A demokrácia deficitek

Az elmúlt két évtizedben változott a világban a demokratikus értékrend, egyre kifinomultabbá válnak a választási szabályok annak érdekében, hogy a választópolgárok aktívabban és a szavazás napján túl is résztvehessenek a társadalmi-politikai döntésekben. A részvételi demokrácia hívei arra törekszenek, hogy a választópolgárok a közvetlen demokrácia, a népszavazások és népi kezdeményezések jogi intézményét összekössek a fejlett technológiával, és a mindennapokban már használt számítástechnilai eszközök (pl. okostelefon) váljanak a politikai döntés-előkészítés részévé. Az Európai Unióban új jogi intézmény, hogy 1 millió uniós választópolgár kötelezheti a Bizottságot arra, hogy meghatározott témakörben terjesszen a döntéshozó elé jogszabály tervezetet. (Ez a jogi forma erősen hasonlít a magyar magyar népi kezdeményezésre.)

Sok európai országban a pártok belső döntési mechanizmusa demokrácia deficittel küszködik a választáson induló jelölt kiválasztásban. A jelöltet a párton belüli nyilvánosság kizárásával a párt elnöke nevezi meg, és gyakran még a párt tagságának sincs befolyása arra, hogy a pártot ki jeleníti meg a szavazólapon, személyszerint ki testesíti meg a pártot a kampányban. Több európai országban (pl. Franciaország, Németország) a párt jelöltjét, beleértve a miniszterelnök-jelöltet is a párton belül előzetesen, titkos szavazással választják a párt tagjai. Sőt, az USA egyes tagállamaiban a valamennyi választópolgár véleményt nyilváníthat titkos szavazás útján, hogy egy pártnak ki lehessen a jelöltje a választáson.

A jelöléssel kapcsolatos új megoldások annak felismerésén alapulnak, hogy a párton belül kevesebb a demokrácia a belső döntési mechanizmusban, mint az állam egészében. E demokrácia deficit felszámolására sokféle lehetőség van az önszabályozástól a választási törvény kógens rendelkezéig. Magyarországon a párton belüli autokratizmus általános jelenség, a jelöltek a központok, vezérek, kijelölése alapján születnek, a párttagságnak nincs vagy nagyon szerény a ráhatása a jelölt személyének a kiválasztására és programjának a kialakítására.

Európában a nagy „gyűjtőpártok” stabilizálódtak: néppárt és szocialista párt az unió minden tagországában működik, és az unió parlamentjében is meghatározó politikai erők. A gyűjtőpártok nagy előnye, hogy a társadalom nagy csoportjait képesek megszólítani és mozgósítani kormányzati alternatívákra. A gyűjtőpártok vezetői azonban értelemszerűen finomságaiban eltérő politikai nézeteket vallanak, mert csak diktátori eszközökkel lehetne monolit tömbbé alakítani egy gyűjtőpárt vezetőségét, ez pedig ellentétes volna a gyűjtőpárti jelleggel. Az unió 10 országában már bevezették azt a szavazási módot, amely lehetővé teszi, hogy a választópolgárok a pártra szavazás mellett arról is szavazhassanak, hogy a párt által állított jelöltek közül melyikkel értenek egyet leginkább (erősorrend). Szakmailag ezt a szavazási módot preferenciális szavazásnak nevezik: a választópolgár a párton belül erősorrendet alakíthat ki egy párt politikusai között. Ez a módszer is bővíti a polgárok fokozott részvételét a pártok programjának a kialakításában.

A jelenlegi kormánypártok 2012. január 1-jével hatályon kívül helyezték azt a választási törvényt, amely megfelelő jogi és politikai keretet teremtett kétharmados győzelmükhöz. A jelnlegi kormánypártok nem foglalkoznak a régi törvény valódi problémáinak a megszüntetésével. A jelenlegi kormánypártok nem foglalkoznak a demokrácia deficitek felszámolásával sem. A jelenlegi kormánypártok egy tollvonással hatályon kívül helyezték a régit, anélkül hogy egyetlen szakmai mondatot leírtak volna annak okáról.

(Dr. Tóth Zoltán választási és közigazgatási szakértő cikke megjelent az Élet ÉS Irodalom 2012. szeptember 21-ei számában.)

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: választás pártok kormánypárt 2014 Magyarország

2012.09.25.
23:00

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Nemzetközi megfigyelők a választásokon

kekcedulas_1_1347916120.jpg_400x285

Mit lehet tenni annak érdekében, hogy a nemzeti parlamenti választások szabályozásának és lebonyolításának az ellenőrzésére kiterjedjen az Európai Unió valamely szervezetének a hatásköre?

A nemzeti parlamenti választások szabályozásával kapcsolatban a nemzeti parlamenteknek csupán annyi kötelezettsége van, hogy egyes nemzetközi szerődésekben szereplő un. választási alapelveket szerepeltessék. Az ENSZ, az Európai Unió és az Európa Tanács tagállamaira az alapító okiratok, illetőleg az emberi jogok katalógusát tartalmaző szerződések tartalmaznak alapelveket. Az alapelvek a következők: a választójog általános és egyenlő, a szavazás közvetlen és titkos. (Az ENSZ politikai okok miatt a közvetlen szavazás elvét nem tartalmazza, de a gyakorlatban elismeri.) Az alapelvek kifejtése nem szerepel a nemzetközi szerződésekben. A jelenlegi „feladatmegosztás” az alapelvek kifejtése, részletezése tudományos feladat, amelyet egyetemekben, kutató intézetekben végeznek és a szakirodalom alapján az egyetemeken oktatnak. Egyes alkotmánybíróságok és ilyen jellegű hatáskörrel rendelkező bíróságok foglalkoznak egyes alapelvek (pl. egyenlőség) kifejtésésével, azonban ezek nem épülnek be az állami normákba.

Ennek ellenére vannak bizonyos korlátozott lehetőségek:

 

1.     A nemzeti parlamenti választások szabályozása politikai és jogi értelemben is  kifejezetten nemzeti hatáskörbe tartozik, így nagyon kevés lehetőség van arra, hogy a választással kapcsolatos jogalkotási folyamatba nemzetközi szervezetek beleszóljanak. Kivételesnek tekinthető az, ha a nemzetközi szervezet beleszólhat a jogalkotási folyamatba.

 

2.     Nemzetközi bírósághoz lehet fordulni valamely tagállam jogszabálya vagy tevékenysége ellen. (Ehhez a szakterülethez nem értek, így nem foglalkozom ezzel a lehetőséggel.)

 

3.     A nemzeti parlamenti választások lebonyolításával kapcsolatban viszont bő eszköztára van annak, hogy az alapelvek érvényesülésének az ellenőrzése megtörténjen.

 

4.     Az „Európai polgári kezdeményezés” 2012-től  egy új uniós jogintézmény, amellyel 1 millió uniós polgár kezdeményezheti a Bizottságnál a tárggyal kapcsolatos jogszabály tervezetének elkészítését.

 

A nemzeti parlamenti választások lebonyolítása kapcsán a nemzetközi alapelvektől és a nemzeti törvényektől való eltérés esetén a szankcióik politikai, illetőleg külpolitikai jellegűek, nemzetközi jogi szankciókra jelenleg nincs lehetőség.

 

ad 1. A nemzeti jogalkotási folyamatba való kivételes „beleszólás” egyik lehetősége, amikor az ENSZ és/vagy az Európai Unió olyan jogi döntést hoz, hogy egy országban „béketeremtő” katonai műveletek után „államépítő” tevékenységet kell végezni, amelynek része a választások előkészítése, lebonyolítása is. Ilyen felhatalmazással rendelkeztek a békefenntartó erők pl. Bosznia-Hercegovinában és a Koszovóban. A nemzeti jogalkotás a nemzetözi szervezet „jóváhagyásával” történik. A választások lebonyolítását is nemzetközi szervezet végzi.

Az Európa Tanács nemzetközi tanácsadó, véleményező szervezeteként működik az un. Velencei Bizottság. E bizottság megtárgyalhatja egyes országok alkotmányait, az emberi és politikai jogok gyakorlásával összefüggő törvényeit. A Velencei Bizottság gyakorlatilag a rendszerváltó és a kelet-európai tagországok nemzeti törvényalkotó tevékenységét vizsgálja és felkérés alapján indít vizsgálatot.

Az Európa Tanácsnak a választásokra és emberi jogok érvényesülésre vonatkozó speciális szervezete az EBESZ/ODIRH. E szervezet fő feladata a választások lebonyolításának a vizsgálata, amelyet nemzetközi választási megfigyelésnek neveznek. A vizsgálatot kérésre folytatja abban az esetben, ha a megfigyelés anyagi feltételeit valamely szervezet biztosítja. A megfigyelés alá vont országtól anyagi támogatást nem fogadnak el. A megfigyelésnek egy speciális formája az un. hosszútávú megfigyelés, amelynek a keretében a nemzeti választási törvény tartalmát is értékelik. A jogalkotás értékelési szempontjai az alapelvek, továbbá a választás tisztasága, átláthatósága és korrektsége. Az EBESZ/ODIRH 1990 óta részt vett minden magyarországi parlamenti választáson, a jelentései nyilvánosak és rendelkezésre állnak.

ad 2. Nincs javaslat.

ad 3. A nemzeti parlamenti választások lebonyolításának az ellenőrzésére nemzetközi (ENSZ, EU, ET)  és civil (IFES) szervezetek saját elhatározásból vagy felkérésre végeznek rendszeresen nemzetközi megfigyelői tevékenységet. A jelenetések és rendelkezésre állnak.

Ad 4. Az Európai Polgári kezdeményezés új jogintézmény, amelynek joggyakorlata még nincs. A kezdeti információ rendelkezésre állnak a http://ec.europa.eu/news/eu_explained/120127_hu.htm honlapon.

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia pártok 2014 Magyarország

2012.09.23.
11:43

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Olvass a blog.hu Windows 8 app-ban!

screenshot_12505_1000000_1348393302.jpg_759x427

 

 

Innovatív app a blog.hu-tól Windows 8-ra, amivel mostantól az új Windowsba telepíthető olvasóban is követheted a legújabb posztokat

1. Elsőként telepítsd a Windows 8-at (90 napos ingyenes próbaverziót innen http://msdn.microsoft.com/en-us/evalcenter/jj554510.aspx

2. Utána telepítsd a blog.hu app-ot innen http://apps.microsoft.com/webpdp/en-us/app/blog-hu/cf1371d1-5d0f-41f6-b795-7b28e5d669d4

3. Keresd meg a blogomat: Az appon belül keress rá: A szavaztok erejével

4. Jobb klikk az ikonjára és Hozzáadás a kedvencekhez

 

Jó olvasást!

 

Szólj hozzá!

2012.09.18.
18:00

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Hofi Géza

2012. szeptember 18-25 között a blogon szünet van. A szünet mai napján 36 perc Hofi műsort ajánlok megnézni, itt helyben.

Szólj hozzá!

Címkék: pártok filmszínházirodalom

süti beállítások módosítása
Mobil