Mit lehet tenni annak érdekében, hogy a nemzeti parlamenti választások szabályozásának és lebonyolításának az ellenőrzésére kiterjedjen az Európai Unió valamely szervezetének a hatásköre?
A nemzeti parlamenti választások szabályozásával kapcsolatban a nemzeti parlamenteknek csupán annyi kötelezettsége van, hogy egyes nemzetközi szerődésekben szereplő un. választási alapelveket szerepeltessék. Az ENSZ, az Európai Unió és az Európa Tanács tagállamaira az alapító okiratok, illetőleg az emberi jogok katalógusát tartalmaző szerződések tartalmaznak alapelveket. Az alapelvek a következők: a választójog általános és egyenlő, a szavazás közvetlen és titkos. (Az ENSZ politikai okok miatt a közvetlen szavazás elvét nem tartalmazza, de a gyakorlatban elismeri.) Az alapelvek kifejtése nem szerepel a nemzetközi szerződésekben. A jelenlegi „feladatmegosztás” az alapelvek kifejtése, részletezése tudományos feladat, amelyet egyetemekben, kutató intézetekben végeznek és a szakirodalom alapján az egyetemeken oktatnak. Egyes alkotmánybíróságok és ilyen jellegű hatáskörrel rendelkező bíróságok foglalkoznak egyes alapelvek (pl. egyenlőség) kifejtésésével, azonban ezek nem épülnek be az állami normákba.
Ennek ellenére vannak bizonyos korlátozott lehetőségek:
1. A nemzeti parlamenti választások szabályozása politikai és jogi értelemben is kifejezetten nemzeti hatáskörbe tartozik, így nagyon kevés lehetőség van arra, hogy a választással kapcsolatos jogalkotási folyamatba nemzetközi szervezetek beleszóljanak. Kivételesnek tekinthető az, ha a nemzetközi szervezet beleszólhat a jogalkotási folyamatba.
2. Nemzetközi bírósághoz lehet fordulni valamely tagállam jogszabálya vagy tevékenysége ellen. (Ehhez a szakterülethez nem értek, így nem foglalkozom ezzel a lehetőséggel.)
3. A nemzeti parlamenti választások lebonyolításával kapcsolatban viszont bő eszköztára van annak, hogy az alapelvek érvényesülésének az ellenőrzése megtörténjen.
4. Az „Európai polgári kezdeményezés” 2012-től egy új uniós jogintézmény, amellyel 1 millió uniós polgár kezdeményezheti a Bizottságnál a tárggyal kapcsolatos jogszabály tervezetének elkészítését.
A nemzeti parlamenti választások lebonyolítása kapcsán a nemzetközi alapelvektől és a nemzeti törvényektől való eltérés esetén a szankcióik politikai, illetőleg külpolitikai jellegűek, nemzetközi jogi szankciókra jelenleg nincs lehetőség.
ad 1. A nemzeti jogalkotási folyamatba való kivételes „beleszólás” egyik lehetősége, amikor az ENSZ és/vagy az Európai Unió olyan jogi döntést hoz, hogy egy országban „béketeremtő” katonai műveletek után „államépítő” tevékenységet kell végezni, amelynek része a választások előkészítése, lebonyolítása is. Ilyen felhatalmazással rendelkeztek a békefenntartó erők pl. Bosznia-Hercegovinában és a Koszovóban. A nemzeti jogalkotás a nemzetözi szervezet „jóváhagyásával” történik. A választások lebonyolítását is nemzetközi szervezet végzi.
Az Európa Tanács nemzetközi tanácsadó, véleményező szervezeteként működik az un. Velencei Bizottság. E bizottság megtárgyalhatja egyes országok alkotmányait, az emberi és politikai jogok gyakorlásával összefüggő törvényeit. A Velencei Bizottság gyakorlatilag a rendszerváltó és a kelet-európai tagországok nemzeti törvényalkotó tevékenységét vizsgálja és felkérés alapján indít vizsgálatot.
Az Európa Tanácsnak a választásokra és emberi jogok érvényesülésre vonatkozó speciális szervezete az EBESZ/ODIRH. E szervezet fő feladata a választások lebonyolításának a vizsgálata, amelyet nemzetközi választási megfigyelésnek neveznek. A vizsgálatot kérésre folytatja abban az esetben, ha a megfigyelés anyagi feltételeit valamely szervezet biztosítja. A megfigyelés alá vont országtól anyagi támogatást nem fogadnak el. A megfigyelésnek egy speciális formája az un. hosszútávú megfigyelés, amelynek a keretében a nemzeti választási törvény tartalmát is értékelik. A jogalkotás értékelési szempontjai az alapelvek, továbbá a választás tisztasága, átláthatósága és korrektsége. Az EBESZ/ODIRH 1990 óta részt vett minden magyarországi parlamenti választáson, a jelentései nyilvánosak és rendelkezésre állnak.
ad 2. Nincs javaslat.
ad 3. A nemzeti parlamenti választások lebonyolításának az ellenőrzésére nemzetközi (ENSZ, EU, ET) és civil (IFES) szervezetek saját elhatározásból vagy felkérésre végeznek rendszeresen nemzetközi megfigyelői tevékenységet. A jelenetések és rendelkezésre állnak.
Ad 4. Az Európai Polgári kezdeményezés új jogintézmény, amelynek joggyakorlata még nincs. A kezdeti információ rendelkezésre állnak a http://ec.europa.eu/news/eu_explained/120127_hu.htm honlapon.