1100 € AZ AUTÓNÉLÜLIEKNEK - ZEIT Hamburg, RózsaS
Az autók száma egyre növekszik, vele a város terhelése. A berlini Changing Cities pénzt adna annak, aki nem tart autót.
Autózni Németországban kifizetődő. A kormány kedvezményt ad az új autókra, a dízel és a szolgálati kocsiknál alacsony adót számít föl. A Changing Cities és az Institut für urbane Mobilität 1100 € szabadút-prémiumot (Freie-Straßen-Prämie) adatna azoknak, akiknek nincs autójuk és klímabarát módon közlekednek. A berlini közközlekedési bérlet (Öffentliche Personennahverkehr, ÖPNV) 1000 € évente. Így hosszú távon 60 000 autó tűnne el az utakról. Az akció egy mrd euróba kerülne, ezt a CO2-adókból fedeznék.
Tim Lehmann, várostervező: Az emberek visszakaphatják életterületüket házaik előtt. Ez nagy érték. Az UBA a jövő városában 150 autót tart elviselhetőnek, 1000 lakosra. Ma országszerte 580-nál tartunk és csak tovább nő.
Knie: "Az autósok más kiszolgáláshoz szoktak. A közközlekedést jelentősen javítani kell, el kell érni a kaputól-kapuig való kiszolgálást minden időben. A Berlkönig, a Clever Shuttle vagy a Moia pontszerű, ride-sharing ajánlatai nem elegendőek. Az ÖPNV könnyű, egyszerű és ösztönösen használható kell, hogy legyen. Amíg a menetrendet kell tanulmányozni, az átszállás sok ember számára szóba sem jöhet.
Ráadásul Németországban az autózás továbbra is kedvező. Míg 2000-2018 között a busz- és a vonatjegyárak 79%-ban drágultak, az autó költségei (beszerzés, üzemeltetés), csak 36%-kal.
A prémium csak egy kiegészítés. Dross: Fontos nekifutás, össztársadalmi vitát generál. Ám az infrastruktúrába való befektetéshez még egy prémium kell. Az infrastruktúra mindenkinek jól jön. Párizs megmutatta, milyen gyorsan lehet az autóuralta utakat kerékpárutakká változtatni - ha ez az embereknek biztosnak és praktikusnak tűnik. Ezzel tartós magatartás-változást támogatunk, amely szükséges a mobilitás-fordulathoz.
Tim Lehmann: A szabadút-prémium nem lehet más intézkedések, pl. kerékpárutak építésének alternatívája. Ráadásként jutalmazza azokat, akik klímabarát módon közlekednek, ezzel sokakat követésre ösztönöz. A pénzbeli ösztökélés fontos, mert a kormány eddig mindig visszautasította az autó-közlekedés visszanyesését. Hatékony eszközök, mint a citymaut, a parkolók drágítása, a helyiek kedvező díjai nem kerülnek megvalósításra. Egy biztos: a pénz mindent megmozgat.
KOMMENT
Avatar: Jó ötlet, a fedezet jöhetne a járműadó emeléséből.
Hyperion: ÖPNV olcsóbb? Számolták a hosszabb utakat, a késéseket, az átszállás-kieséseket? Februárban 4 napig nem volt busz. Ha a kórházam dolgozói az ÖPNV-ra lettek volna rászorulva, katasztrofális lett volna.
ZEIT, 8. 7. 2021
1.100 Euro im Jahr fürs Leben ohne Auto