2021.07.14.
22:31

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Autóval vagy közösségi közlekedéssel?

1100 € AZ AUTÓNÉLÜLIEKNEK - ZEIT Hamburg, RózsaS

Az autók száma egyre növekszik, vele a város terhelése. A berlini Changing Cities pénzt adna annak, aki nem tart autót.

Autózni Németországban kifizetődő. A kormány kedvezményt ad az új autókra, a dízel és a szolgálati kocsiknál alacsony adót számít föl. A Changing Cities és az Institut für urbane Mobilität 1100 € szabadút-prémiumot (Freie-Straßen-Prämie) adatna azoknak, akiknek nincs autójuk és klímabarát módon közlekednek. A berlini közközlekedési bérlet (Öffentliche Personennahverkehr, ÖPNV) 1000 € évente. Így hosszú távon 60 000 autó tűnne el az utakról. Az akció egy mrd euróba kerülne, ezt a CO2-adókból fedeznék.

Tim Lehmann, várostervező: Az emberek visszakaphatják életterületüket házaik előtt. Ez nagy érték. Az UBA a jövő városában 150 autót tart elviselhetőnek, 1000 lakosra. Ma országszerte 580-nál tartunk és csak tovább nő.

 Andreas Knie, közlekedéskutató (Digitale Mobilität am Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung): "A kezdeményezés jó. Nagyvárosokban, mint Berlin, Hamburg, München, a dolog működne." Az autótulajdonosok fele nélkülözhetné járművét a hétköznapokban. Pénzbeli jutalmazás rávenné őket, hogy elgondolkodjanak közlekedésükön. Az E-autók vásárlási kedvezménye nem hatékony.

Knie: "Az autósok más kiszolgáláshoz szoktak. A közközlekedést jelentősen javítani kell, el kell érni a kaputól-kapuig való kiszolgálást minden időben. A Berlkönig, a Clever Shuttle vagy a Moia pontszerű, ride-sharing ajánlatai nem elegendőek. Az ÖPNV könnyű, egyszerű és ösztönösen használható kell, hogy legyen. Amíg a menetrendet kell tanulmányozni, az átszállás sok ember számára szóba sem jöhet.  

Ráadásul Németországban az autózás továbbra is kedvező. Míg 2000-2018 között a busz- és a vonatjegyárak 79%-ban drágultak, az autó költségei (beszerzés, üzemeltetés), csak 36%-kal.

 Az ÖPNV direkt összehasonlításban mégis olcsóbb. Az autóközlekedés infrastruktúra, egészségi és klímaköltségei évi 110 mrd €-ra rúgnak, ennek fedezete csak 60 mrd €-ig ered az autó-adókból. A másik felét, 50 mrd-ot, a társadalom egésze fizet. Az ÖPNV, költségeit tekinve, kétharmaddal hatékonyabb.  Versenyképességét emelendő, először el kell törölni az autó adókedvezményeit, az ingázó pénzt, a dízel és a szolgálati kocsi kedvezményeit. Ezek 2016-ban 15,6 mrd-dal terhelték az adófizetőket.

 Miriam Dross, fenntartható mobilitás, Umweltbundesamt: Ezek a szubvenciók szaporítják az autóközlekedést és szociálisan igazságtalanok. Főleg a szolgálati kocsi kedvezményeiből részesülnek a magas jövedelműek és a sokat autózók. 1500 mobilitásnapló elemzése mutatja, hogy ezek kétszer annyi távot tesznek meg, mint a privátautók. Akinek szolgálati kocsija van, az sokat használja, mert szinte nem kerül neki semmibe. Ennek véget kell vetni. Legyen szolgálati kocsijuk pl. csak a szerelőknek, akik szerszámaik szállításához járműre vannak rászorulva.

A prémium csak egy kiegészítés. Dross: Fontos nekifutás, össztársadalmi vitát generál. Ám az infrastruktúrába való befektetéshez még egy prémium kell. Az infrastruktúra mindenkinek jól jön. Párizs megmutatta, milyen gyorsan lehet az autóuralta utakat kerékpárutakká változtatni - ha ez az embereknek biztosnak és praktikusnak tűnik. Ezzel tartós magatartás-változást támogatunk, amely szükséges a mobilitás-fordulathoz.

Tim Lehmann: A szabadút-prémium nem lehet más intézkedések, pl. kerékpárutak építésének alternatívája. Ráadásként jutalmazza azokat, akik klímabarát módon közlekednek, ezzel sokakat követésre ösztönöz. A pénzbeli ösztökélés fontos, mert a kormány eddig mindig visszautasította az autó-közlekedés visszanyesését. Hatékony eszközök, mint a citymaut, a parkolók drágítása, a helyiek kedvező díjai nem kerülnek megvalósításra. Egy biztos: a pénz mindent megmozgat.

 

KOMMENT

Avatar: Jó ötlet, a fedezet jöhetne a járműadó emeléséből.

 

Hyperion: ÖPNV olcsóbb? Számolták a hosszabb utakat, a késéseket, az átszállás-kieséseket? Februárban 4 napig nem volt busz. Ha a kórházam dolgozói az ÖPNV-ra lettek volna rászorulva, katasztrofális lett volna.

 

ZEIT, 8. 7. 2021

1.100 Euro im Jahr fürs Leben ohne Auto

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tothzoltan.blog.hu/api/trackback/id/tr1116627726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2021.07.19. 12:40:56

A tömegközlekedés és a színvonal eleve kizárja egymást, ha valaki civilizált tömegközlekedést akarna csinálni, annak az ökológiai lábnyoma nem lenne sokkal kisebb mint az autóé. Ergo, a tömegközlekedés mindig tömegnyomor lesz, és ha valaki megpróbálja a kocsikat kitoloncolni a városból, azzal azt éri el, hogy a tehetõsebb polgárok elhagyják a várost, a csórók pedig beköltöznek.
süti beállítások módosítása