9 km hosszú dugó az autópályán 2014. augusztus 16-án. Az M5 szombat délután (is) járhatatlan volt. 17 órakor érkeztünk Kecskemét felöl Budapest irányában haladva a 44. km lehajtójához, amikor is megláttuk az álló kocsisor végét. Minden autón már villog a vészjelző, de lekanyarodni már nem tudunk, mert túlfutottunk a lehajtón, már mögöttünk is állnak az autók.
-
Máris megfogalmazhatjuk a politika és az autópálya dugójának első fontos ismertetőjelét: nincs semmilyen információ arról, hogy baj van. Nincsen semmilyen figyelmeztető jel, hogy haladás helyett toporgás következik.
-
A torlódásra (Stau) figyelmeztető tábla a torlódás kezdete után a 6 km-rel található! Ez a második hasonlóság a politika és autópálya között: akkor kapunk figyelmeztetést, amikor már reménytelenül benne vagyunk a slamasztikában. Nem tudunk sem arról, hogy baj következik és arról sincs információnk, hogy meddig tart még a 0-1-2-fék-0-ácsorgás folyamata.
-
A leálló sávban sárga villogóval halad lassan egy „autópálya-felügyelet” felirattal ellátott teherautó. Információt nem közöl, bár láthatólag van rajta hangszóró. Valószínűleg a sárga hivatali autó és az abban ülők sem tudnak semmit. Olyanok, mint a politikusok.
-
Rendőrlámpával villogva érkezik hátulról egy Audi – szintén a leállósávban -, de nem rendőrök, hanem civilek. Politikusok. Az immár 30 perce topogó kocsisor felhorkan, de nem történik semmi: politikusok el, információ nincs, a meleg 27 fok C.
-
A leállósávban megindulnak az „erős emberek”. Hatalmas Mercedesek és Audik, néhány lapos Porsche nagy gázzal húz el az álló forgalom mellett. Agresszív sávváltások a lassan indulók előtt, váratlan kitörések a leállósávba, néhány hangos anyázás, és tovább állunk a dugóban. A csendes többség nem tesz semmit, az erőszak büntetlenül megjelenik és nincs az államnak jelen egyetlen képviselője sem, aki megfékezné a jogtalan előnyökért másokat legázolókat, a közúti bűncselekményeket elkövetőket. Ez a politika és az autópálya 5. hasonlósága. Osztatlan elismerést vált ki az a kamionos, aki lehúzódik a leállósávba, és így megakadályozza az „erős emberek” további grasszálását a leállósávban.
-
Végre elérkezünk a ténylegesen lezárt sávhoz. Az útjelző szerint 1 km hosszú a külső sáv lezárása. A forgalom kezd felgyorsulni a két sáv autóinak az összefonódása után. Már 10 km-es sebességgel folyamatosan haladunk!
-
1 óra és 3 perc kellett, hogy 9 km hosszú dugó után kiszabaduljunk a 35. km-t jelző táblánál. Ekkor döbbenünk rá, hogy a lezárt útszakaszon nem dolgozott egyetlen munkás sem, nem volt ott egyetlen munkagép sem, és még egy munkagödör sem!
Ilyen a munka alapú társadalom? Ilyen az illiberális állam!
(Megjelent az Élet és Irodalom 2014. augusztus 22-ei számában, a Páratlan oldalon)