2013.04.15.
20:51

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Választási törvény a MÚOSZ belpolitikai szakosztályának programjában

images_1_masolata_1366051142.jpg_275x183

Az új választási szabályokról 2013. április 18-án (csütörtökön) 18:00 órakor a MUOSZ-ban!
Magyarországon a folyamatos alkotmányozás a jelek szerint még korántsem ért véget, sőt újabb nekibuzdulások láthatók és várhatók. Indokolt hát az események okait és hátterét több oldalról is megvizsgálni. Ezért jött létre a kéthavonta jelentkező "Élő preambulum", melynek keretében ezúttal az új választási szabályok elemzésére vállalkoznak vendégeink:   Hubai László, történész, Tóth Zoltán, választási szakértő, Wiener György, alkotmányjogász. Az új belpolitikai szakosztály megalakulásának szervezője Enyedi Nagy Mihály, az Élő preambulumot Szentpéteri Nagy Richard vezeti.

A pódiumbeszélgetést vita követi, melybe az érdeklődők bekapcsolódhatnak. Előzetes regisztráció ajánlott az info@muosz.hu e-mail címen! 

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia pártok kormánypárt 2014 Magyarország MÚOSZ Alkotmány Alaptörvény magyar választások története nemzetközi megfigyelés

2013.04.15.
18:33

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Számoljuk együtt a szavazatokat 2014-ben! (videó)

A választási törvény lehetőséget ad arra, hogy rosszindulatú pártok és egyének csaljanak. Maga a törvény sem tiltja meg a csalást. Személyes jelenléttel is meg kell akadályozni a rosszindulatot, azzal, hogy minden szavazókörben jelen lesznek a demokratikus ellenzék jelöltet állító szervezeteinek a képviselői! Számoljuk együtt a szavazatokat 22 ezren a 11 ezer szavazókörben!

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia pártok elsőválasztók MSZP Európai Unió Budaörs Bajnai Bokros 2014 Magyarország Együtt 2014 Kuncze Szabadság és Reform Intézet Alkotmány Alaptörvény Szabadelvű Polgárok Egyesülete Szövetségben Együtt Magyarországért Demokratikus Koalíció magyar választások története 2014 abécé választásokra nemzetközi megfigyelés

2013.04.15.
15:57

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Szövetségben és együtt számoljuk a szavazatokat!

http://szem2014.hu/hirek/items/2013-04-09/Nyilt_level_az_demokratikus_ellenzeknek

A "Szövetségben, Együtt Magyarországért!" (SzEM) párt elnökének levele a demokratikus ellenzék szervezeteihez: Számoljuk együtt a szavazatokat!

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia pártok határon túli magyarok MSZP LMP Európai Unió Bajnai Bokros 2014 Magyarország Együtt 2014 Szabadság és Reform Intézet Szabadelvű Polgárok Egyesülete Szövetségben Együtt Magyarországért Demokratikus Koalíció nemzetközi megfigyelés Szavazatszámlálók

2013.04.14.
21:38

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Vágó István az állapotjainkról

vagoistvan_1_1365968125.jpg_400x347

Vágó István a jelenlegi állapotjainkat elemezte a 168 órában

http://www.168ora.hu/arte/demokracia-nagyon-nehez-jatek-112664.html

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia rendszerváltás pártok kormánypárt elsőválasztók 2014 Magyarország nemzetközi megfigyelés

2013.04.14.
20:21

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Listavezető, pártelnök és miniszterelnök jelölt

mesterhazy_es_bajnai_1_1365963396.jpg_640x431

 

Listavezető, pártelnök és miniszterelnök jelölt

 

„Ide nekem az oroszlánt is!” ordítja Shakespeare Szentivánéji álom c. vígjátékában, Arany János fordításában, Zuboly, a takácsmester, aki az amatőr színtársulat minden szerepet el akar játszani: ő akar lenni a hős férfi, a szende szerelmes lány, és természetesen az oroszlán is, akivel a hős megküzd a lányért. Három szerep egy színészre osztva, igazi jutalomjáték a színház világában, azonban Zubolynak be kell érnie a hős szerepével. A nagyravágyó takácsmester későbbi „jutalma”, hogy Puck, a manó, szamárfejet varázsol rá, így élvezheti egy rövid ideig a tündérkirálynő szerelmét, ami azonban további bonyodalmakat okoz. Amilyen jótékony a szamárfej megszűnése, annál szomorúbb a tündérkirálynő szerelmének az elvesztése Zuboly számára.

 A listavezető, a pártelnök és a miniszterelnök-jelölt fogalmakat a zsurnaliszták a szakmai zsargonban és a médiafogyasztók a köznyelvben keverve használják. Holott minden szerepnek meg van a maga jogi, politológiai és köznyelvi tartalma, de talán éppen ezért vagy e miatt kevercsként használják és kiforgatják a fogalmakat.

 A listavezető fogalmán, jogi nyelven azt a képviselőjelöltet értjük, aki a magyar országgyűlési választáson a párt országos listáján, az első helyen szerepel. A listán szereplő képviselőjelöltek sorrendje „erősorrend”, amelyet az adott párt határoz meg. A lista sorrendje a „biztos” képviselő helyekkel indul, majd a sorszámok növekedésével párhuzamosan csökken az esély a parlamentbe való bejutásra. Jelenleg 3X93 jelölt szerepelhet az országos listán, azonban a választási matematika szerint a pártonként 279 pártlistás helybőla 60. hely után már irreális, hogy valaki képviselő legyen. (Egy választási vicc szerint a gyerek kérdezi az apját: Ki lesz a jelöltek közül a képviselő? Az apa válasza: A legtöbb szavazatot elért jelölt! Gyermek: Akkor a többi miért indul?)

 A politológiai megközelítés szerint nagyon fontos szerepe van a 60. hely után az országos lista minden szereplőjének a 279. helyig: kifejezi az adott párt felső-vezetéséhez való tartozást, a választási kampányban betöltött fontos szerepet, a párt felhasználja az adott jelöltek személyes vonzerejét a szavazatok gyűjtésében. Választási győzelem esetén az országos lista jelöltjei, akik nem lettek képviselők, számíthatnak vezető közigazgatási tisztségekre, diplomata beosztásokra, regionális, megyei vagy települési vezető beosztásokra, vállalati felügyelő bizottsági tisztségekre, stb. A választáson vesztes párt országos lista jelöltjeivel a különféle pártok különbözően bánnak: egyes pártok szorosra zárják soraikban a veszteseket is, más pártok azt mondják: 4 év múlva újra vegyél részt lelkesen a kampányunkban, addig szünet.

 A köznyelv egyszerűen intézi el a listavezető szerepét: „Ő az, aki a legtöbbet szerepel a tv-ben!”

 A pártelnök pozícióját jogilag egyszerű meghatározni: ő a képviseletre jogosult tisztségviselő. Egy személyben képviseli „a” pártot az állami szervek, a polgárok, a média és a többi párt előtt. A pártelnök rendelkezik a bankszámla fölött (e jogkört delegálhatja), munkáltatói jogkört gyakorol az apparátus fölött.

 Politológiailag a pártelnök még bonyolultabb fogalom. Az angolszáz állami modellben a pártelnök személye következetesen elkülönül az állami vezetőtől (az elnök vagy miniszterelnök személyétől). A porosz utas államfejlődésben azonban a kancellár és a pártelnök ugyanaz a személy (minden kancellár pártelnök, de nem minden pártelnök kancellár). Az 1989. évi rendszerváltozással Magyarország és Antall József a kancellár-pártelnök modellt fogadta el, és a tekintélyen alapuló kormányzati stílust vezetett be. A győztes párt elnökének azonban a mézeshetek után súlyos stratégiai kérdésben kell döntsön: a pártnak van frakciója a parlamentben vagy a frakciónak van pártja?! Még keményebben is megfogalmazható a kérdés: a miniszterelnöknek van pártja vagy a párt bizalmából miniszterelnök valaki?! Ez a kérdés 1990-94 között folyamatos problémát jelentett. A tekintélyelvű kormányzás – több ok miatt is – gyorsan hanyatlott és 1994 elejére 8 új párt alakult a kormánypártok (MDF-Kisgazdák) romjain. A demokráciában a választáson vesztes pártelnökök sorsa egyszerű: lemond az elnökségről és megpróbál új életet kezdeni. Vannak azonban kivételek a vesztesek között. Van olyan párt, amelynek elnöke – rövid megszakításokkal -  22 éve elnök, és többször vesztett, mint győzött.

 Az un. politikai kormányzást Tony Blair 1994-ben feltalálta Nagy-Britanniában, és azóta terjed a világban a szocialista és konzervatív kormányok körében is.

 Mi a politikai kormányzás lényege? A győztes párt elnöke, aki listavezető volt, egyszemélyben a miniszterelnök is. Horn, Orbán és Gyurcsány, majd újra Orbán ezt a blair-i módszert alkalmazta. A miniszterelnök a párt minden érdemi vezetőjét bevonja a kormányba (miniszter, államtitkár, polgármester,   választási bizottság vezetője, tótumfaktum a közbeszerzések uralására, stb.). A pártot „ki kell üríteni” az érdemi politikusoktól, akik a kecsegtetőbb állami állások (fizetés, jövedelem kiegészítések, autó, személyzet, külföldi utazások és médianyilvánosság, protokoll, klientúra építés, stb.) miatt örömmel tódulnak be a kormányzatba, és így a pártból senki nem fenyegeti az egyszemélyi listavezető-miniszterelnök-pártelnök hatalmát. A kormány átveszi a politika lényegét: nem csak államigazgatást irányít, hanem a pártpolitikát intézi a kormányzati pozícióból. (Ennek az új politikai kormányzásnak súlyos következményei vannak az államra, az állami alkalmazottakra, a demokrácia elemeire. A blairizmus másik fontos eleme: a baloldalnak a centrumba húzása. De ez egy másik dolgozat témája a terjedelmi korlátok miatt.)

 A politikai kormányzás kifejlett formájában az állam legyőzi a választáson győztes pártot, a miniszterelnök személyi hatalma felülkerekedik mindenkin és mindenen:

 

·         ha az érdekei úgy kívánják, akkor új alkotmányt készít,

 

·         ha az érdekei úgy kívánják, akkor új társadalmi csoportokat finanszíroz: új tulajdonosi réteget hoz létre, új középosztályt létesít és az előzőt romlásba dönti,

 

·         ha az érdekei úgy kívánják, akkor radikálisan átalakítja a jogállamot,

 

·         ha az érdekei úgy kívánják, akkor az alapvető alkotmányos jogokat „államcéllá” alakítja,

 

·         ha az érdekei úgy kívánják, akkor átalakítja az ország nemzetközi kapcsolati rendszerét,

 

·         ha az érdekei úgy kívánják, akkor „titkosan” külföldi munkavállalásra ösztönzi azokat a társadalmi csoportokat, amelyek a hatalomra kerülését elősegítették, ugyanakkor külföldről importál olyan utánpótlást, amely hű szolgája lesz a miniszterelnöknek,

 

·         ha az érdekei úgy kívánják, akkor összeolvasztja az államot az egyházzal és fosztja meg az embereket állami oktatás lehetőségétől és de facto egyházi iskolákba kényszeríti a gyermekeket, illetőleg szüleiket,

 

·         ha az érdekei úgy kívánják, akkor kirúgja az elesett, támogatásra szoruló, hátrányos helyzetű társadalmi csoportokat a szolidaritás elvéből, és válik kirekesztő elvek hirdetőjévé,

 

·         ha az érdekei úgy kívánják, akkor stb., stb., stb.

 Önök mit gondolnak, jelenleg melyik az a parlamenti párt, amely ilyen uralmi politikát folytat?

 A köznyelvben az emberek egyszerűen fogalmaznak a pártelnökről: amíg remény van, addig  reménykedünk a kormányban.

 A miniszterelnök-jelölt fogalma és annak használata teljesen zavaros minden területen. Jogi értelemben a miniszterelnök-jelölt azt a személyt jelenti, akit a köztársasági elnök felkér a kormány megalakítására. Súlyos adósság, hogy az Alaptörvény nem jelöli meg azt a minimum feltételt, amely a felkérést megalapozza: még utalás sincs arra, hogy a választáson a legtöbb szavazatot vagy a legtöbb mandátumot elért párt listavezetőjét, pártelnökét vagy miniszterelnök-jelöltjét kell-e felkérnie miniszterelnök-jelöltnek. Bárki felkérhető miniszterelnök-jelöltnek. Miniszterelnök jogilag az lesz, aki a képviselők többségének a szavazatát elnyeri. Nincs összefüggés a választópolgárok szavazatainak száma, aránya és a pártok lakossági támogatottsága, valamint a miniszterelnök megválasztása között. Az Alaptörvénynek legalább annyit tartalmaznia kellene a köztársasági elnök – első ízben - a többségi elv szerint kéri fel a miniszterelnök-jelöltet a kormány megalakítására.

 A politológiai megközelítés szerint a választáson győztes párt listavezetőjét kell kormányalakításra felkérnie a köztársasági elnöknek. Tekintettel arra, hogy ennek az álláspontnak semmilyen jogi megalapozottsága sincs, ezért a politológusok bármilyen miniszterelnöki jelölést megindokolnak: ez az alapja koalíciós miniszterelnök-jelölt keresésnek és a kisebbségi kormányzás politikai felfogásának. „Aki többséget tud teremteni a parlamentben, az lehet a miniszterelnök. Kivéve, ha más a véleményünk!”- mondják a politológusok és a királycsinálók. A miniszterelnök személyének a kiválasztása a parlamenti pártok alkujának a döntő része, ha egyetlen párt nem szerzett többséget Több konkrét példát láttunk arra, hogy a kisebbik kormánypárt megbuktatta a miniszterelnököket. (2004. és 2009.) Sőt, a parlamenti abszolút többséggel rendelkező pártot arra tudta kényszeríteni, hogy koalíciós partnert vegyen be a kormányba (1994)!

 Minden párt, amelynek reménye van az 5%-os parlamenti küszöb átlépésére un. árnyékkormányt alakít: a pártvezetők egymás között kiosztják a miniszteri tárcákat, és egymás között egymást a tisztségmegjelölésével szólítják meg. Nevetségesen hangzik, de ők komolyan gondolják. A pártok megnevezik saját miniszterelnök-jelöltjüket.

 A köznyelv egyszerűen közelít a miniszterelnök-jelölt fogalmához: jelölt az, aki miniszterelnök lesz. Aki nem lett miniszterelnök, az nem volt jelölt sem.

 Időben hogyan követik egymást a listavezető-pártelnök-miniszterelnök-jelölt pozíciók. A pártelnöki tisztség időben a legstabilabb (bár kivételként vannak egyes pártok, amelyben 6 hónaponként más személy az elnök). Általában 2-6 év egy elnök „kihordási” ideje (katonai zsargonban), de van örök elnök is. A listavezető pozíció időben pontosan behatárolt: azonos a választási kampány törvényi idejével: 90-50 nap között változik. A miniszterelnök-jelölti tisztség jogilag maximum 40 nap (az Alaptörvény szerint, ha az Országgyűlés nem választja meg a jelöltet 40 nap alatt, akkor a köztársasági elnök feloszlathatja az Országgyűlést és új választást ír ki.). Azonban minden pártelnöknek lehetősége van arra, hogy magát miniszterelnök-jelöltnek tartsa – bármikor és bármeddig.

 Az egyszemélyben összeolvasztott listavezető-pártelnök-miniszterelnök-jelölt közjogi szerep antidemokratikus törekvést jelent véleményem szerint. Minden funkció önmagában is egész embert kíván. Egész embert kíván mind a három tevékenységség. Eltérő habitust, különböző személyiséget, különböző politikát kívánnak a különböző pozíciók:

 

·         a listavezető legyen képes az azonos politikai oldalon jelentkező, de pártok szerint szükségszerűen divergáló nézetek összehangolására, a demokratikus összefogás lényeget nem érintő érdekellentéteinek elsimítására, a koalícióra képes pártok közös véleményének a kifejezésére, a jelenlegi kormányzat által a lakosságnak okozott veszteségének az érzelmi kompenzálásra,

 

·         a pártelnökök legyenek képesek saját pártjuk szerint a társadalmi csoportok érdekeinek a megfogalmazására és a társadalmi értékválasztásra, legyenek nyitottak az azonos politikai oldalon jelentkező más pártok által képviselt érdekekre és értékekre. A politikai kompromisszum tárgya a megvalósítás üteme és eszköze legyen, ne az érdekek eltagadása és az értékek feladása. A pártelnökök alapvető feladata a társadalmi stratégia alkotás képessége, amely időben nem korlátozódik egy kormányzati ciklusra. A pártelnökök feladata a parlamenti többség (frakció) útján a miniszterelnök személyének a kiválasztása, akit (és kormányát) politikai eszközökkel befolyásol abban, hogy a kormány valósítsa meg a választáson győztes párt/ok akaratát. A parlamenti többségnek joga van a kormány megbuktatására, ha letér a választáson győztes párt/ok által kijelölt politikai útról,

 

·         a miniszterelnök (a kormány) a választáson győztes párt/ok és a szavazók akaratának az állami végrehajtója. A kormánynak nincs a parlamenti többségtől eltérő önálló társadalmi-politikai-gazdasági célja. A kormány a parlamenti többség által meghatározott kereteken belül működik. Követelmény a kormánytagokkal szemben az államigazgatás működtetéséhez való szakmai hozzáértés, ebben az értelemben a miniszterek nem lehetnek a párt vazallusai, a kampány „állami” jutalmazottjai.

 

·         A választáson győztes pártnak/pártoknak van kormánya, amely a frakció útján rendelkezik a miniszterelnökkel (a kormánnyal).

 Jelenleg egyetlen olyan párt működik Magyarországon, amelynek vezetője egyszemélyben listavezető, pártelnök, miniszterelnök-jelölt és jelenleg is miniszterelnök.

 Én nem fogok ilyen pártra szavazni 2014-ben. És Önök?

 Javasolom, hogy valósítsuk meg Shakespeare módszerét: Ne adjuk oda az oroszlán szerepét is egy takácsnak és varázsoljunk Zubolyra szamárfejet!

 

Szólj hozzá!

Címkék: kampány választás demokrácia rendszerváltás pártok előválasztás elsőválasztók MSZP LMP Európai Unió Bajnai 2014 Magyarország Együtt 2014 Kuncze Szabadság és Reform Intézet Szabadelvű Polgárok Egyesülete Szövetségben Együtt Magyarországért Demokratikus Koalíció magyar választások története 2014 abécé választásokra nemzetközi megfigyelés Havas Péter Szavazatszámlálók

2013.04.13.
22:17

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Választás Venezuelában - Népszabadság

1209_world_ochavez_full_600_1_1365884079.jpg_600x400

Választások (?) Venezuelában.

http://nol.hu/kulfold/chavez_mitoszaval_maduro_az_eselyes

Szólj hozzá!

Címkék: választás demokrácia elsőválasztók Venezuela külföldi választás

2013.04.13.
10:40

Írta: Dr. Tóth Zoltán

„Számoljuk együtt a szavazatokat 2014-ben!” előrehaladási jelentés 2.

valaszto_korzetek_2012_1_1365842383.jpg_576x400

A mozgalom indulásáról elsőként a Népszava adott hírt http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=631717

A blogomon 2013. március 21-én megjelent felhívásra még az nap jelentkezett elsőként Hidasi György, Gémes Gabriella és Varga Anna. Az egyéni jelentkezések azóta is folyamatosak.

A szervezetek közül elsőként Árok Kornél jelezte, hogy a kezdeményezést támogatja a „Szövetségben, Együtt Magyarországért” párt nevében.http://szem2014.hu/hirek/items/2013-04-09/Nyilt_level_az_demokratikus_ellenzeknek

A Roma Polgárjogi Mozgalom nevében Horváth Aladár jelezte, hogy részt kívánnak venni a közös munkában http://www.facebook.com/groups/477216745635051/?fref=ts. Az érdeklődők a miskolci szervezethez fordulhatnak: rpmbazmegye@gmail.com.

A Klubrádióban Bolgár György érdeklődött a kezdeményezés formájáról és tartalmáról 2014. április 9-én http://www.klubradio.hu/index.php?id=33 a Megbeszéljük műsor 1. és 2. részében. Már a műsor elhangzása alatt többen érdeklődtek a részvétel módjáról, és kinyilvánították részvételi szándékukat.

Dr. Vörös Imre v. alkotmánybíró belépett a szavazatszámlálók sorába 2013. április 11-én.

A Demokratikus Koalíció (DK) pártja nevében Varjú László pártigazgató csatlakozott a mozgalmunkhoz.

Budaörs, 2013. április 13.

dr. Tóth Zoltán

választási és közigazgatási szakértő

 

5 komment

Címkék: választás demokrácia rendszerváltás pártok határon túli magyarok elsőválasztók MSZP LMP Európai Unió Budaörs Bajnai Bokros 2014 Magyarország Együtt 2014 Kuncze Szabadság és Reform Intézet Alkotmány Alaptörvény Szabadelvű Polgárok Egyesülete Szövetségben Együtt Magyarországért Demokratikus Koalíció magyar választások története 2014 abécé választásokra nemzetközi megfigyelés Szavazatszámlálók

2013.04.12.
23:04

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Tanuljuk meg együtt a jogszabályokat 1. !

10szavazas_1_1365800521.jpg_637x325

 A szavazatszámlálási tevékenységnek fontos – de nem kizárólagos – feltétele a jogszabályok ismerete és alkalmazásának a képessége. A törvényeket és rendeleteket nem az embereknek írják közérthető nyelven (sajnos) a jogalkotók és kodifikátorok, hanem egy sajátos hivatali nyelven készítik a jogalkalmazók számára.

Kik a jogalkotók? A jogalkotók azok az állami szervek, akiket az Alaptörvény T./ cikke jogszabályok megalkotására felhatalmaz[1] Összefoglaló néven jogalkotóknak nevezzük a jogszabályalkotásra felhatalmazott állami szerveket és tagjaikat: az Országgyűlést és az országgyűlési képviselőket, a Kormányt és a minisztereket, továbbá az önkormányzatokat és az önkormányzati képviselőket. Összefoglaló néven a jogalkotásban résztvevő személyeket politikusnak nevezzük.

Kik a kodifikátorok? A jogszabályok előkészítésével és szövegének megfogalmazásával élethivatásszerűen kormányzati és önkormányzati tisztviselők (hivatalnokok), akiknek az a munkája, hogy az egyes jogszabályok szövegét megfogalmazzák, majd a politikusok által elfogadott tervezetet a jogrendszer egészébe beillesszék. A több ezer jogszabálynak egy összefüggő (koherens) rendszert kell hogy alkosson, amelyben egyetlen jogszabály sem lehetnek ellentétes az Alaptörvénnyel és egymással.

A politika kiválasztja azokat a társadalmi érdekeket és értékeket, amelyeket a jogszabályok tartalmaznak. A képviselőtestületekben levő többségi (párt) akarata dönti el, hogy a lakosságra milyen törvények és rendeletek vonatkozzanak.

A törvényeket és rendeleteket összefoglaló néven jogforrásnak nevezzük. A törvény és a rendelet általánosan kötelező magatartási szabály. A Magyar Közlönyben kihirdetett kötelező magatartási szabályok mindenkire kötelezőek itthon, és kötelező a magyar állampolgárokra külföldön is. Aki megszegi az általánosan kötelező magatartási szabályt, az a személy a magyar állam joghatósága előtt felelősségre vonható.

A választásokkal kapcsolatos általánosan kötelező magatartási szabályokat az Országgyűlésben többségségben levő pártpolitikusok határozzák meg, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium kodifikációs tevékenysége alapján.

A választások vonatkozásában az elsődleges jogforrás maga az Alaptörvény, továbbá az Országgyűlés által megalkotott un. sarkalatos törvények a magyar országgyűlési, valamint az európai parlamenti, továbbá az önkormányzati választásokról.

A jogforrások alapján mindenki jogosult a jogszabályokat értelmezni. A Magyar Közlönyben megjelenő hivatalos szövegek gyakran ellentmondásosak nyelvtanilag, logikailag vagy a józan paraszti ész alapján. Sőt, gyakori helyzet, hogy a kormánypárti politikusok szándékosan csalafinta, furfangos vagy megtévesztő szövegeket írnak be a jogforrásokba, hogy értelmezést adjanak a jogszabálynak, amely csak számukra kedvező (Lejt a pálya!).

Minden embernek alapvető joga, hogy maga is értelmezze a jogszabályt. Azonban a jogszabályok értelmezésének a jogállamban vannak értelmes határai: Az Alkotmánybíróság, a bíróságok, a választási bizottságok is értelmezhetik a jogszabályt, amelyet joguk van megosztani a közvéleménnyel.

Sőt, a szavazatszámláló bizottság minden tagjának is joga van értelmezni a jogszabályt, és ezt a véleményét a média útján (tv, rádió, nyomtatott és internetes sajtó, blog, facebook, twitter, youtobe) vagy bármilyen más módon joga van a nyilvánosság elé tárni!

Kedves Kollégák!

Azért szólítom kollégáknak Önöket, mert közös tevékenységet folytatunk, és ebben az értelemben a kolléga szó http://hu.wiktionary.org/wiki/koll%C3%A9ga az azonos tevékenységet folytató személyt jelent a nemétől függetlenül (bár az egyetemi latin nyelv a „kollégina”megszólítást alkalmazza a nőkre), mert együtt dolgozunk a 2014. évi választások tisztasága érdekében.

Tanuljunk meg együtt a 2014. évi választásokra a jogszabályokat!

Az első közös feladat számunkra, mint jogalkalmazók számára az országgyűlési képviselők választásról szóló 2011. évi CCIII. elolvasása, megértése és értelmezése.

A törvényszöveg nehéz és sok háttérismeretet igényel. Mielőtt ebbe belevágna, javasolom nézzen meg néhány rövid és érthető szakmai videót.

http://tothzoltan.blog.hu/2013/04/12/a_valasztasi_rendszerek_tortenelmi_kialakulasa_xx_sz_masodik_fele

http://tothzoltan.blog.hu/2013/04/07/a_valasztasi_rendszerek_tortenelmi_kialakulasa_xix_sz_utolso_harmada

http://tothzoltan.blog.hu/2013/04/02/a_valasztasi_rendszerek_tortenelmi_kialakulasa_xix_sz_elso_harmada

Ha az alapfogalmak egy részét átrágtuk, akkor induljunk el az első törvényszöveggel. Ha elolvasta, akkor a kérdéseire szívesen válaszolok!

Nehéz lesz, nem ígérek könnyű munkát, de dolgozzunk együtt a tisztességes és átlátható választásokért!

Az első olvasási és értelmezési feladat: http://www.valasztas.hu/hu/ovi/23/23_1_20.html

Várom a kérdéseket, a kommentárokat és az észrevételeket!


 

[1] Alaptörvény T. cikk (1) és (2) bekezdés: (1) Általánosan kötelező magatartási szabályt az Alaptörvény és az Alaptörvényben megjelölt, jogalkotó hatáskörrel rendelkező szerv által megalkotott, a hivatalos lapban kihirdetett jogszabály állapíthat meg….

(2) Jogszabály a törvény, a kormányrendelet, a miniszterelnöki rendelet, a miniszteri rendelet, a Magyar Nemzeti Bank elnökének rendelete, az önálló szabályozó szerv vezetőjének rendelete és az önkormányzati rendelet.

7 komment

Címkék: választás demokrácia pártok kormánypárt elsőválasztók LMP Európai Unió Bokros 2014 Magyarország Együtt 2014 Kuncze Szabadság és Reform Intézet Alkotmány Alaptörvény Szabadelvű Polgárok Egyesülete Szövetségben Együtt Magyarországért Demokratikus Koalíció magyar választások története 2014 abécé választásokra nemzetközi megfigyelés Szavazatszámlálók

2013.04.12.
14:07

Írta: Dr. Tóth Zoltán

A választási rendszerek történelmi kialakulása - XX. sz. második fele

A XX. század második felében alakulnak ki az un. vegyes választási rendszerek Németországban, majd 1990 környékén Közép- és Kelet-Európában is. A jelenlegi magyar rendszer is ilyen jellegű. A többségi és arányos választási rendszerek előnyeit kívánja a vegyes megoldás érvényesíteni, és a hátrányokat háttérbe szorítani.

3 komment

Címkék: választás rendszerváltás pártok határon túli magyarok előválasztás elsőválasztók magyar választások története 2014 abécé választásokra nemzetközi megfigyelés Szavazatszámlálók

2013.04.10.
17:18

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Tiltakozási formák

image_6_1365606851.jpg_580x400

 Egy komoly kép után egy vicces(nek szánt) videó http://www.wimp.com/flagprank/.

2 komment

Címkék: választás demokrácia elsőválasztók 2014 abécé választásokra ... és ez nem vicc!

süti beállítások módosítása
Mobil