Tilos a népszavazás (is)
A felhatalmazási törvény[i] felülírja Magyarország jogállamiságát, egész jogrendszerét. A jelenlegi kormány felhatalmazást kapott saját parlamenti képviselőitől arra, hogy minden hatályos jogszabályt – beleértve tartalmilag az Alaptörvényt is – felülírjon, és a jelenlegi kormánypárt politikai-gazdasági érdekei szerint átírjon. A parlamenti ellenzéki pártok már felismerték és többször kijelentették, hogy a kormány a járványhelyzetet arra használja fel, hogy olyan szabályokat is bevezessen, amelyeknek semmi köze a járványhoz[ii], pusztán a pőre magánérdek, a saját klientúra hízlalása miatt teszik meg.
Vörös Imre, alkotmánybíró már megkezdte[iii] a felhatalmazási törvény alkotmányellenességének a vizsgálatát, amelyet folytatni fog. A felhatalmazási törvény hatályon kívül helyezése az országgyűlés jogköre, míg a veszélyhelyzet megállapítása a miniszterelnöké. Nincs szoros összefüggés a felhatalmazási törvény hatály és a veszélyhelyzet időtartama között. A veszélyhelyzetet a miniszterelnök akkor is fenntarthatja, ha az országgyűlés a felhatalmazási törvényt hatályon kívül helyezné. (Ez utóbbi jelenleg elképzelhetetlen.) A tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet rendkívüli szabályait a jelenlegi kormány 2015 óta már hétszer hosszabbította meg[iv], anélkül, hogy migránsok volnának Magyarországon. A járvány okozta veszélyhelyzet fenntartása járvány nélkül is lehetséges a jelenlegi kormányzat képzelménye szerint.
Ezzel az írással arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy a felhatalmazási törvény tiltott tevékenységgé nyilvánította az országos és a helyi népszavazást és az időközi választásokat is[v].
Mivel a veszélyhelyzet megszűnését – az előbbiek szerint – miniszterelnök állapítja meg, ezért azt is indokolt megvizsgálni, hogy a milyen járványügyi, egészségügyi oka lehet a népszavazás megtiltásának? Nyilvánvaló, hogy a járvánnyal összefüggő egészségügyi okai nem lehetnek, hiszen a jelenlegi köztársasági elnök és a jelenlegi kormány nem kezdeményezne népszavazást a felhatalmazási törvény tilalma nélkül sem. A pártok és a választópolgárok – a tilalom hiányában - kezdeményezhetnének országos vagy helyi népszavazást, mert az aláírásgyűjtés során betartanák a korlátozó szabályokat: maszk és kesztyű viselése, távolságtartás stb. Ráadásul az aláírásgyűjtéshez nem kell rendőrségi engedély sem, így még a dudálással kapcsolatos rendőri zaklatások is elmaradnának (vagy nem).
Nincs járványügyi, egészségügyi oka az országos és helyi népszavazás kezdeményezésének és megtartásának tilalmára. A tilalom oka kizárólag politikai indíttatású, és kizárólag az ellenzék eszköztárának a szűkítését szolgálja.
A gyakorlatban kisebb jelentőségű, de a demokratikus hatalomgyakorlást elvileg ugyanolyan mértékben sértő és alaptörvényellenes rendelkezés az önkormányzati időközi választások megtiltása. A Nemzeti Választási Iroda nagy örömmel jelentette be március 31-én, hogy elmarad minden időközi választás, sőt, az ügyfélfogadás is szünetel. Bizonyára azon dolgoznak, hogy 2022-ben is elmaradnak a választások, mert még tart a veszélyhelyzet…
[ii] L.: Diktatúra figyelő c. honlap
[iv] https://hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%B6meges_bev%C3%A1ndorl%C3%A1s_okozta_v%C3%A1ls%C3%A1ghelyzet
[v] 2020. évi XII. törvény 6.§ (3) A veszélyhelyzet megszűnését követő napig országos és helyi népszavazás nem kezdeményezhető, a már kitűzött országos és helyi népszavazások elmaradnak. A népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény II-IV. Fejezetében meghatározott valamennyi határidő megszakad.