2019.10.22.
12:24

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Lesz még magyar köztársaság!

A köztársaság napja

Nekem a köztársaság napja október 23-a. Az 1956-os forradalom kitörésének a hivatalos ünnepe is október 23.

1989. október 23-án lépett életbe az új (módosított) alkotmány, amely lehetővé tette a jelző nélküli (nép) köztársaság kikiáltását.

A köztársaság kikiáltásán személyesen is jelen voltam a Kossuth téren. Az országház oroszlános oldalán egy erkélyről hangzott el az ünnepi beszéd. A tömeg miatt a 2-es villamos forgalmát leállították. Én a Belügyminisztériumból gyalog mentem a Fehér Házba, és csak a Földművelési Minisztérium árkádjai előtt tudtam haladni. A nemzeti kerekasztal tárgyalások már befejeződtek, csak egy munkacsoport működött még, amely az első szabad választásokra készítette el az egyéni választókerületek földrajzi behatárolását. Ennek a munkacsoportnak én voltam a vezetője, tagjai voltak Tölgyesi Péter (SZDSZ), Áder János (FIDESZ), Torgyán József (FKGP), Tóth András (MSZP), Somogyvári István (Ig. Min) és Farkas lajos (ÁNH). (A munkacsoport karácsony előtti napon fejezte be a munkáját - konszenzussal.)

Napos, de hűvös idő volt, a hónom alatt egy dossziéban vittem a következő tárgyalási fordulóra a térképeket és a választókerületek leírását. Mire feloszlott a tömeg, én már visszafelé gyalogoltam a Roosevelt tér irányába. Nem is akartam elhinni, hogy a nemzeti kerekasztal tárgyaláson közösen leírtuk azt a szót, hogy „köztársaság” és a parlament erkélyéről is azt hallottam, hogy Köztársaság!

A köztársaság napjáról törvény született, és ezen a napon ünnepeltük 2010-ig az 56-os forradalom napját is. A Fidesz eltörölte a köztársaság napjának a megünneplését, és már ott tartunk, hogy a miniszterelnök az 56-os forradalom ünnepén sem jelenik meg. Valószínűleg focimeccset néz külföldön.

Sokakban - és bennem is - él a köztársaság eszméje, és október 23-án csendesen megünnepeljük magunkban a rendszerváltást.

Hallgassuk meg együtt Bródy János dalát: Lesz még magyar köztársaság! https://www.youtube.com/watch?v=6hF-dQrhv3A

komment

Címkék: videó demokrácia elsőválasztók Ünnepek Alkotmány Alaptörvény magyar választások története Unokáimnak 2019 Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://tothzoltan.blog.hu/api/trackback/id/tr315249604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása