2019.08.05.
19:36

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Szabó János verse: ...hatvanhat év...

…hatvanhat év…

 

…hatvanhat év.., ennyi esztendő számlálható 

mögöttem ma e zsúfolt földi pályán..,

a világ kibírta.., nem nyílt meg soha alattam,

s eddig nem is omlott be sehol se felettem..,

nem az én dolgom, hogy magamról ítéljek,

s  leleményesen, jóféléket kívánván..,

csodálkozzam, vagy szörnyűlködjem

a tényen, hogy immár ennyi lettem…

 

…a költő itt bennem azt mondja,

ma legszívesebben verssel ünnepelne..,

tán némi békével is beérné, ha már

ennyi idő alatt sem lehetett gazdag..,

a küzdelmekben mára megfeleződött

állapotában is bízik magában még az elme..:

szednék hát egy csokorra valót mindabból,

ami még napjaimban megmaradt vigasznak:

 

…életem első felében gyors, látványos sikereim

minden bástyája siker-hegyekre re épült,

irigyeim már várták, hogy az őket felejtő Isten

egyszer, mondjuk: véletlenül.., végre már félre néz….

…tudósnak fogadtak el, egyetemet bíztak rám

bajtársaim.., a  hírnevem évente szépen vénült,

s széltében, hosszában az a „bonmot” járta:

”…Szabó rektornak csak megszületnie volt nehéz...”

 

…de jaj!.., a békés építő munka e tájon

sosem volt sem megbecsülve, sem honorálva..,

a tehetségtelenség kipusztíthatatlan erői

mögöttem is ott bújtak, s nem maradtak veszteg..,

romboló csákányaikat gyilkossá köszörülte

a lappangó irigység mélységes butasága…:

…bukó nap vérében nyomultak a készre a rablók..,

mások sikerét learatni.., ott, ahol nem vetettek…

 

…az erők nem voltak összemérhetőek, ezért

az üldözők a tisztességes versengést sutba dobták..,

a tudatlanok agyát hazugságokkal árasztották el,

s a tehetségesek ellen megindult a vadászat..,

csak saját gyártású latrináikat robbantották,

és fröcskölték saját arcukba a hazugság - bombák..,

miközben a megtévesztettek hátán, a nép kezéből

kicsavart  hatalomba besétált a gyalázat…

 

…életem megfordult: ..alkotó, építő szerepeimet

 (mert erre volt szükségük), átírták bűnözővé..,

végtelen perek bűnbak vádlottja lettem ártatlanul.., 

az alkotás, aminek légkörében életemet éltem addig..,

szemétdombra került.., a barátok szétszéledtek..,

a jóindulat megfagyott.., a szívek átváltoztak kővé..,

s remélem, lesz mit az ifjúság már csak könyvből tanul:

„a demokráciát önkényre váltották által a brigantik…”

 

 

…ma hajnalban felkeltem, s az erkélyemről  láttam

fényeket sétálni a szemközti hegygerincen..,

utolsó, tíz esztendőm kíméletlen harcai jöttek elő,

melyeket rám kényszerített az önkény..,

s számvetést tettem: „lehet, hogy  még van tíz évem,

de lehet, hogy már annyi időm sincsen..”

…a hatalom igazságtalan zsarnokként bánt el velem,

a sors pedig maradt, ami mindig is volt:  igazi fösvény…

 

 

…én csak tudom: …semmi rossz nem él szívemben..,

csak a tehetségtelenek irigysége tett üldözötté…

…nem mindegy, utolsó tíz évem, mint a füst, ellebben,

vagy úgy süllyed el életem, mintha Isten pokolba lökné….

…amit lehetett, megtettem, s nemcsak ünnepeken,

amikor győzelmi öröm, s a siker  boldogsága járta,

hanem akkor is, amikor a Sátán ágált a köztereken..,

s a jövendőnket habzsolta  gyűlölettől habzó szája…

 

 

…amikor megalázón letepertek a fekete darabontok..,

megadta a teremtő, hogy a létnek peremén se féljek..,

megköszönöm ma bölcs kegyelmét: lássátok, pezsgőt bontok..:

…ürítsük azokra, kik tettek is azért, hogy én ma éljek!…

…megtámadhat valami rút betegség, villamos is elüthet,

ha véget hoz, nagyjából mindegy, hogy mi hozza..,

„..írásaimból érthesse dúlt koromat a figyelmes tekintet!..”

…legyen ez kívánságaim kertjének hitet virágzó bokra!…

 

Szólj hozzá!

Címkék: demokrácia jóállam filmszínházirodalom Civil Rádió 2019 Magyarország Budaörsi Olvasókör Szabó János versei

A bejegyzés trackback címe:

https://tothzoltan.blog.hu/api/trackback/id/tr8514996572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása