2015.09.23.
11:20

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Közigazgatási hiba vagy tudatos döntés?

Apeh-nek hívták sokáig, de elérte az Apeh-et is a nemzetivé nyilvánítás cunamija: Nemzeti Adó- és Vámhivatal lett a keresztségben. Egyre gyarapodó létszám, egyre több (titkosszolgálati) eszköz áll a NAV rendelkezésére, és egyre több botrány kerekedett a NAV tevékenységének területén, például az ÁFA csalások elleni „szelektív” fellépés, amelyet Horváth András ismertetett meg a nyilvánossággal. A NAV vezetőjét és egyes munkatársait elérte a reszkető térdek órája is, mert az USA-ból való kitiltásuk országos botránnyá dagadt.

Hetek óta folyik a találgatás, hogy a NAV lemondott simicskás Vida Ildikója helyett Tállai vagy nem Tállai lesz az új főnök, önálló minisztériumként vagy államtitkárság szervezeti formában az NGM-ben vagy a Miniszterelnökség keretei között szedik-e be az adókat és a vámokat.

Közigazgatási hiba (szarvashiba) egy jogalkalmazó (végrehajtó), tömeges hatósági tevékenységet végző szervezetet minisztériumi-államtitkársági szervezetei keretben működtetni. Természetesen voltak már ilyen történetek a magyar közigazgatásban az 1950-es években (pl. Belügyminisztérium), de a rendszerváltás (1989) óta nem.

Mi a célja a NAV esetleges szervezeti „felértékelésnek”? Szakmai célja nem lehet csak politikai oka: ez a politikai ok már 2010 óta már ismert Fidesz kormányzási gyakorlatában: az államigazgatási tevékenység centralizálása, a közvetlen kormánypárti politikai ellenőrzés szorosabbra vonása az államigazgatási hatósági tevékenység felett.

A minisztériumi/államtitkársági feladatok közé nem tartozhat hatósági jogalkalmazási tevékenység, mert a minisztérium/államtitkárság törvényelőkészítési, szakmai irányítási, ellenőrzési és humánáerőforrás-politikai tevékenységet végez. A hatósági jogalkalmazási feladatok a hely/területi/országos intézmények hatáskörébe kell hogy tartozzanak.

A hatalommegosztás, a feladatok- és hatáskörök megosztása elvének a tagadását, a politikai centralizmus érvényesülését, az egyszemélyi irányítás kizárólagosságát jelenti, ha a jogalkalmazó szervezet része lesz a miniszteriális szervezetnek.

A közvéleményt általában nem érdekli, hogy a közigazgatás milyen szervezeti rendben működik. Azonban, ha konkrétan nézzük az összeszervezés következményeit, akkor nagyon is érdekel mindenkit, hogy ki ellen indul ok nélkül adóellenőrzési eljárás, és kik csalhatnak szabadon adót; ki ellen indul vagyonosodási vizsgálat, és ki ellen nem indítható vagyonosodási vizsgálat; ki az, akit minden hónapban ellenőriz a NAV, és ki az, akinél nem állapítanak meg soha semmilyen szabálytalanságot. Melyik az a vállalkozó, akit a konkurense mindig eredményesen jelent fel a NAV-nál, és melyik az vállalkozás, amely mosolyogva nézi mások kálváriáját az ellenőrökkel?

Az össze-vissza szervezés célja az, hogy a kormánypárt az állami adóellenőrzés eszközével támogathassa a saját Fidesz közeli cégeit és a konkurenseket (ahová már a Simicska cégek is tartoznak) távoltarthassa a piactól.

http://nepszava.hu/cikk/1070745-hiba-vagy-tudatos-lepes 

 

Szólj hozzá!

Címkék: demokrácia kormánypárt jóállam Remegő Térdek Órája 2015 Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://tothzoltan.blog.hu/api/trackback/id/tr127811312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása