2013.04.12.
23:04

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Tanuljuk meg együtt a jogszabályokat 1. !

10szavazas_1_1365800521.jpg_637x325

 A szavazatszámlálási tevékenységnek fontos – de nem kizárólagos – feltétele a jogszabályok ismerete és alkalmazásának a képessége. A törvényeket és rendeleteket nem az embereknek írják közérthető nyelven (sajnos) a jogalkotók és kodifikátorok, hanem egy sajátos hivatali nyelven készítik a jogalkalmazók számára.

Kik a jogalkotók? A jogalkotók azok az állami szervek, akiket az Alaptörvény T./ cikke jogszabályok megalkotására felhatalmaz[1] Összefoglaló néven jogalkotóknak nevezzük a jogszabályalkotásra felhatalmazott állami szerveket és tagjaikat: az Országgyűlést és az országgyűlési képviselőket, a Kormányt és a minisztereket, továbbá az önkormányzatokat és az önkormányzati képviselőket. Összefoglaló néven a jogalkotásban résztvevő személyeket politikusnak nevezzük.

Kik a kodifikátorok? A jogszabályok előkészítésével és szövegének megfogalmazásával élethivatásszerűen kormányzati és önkormányzati tisztviselők (hivatalnokok), akiknek az a munkája, hogy az egyes jogszabályok szövegét megfogalmazzák, majd a politikusok által elfogadott tervezetet a jogrendszer egészébe beillesszék. A több ezer jogszabálynak egy összefüggő (koherens) rendszert kell hogy alkosson, amelyben egyetlen jogszabály sem lehetnek ellentétes az Alaptörvénnyel és egymással.

A politika kiválasztja azokat a társadalmi érdekeket és értékeket, amelyeket a jogszabályok tartalmaznak. A képviselőtestületekben levő többségi (párt) akarata dönti el, hogy a lakosságra milyen törvények és rendeletek vonatkozzanak.

A törvényeket és rendeleteket összefoglaló néven jogforrásnak nevezzük. A törvény és a rendelet általánosan kötelező magatartási szabály. A Magyar Közlönyben kihirdetett kötelező magatartási szabályok mindenkire kötelezőek itthon, és kötelező a magyar állampolgárokra külföldön is. Aki megszegi az általánosan kötelező magatartási szabályt, az a személy a magyar állam joghatósága előtt felelősségre vonható.

A választásokkal kapcsolatos általánosan kötelező magatartási szabályokat az Országgyűlésben többségségben levő pártpolitikusok határozzák meg, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium kodifikációs tevékenysége alapján.

A választások vonatkozásában az elsődleges jogforrás maga az Alaptörvény, továbbá az Országgyűlés által megalkotott un. sarkalatos törvények a magyar országgyűlési, valamint az európai parlamenti, továbbá az önkormányzati választásokról.

A jogforrások alapján mindenki jogosult a jogszabályokat értelmezni. A Magyar Közlönyben megjelenő hivatalos szövegek gyakran ellentmondásosak nyelvtanilag, logikailag vagy a józan paraszti ész alapján. Sőt, gyakori helyzet, hogy a kormánypárti politikusok szándékosan csalafinta, furfangos vagy megtévesztő szövegeket írnak be a jogforrásokba, hogy értelmezést adjanak a jogszabálynak, amely csak számukra kedvező (Lejt a pálya!).

Minden embernek alapvető joga, hogy maga is értelmezze a jogszabályt. Azonban a jogszabályok értelmezésének a jogállamban vannak értelmes határai: Az Alkotmánybíróság, a bíróságok, a választási bizottságok is értelmezhetik a jogszabályt, amelyet joguk van megosztani a közvéleménnyel.

Sőt, a szavazatszámláló bizottság minden tagjának is joga van értelmezni a jogszabályt, és ezt a véleményét a média útján (tv, rádió, nyomtatott és internetes sajtó, blog, facebook, twitter, youtobe) vagy bármilyen más módon joga van a nyilvánosság elé tárni!

Kedves Kollégák!

Azért szólítom kollégáknak Önöket, mert közös tevékenységet folytatunk, és ebben az értelemben a kolléga szó http://hu.wiktionary.org/wiki/koll%C3%A9ga az azonos tevékenységet folytató személyt jelent a nemétől függetlenül (bár az egyetemi latin nyelv a „kollégina”megszólítást alkalmazza a nőkre), mert együtt dolgozunk a 2014. évi választások tisztasága érdekében.

Tanuljunk meg együtt a 2014. évi választásokra a jogszabályokat!

Az első közös feladat számunkra, mint jogalkalmazók számára az országgyűlési képviselők választásról szóló 2011. évi CCIII. elolvasása, megértése és értelmezése.

A törvényszöveg nehéz és sok háttérismeretet igényel. Mielőtt ebbe belevágna, javasolom nézzen meg néhány rövid és érthető szakmai videót.

http://tothzoltan.blog.hu/2013/04/12/a_valasztasi_rendszerek_tortenelmi_kialakulasa_xx_sz_masodik_fele

http://tothzoltan.blog.hu/2013/04/07/a_valasztasi_rendszerek_tortenelmi_kialakulasa_xix_sz_utolso_harmada

http://tothzoltan.blog.hu/2013/04/02/a_valasztasi_rendszerek_tortenelmi_kialakulasa_xix_sz_elso_harmada

Ha az alapfogalmak egy részét átrágtuk, akkor induljunk el az első törvényszöveggel. Ha elolvasta, akkor a kérdéseire szívesen válaszolok!

Nehéz lesz, nem ígérek könnyű munkát, de dolgozzunk együtt a tisztességes és átlátható választásokért!

Az első olvasási és értelmezési feladat: http://www.valasztas.hu/hu/ovi/23/23_1_20.html

Várom a kérdéseket, a kommentárokat és az észrevételeket!


 

[1] Alaptörvény T. cikk (1) és (2) bekezdés: (1) Általánosan kötelező magatartási szabályt az Alaptörvény és az Alaptörvényben megjelölt, jogalkotó hatáskörrel rendelkező szerv által megalkotott, a hivatalos lapban kihirdetett jogszabály állapíthat meg….

(2) Jogszabály a törvény, a kormányrendelet, a miniszterelnöki rendelet, a miniszteri rendelet, a Magyar Nemzeti Bank elnökének rendelete, az önálló szabályozó szerv vezetőjének rendelete és az önkormányzati rendelet.

7 komment

Címkék: választás demokrácia pártok kormánypárt elsőválasztók LMP Európai Unió Bokros 2014 Magyarország Együtt 2014 Kuncze Szabadság és Reform Intézet Alkotmány Alaptörvény Szabadelvű Polgárok Egyesülete Szövetségben Együtt Magyarországért Demokratikus Koalíció magyar választások története 2014 abécé választásokra nemzetközi megfigyelés Szavazatszámlálók

A bejegyzés trackback címe:

https://tothzoltan.blog.hu/api/trackback/id/tr185220375

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

paragrafus 2013.04.13. 22:54:10

..."Általánosan kötelező magatartási szabályt az Alaptörvény és az Alaptörvényben megjelölt, jogalkotó hatáskörrel rendelkező szerv által megalkotott, a hivatalos lapban kihirdetett jogszabály állapíthat meg….

Kedves Zoltán!

Ezzel a megjegyzéssel az a legnagyobb probléma, hogy az alaptörvény ALKOTMÁNYOSAN nem is létezik. Alkotmányos keretek között, alkotmányos feltételek mellett sosem lépett hatályba. Mind a megalkotása, mind a hatálybaléptetése alkotmánysértő módon történt. Közjogilag alkotmányellenes.
De a tartalma is alkotmányellenes az alaptörvénynek. Akár egészét nézzük, akár egyes pontjait külön, ill. önállóan. Ez az alaptörvény sérti az Alkotmányt. Azt az Alkotmányt, amelyet viszont ALKOTMÁNYOSAN sosem helyeztek hatályon kívül.
Szigorúan alkotmányjogi alapon az Alkotmány jelenleg is joghatályos, az alaptörvény viszont nem. Ezért az alaptörvényre alappal építeni nem lehet. Az alaptörvény - alkotmányosan - nem jogi norma.

Dr. Tóth Zoltán 2013.04.14. 10:59:07

@paragrafus: Tisztelt Ismeretlen! A blogomnak ez a része arról szól,hogy vegyünk részt a 2014. évi választásokon. A jogállamiság talajáról folytatom a küzdelmet egy olyan helyzet ellen, amely ellentmond a jogállamiságnak.

paragrafus 2013.04.14. 17:16:02

@Dr. Tóth Zoltán:

Kedves Zoltán!

Először is megkövetem Önt, amiért nem mutatkoztam be Önnek. Vélelmeztem, hogy rájön a "paragrafus"-ból.
A Facebook-on már kommunikáltunk egymással. Ferincz Jenő vagyok.

Másrészt: mi ugyanarról beszélünk, ugyanabban a cipőben járunk. És egy a célunk is, ha szabad mondanom. Legfeljebb némileg más irányból közelítjük meg ugyanazt a célt. Ennek a "más irány"-nak a része az is, hogy alkotmányjogi szempontból vitatom és megkérdőjelezem, hogy az alaptörvény hatályos jogi norma norma lenne. Közjogilag és tartalmilag egyaránt.

És - jogi véleményem szerint - a választást alapjaiban befolyásolhatja az a körülmény, hogy a választójogi törvény az alkotmányosan hatályon kívül nem helyezett Alkotmányra, vagy a közjogilag és tartalmilag alkotmányellenes alaptörvényre épül.

Kedves Zoltán! Véleményem szerint ez a megközelítés is jogállami módon történő fellépés.

Dr. Tóth Zoltán 2013.04.14. 20:58:53

@paragrafus: Kedves Jenő! Tisztelettem köszöntöm a közös munkában!

paragrafus 2013.04.19. 13:28:57

@Dr. Tóth Zoltán:

Kedves Tóth Zoltán!

Facebook-on küldtem Önnek egy privát üzenetet.
Várom rá megtisztelő válaszát.

Tisztelettel:

Ferincz Jenő

Bognár Attila · http://kulsohaz.blog.hu 2013.04.30. 12:35:37

Engem, mint demokratát alapból irritál az 5 %-os küszöb léte.
Ennek indoka ugye az, hogy csak valós támogatottságú pártok juthassanak az országgyűlésbe...
Szerintem erre bőven elég lenne az a limit, ami az egy listás helyhez szükséges szavazatok száma, ami 5M választó részvétele esetén több, mint 50.000!
Annál is inkább, mert egy (helyi) párt egy egyéni jelöltet ennél jóval kevesebbel (20-30e!) is be tud juttatni.

De ha már van ez a fránya küszöb, akkor is disznóság, hogy a kieső pártokra jutó mandátumokat szétosztják a bejutók között!
Az igazságos megoldás az lenne, ha a mandátumok elosztásánál még számolnának velük, csak azután nem kaphatnák meg az így egyébként nekik jutó mandátumokat...

Ehhez minimális módosításra lenne szükség:
"16. § Az országos listáról megszerezhető mandátumokat a következő eljárás szerint kell kiosztani:
a) a (...kihúzni...) párt listás szavazatainak számához a 15. §-ban foglaltak alapján hozzá kell adni az adott párt töredékszavazatait (a továbbiakban: pártlistára jutó szavazatok száma),"
Majd ezután már CSAK a rájuk eső mandátum kiadására lenne érvényes az innen kihúzott 14. § (1) és (2) bekezdés "Nem szerezhet mandátumot" tilalma... (hiszen az ugye alapból nem a "számolást" tiltja, csupán a "szerzést":)

Ennek alapján a küszöb alatti kispártokra jutó - de általuk meg nem szerezhető - helyek ÜRESEN maradnának...
Ami pedig "nem ördögtől való" gondolat, hiszen a hatályos tv. maga is ISMER hasonló helyzetet!:
"17. § (...)
(4) Ha az országos listán kevesebb jelölt van, mint a lista által megszerzett mandátumok száma, a ki nem osztott mandátum betöltetlen marad."(!!!)

EZT a "szellemet" kéne tehát kiterjeszteni imígyen:
- Ha a párt országos listájára kiszámolt mandátum az 5 %-os küszöm miatt nem szerezhető meg, az így ki nem osztott mandátum (is:) betöltetlen marad...

Dr. Tóth Zoltán 2013.04.30. 20:24:07

@Bognár Attila: Örülök a felvetésének! A jövő választási rendszereinek az útja a következő:
1. előválasztás 2. arányos választási rendszer 3. preferenciális szavazás 4. pártfinanszírozás (kampányfinanszírozás helyet!!)Ön ennek a folyamatnak egy fonotos elemét vette fel!
Kérdezzen továbbra is!
süti beállítások módosítása