2012.08.30.
20:24

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Választási bojkott

tz_1346350921.jpg_994x994

 

Választási bojkott

 

A választási bojkott fogalma: a választáson való részvételre jogosult szervezet (párt) arra szólítja fel saját tagjait, továbbá a választópolgárok szélesebb közösségét, hogy a ne vegyenek részt a hivatalosan kitűzött választáson.

 

A választási bojkott elsődlegesen a szavazástól való tatózkodást jelenti. A precíz fogalom meghatározás azt is tartalmazza, hogy a bojkottot meghirdető szervezet (párt) jelölteket sem állít a képviselői helyekre, nem szerepel egyetlen jelöltjük sem a szavazólapokon. Legtágabb értelemben a bojkottot hirdető párt nen vesz részt a választási kampányban, illetőleg csupán annyiban, hogy a megindokolja a távolmaradás szükségességét.

 

A választási bojkott felhívás egy tudatos pártfelhívás és az ezzel való tudatos választópolgári egyetértés, amely világosan elhatárolndó a választástól való távolmaradástól. A választástól való távolmaradás tipikus választói magatartás, amelynek a mértéke a polgárok 20-60%-ra is kiterjedhet. A távolmaradás egyéni döntés, amelynek eredete nagyon sok okra vezethető vissza, de nem a kormány politikája elleni tiltakozás a fő mozgatórugó.

 

Még az önkényuralmi, diktatórikus államokban is a választási részvétel fontos kifejezése az egyet nem értésnek, az politikai rendszer vagy kormány elutasításának.

 

A választási bojkott szakmailag elutasítandó, mivel a választás a demokratikus állami intézményrendszer része, ezért nem a távolmaradás, hanem a szavazáson való részvétel indokolt.

 

A választáson való részvétel minden választópolgár erkölcsi kötelessége. Nem indokolható a távolmaradás még akkor sem, ha a bojkottot hirdető párt nem ért egyet a parlamenti többség által kialakított választási törvénnyel. Önmagában az egyenlőtlen feltételek, a választási alapelvek semmibevétele nem ok arra, hogy a választástól távol maradjanak a választópolgárok.

 

A kormánnyal, a parlamenti többséget adó politikai párttal való egyet nem értés kinyilvánítására akkor is van lehetőség, ha a bojkottot elutasítva résztveszünk a választásokon.

 

Ha egy párt, egy választópolgár nem talál olyan jelöltet a szavazólapon, akit támogatni tudna, akkor is lehet érvénytelenül szavazni vagy a szavazólapot hazavinni. Az érvénytelen szavazatot kötelező nyilvánosságra hozni, így az megfelelően demonstrálja a kormánnyal, a kormányzópárttal való egyet nem értés tényét. (Magyarországon az érvénytelen szavazatok száma 1990 óta 1-5% között mozog. Kiugróan magas érvénytelen szavazásra az 1985. évi parlamenti szavazáson volt példa az un. országos lista esetében.)

 

Az érvénytelen szavazatok magas számára a nemzetközi megfigyelők érzékenyen figyelnek az egész világon, és megadják a lehetőséget a politikai értékelésre, konkrétan az új kormány legitim vagy illegitim voltának a megállapítására.

 

A választási bojkott a világban ritka mint a fehér holló, sőt Euróbában konkrét példákat nem ismerek. Voltak iyen politikai törekvések a bosznia-hercegovinai és a koszovói választásokon, de érdemben nem befolyásolták a választások eredményét. Távol Európától a diktatórikus államokban a bojkott az ellenzék néha használt eszköze, de ez a módszer a súlyos politikai elnyomás elleni önvédelmi eszköz, hogy ne kelljen nyilvánosságra hozni a potenciális jelöltek, illetőleg szavazók személyét. (Az iraki választásokon még titkos jelöltek is voltak.)

 

Egyes országokban (pl. USA) lehetőséget ad a választási törvény a „minden jelölt elleni szavazásra”. Ennek a törvényes megoldásnak az a célja, hogy azon polgárokat is választási aktivitásra késztesse, akik nem találnak a politikai étlapon megfelelő pártot, jelöltet maguk számára. (Korábban volt ilyen szavazási mód Oroszországban, azonban Putyin kérésére a Duma ezt a szavazási módot törölte. Amikor volt ilyen szavazási mód, akkor az orosz polgárok 3-8%-a szavazott „minden jelölt ellen”.)

 

A népszavazási bojkott felhívást élesen el kell határolni a választási bojkottól. A népszavazási bojkott egy politikai taktikai eszköz, a kampány része, amikor az a cél, a népszavazás érvénytelen legyen. Az érvénytelenség formálisan (jogilag) a kezdeményezőt megakadályozza a céljának az elérésében (lehet ez a kormány vagy ellenzék is). Természetesen ez a bojkott csak akkor lehet eredményes, ha a népszavazási törvény ismeri az „érvényességi feltétel” valamilyen formáját (pl. Romániában és Magyarországon 50%-os részvétel, egyes USA tagállamokban az adófizetők többsége fejlesztési kérdés esetén).

 

Egyes kormányok (pl. a jelenlegi román és magyar kormány) szándékosan emeli a részvételi küszöböt annak érdekében, hogy az ellenzék ne tudjon egy kiírt országos népszavazást megnyerni.

 

A választási bojkott szakmailag demokrácia ellenes politikai felhívás, mert azt a célt segíti elő, amelyet a kormány akar: az ellenzék ne is induljon el a választáson, ne is szavazhassanak az emberek a kormány ellen.

 

(Választási szakmai inyenceknek ajánlom a magyarországi Nemválasztók Pártjának (1880) a megismerését is.)

 

 

 

5 komment

Címkék: választás demokrácia pártok 2014 Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://tothzoltan.blog.hu/api/trackback/id/tr254742621

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Super aGyuri 2012.08.30. 21:15:55

Nagyon jó poszt! Köszönjük!
A Nemválasztók Pártjával kapcsolatban megjegyzem, hogy a szocialista (szociáldemokrata) ill. "munkáspárt" nevek használatát Tisza Kálmán (akkor belügyminiszter is) nem akarta engedélyezni, ezért döntöttek az 1878. április 21-22-ei munkáskongresszuson emellett a név mellett, amely természetesen nem a bojkottot, hanem azt fejezte ki, hogy a párt azon társadalmi rétegek érdekét képviseli, akik az 1848. (1874.) évi választójogi szabályozás értelmében el vannak zárva a választójogtól ("milliónyian vagyunk az alkotmányon kívül").
Érdekes adalék, hogy Külföldi Viktor csoportja 1878. június 6-án Magyarországi Munkáspárt néven alapíthatott pártot, ami alapot (de minimum táptalajt) szolgáltatott azoknak a híreszteléseknek, mely szerint Külföldi a belügy "ügynöke" volt (lett volna).

Lásd:
S. Vincze Edit: Küzdelem az önálló proletárpárt megteremtéséért Magyarországon, 1848–1890. In: Munkásmozgalom-történeti tanulmányok. Kossuth Könyvkiadó, Bp., 1972, 36.o.
Boros Zsuzsanna – Szabó Dániel: Parlamentarizmus Magyarországon (1867–1944). Korona Kiadó, Bp., 1999, 45.o.

Dr. Tóth Zoltán 2012.08.30. 21:31:47

@Super aGyuri: Köszönöm a történelmi kiegészítést!

Barragon 2012.08.31. 08:37:27

Valóban helyesnek lehet tartani ezeket a következtetéseket, EGY NORMÁLIS demokráciában!!! Azonban ettől TÁVOLODUNK, és ilyenkor minden normális demokratikus meggyőződöttségű ember keresi a lehetőségeket a tiltakozásra! És ennek egyik formáját a bojkottot is fel lehet vetni!!! Ugyanis valóban egyre kisebb annak az esélye, hogy egy valóban demokratikus versenyben lehet megrendezni egy következő választást! Azaz az induló pártoknak abszolút különbözőek az lehetőségeik, és így az esélyeik! Anyagi források a Fi(de)sz óriási TÚLSÚLYÁT jelzik! A média túlsúlya is eléggé bizonyított, de a még megmaradt ellenzéki médiát is el akarják lehetetleníteni! A választásokkal kapcsolatos törvények módosításai egyértelműen a Fi(de)sz érdekinek megfelelően történnek! Az egyéni választókörzetek módosítási szintén! A regisztráció a külhoniak választójoga szintén ebben az irányba való "lejtést" szolgálja! Azaz a körülmények szinte KIKÉNYSZERÍTIK a rendkívüli lehetőségek emlegetését is! Ami persze nem jelenti, hogy azokat "majd "realizálni" is lehet! Egyféle KÉTSÉGBE ESETT keresgélés a demokrácia lehetőségeinek helyreállítására!

G.Freeman 2012.08.31. 09:56:53

Az új alaptörvény létrejöttét is bojkottálták, kár volt.

Dr. Tóth Zoltán 2012.08.31. 12:10:19

@Barragon: Köszönöm a nagyon tartalmas észrevételeket. Valóban egy kétségbeesett válasz lehet a bojkott, de ettől még szerintem nem helyes. A vízválasztó szerintem a következő kérdés: Jogállamon kívüli módszerekre lehet-e jogállamon kívüli választ adni?!

Az én meggyőződésem szerint nem. A blogom címe is az, hogy "A szavazatok erejével..." Ettől még becsülöm azokat, akik keresgélik a másik lehetőséget.
süti beállítások módosítása