2017.08.22.
19:32

Írta: Dr. Tóth Zoltán

Balzsamecet

Balzsamecet

„Meglátni és megszeretni – egy pillanat műve volt!” (Joseph Heller). Nekem ez nem sikerült a balzsamecettel. Egy baráti házaspárral a velencei karneválon voltunk, és egy jól sikerült kirándulás után kaptam ajándékba egy sötét üveget, amelyről azt gondoltam, hogy az valamilyen híres olasz bor. Az éj közeledtével még nem tudtam elaludni, így kihúztam az üveg dugóját, és egy pohár „bort” töltöttem magamnak. Nos, ez az, amit nem kellett volna. Másnap reggel megnéztem az üveget és „Balsamico” feliratot láttam rajta. Még mindig nem gyúlt világosság az agyamban, mert a „Rizsszkij Balzsam” (Rigai balzsam[i]) jutott az eszembe, amely a Szovjetunióban az értelmiség általánosan kedvelt itala volt, melyet vodkával hígítottak (az unikumhoz távolról hasonlító erős alkohol). Tekintettel arra, hogy Velencében nem árulnak cirill betűs felirattal alkoholt, így kételkedni kezdtem az előző esti „Balsamico[ii]” rigai balzsamként való azonosításban.

Természetesen nem rontottam ajtóstul a házba, és nem érdeklődtem fűtől fától, hogy mit is ihattam „Jánosáldásként[iii]” előző este. Egy nap alatt – finom tudakozódás után – megtudtam, hogy az olasz ecet neve a balsamico, aminek nincs köze se Rigához, se az átlagos magyar ecethez., Sőt, azt is megtudtam, hogy a Modenában készült balzsamecet a világon a legjobb és egy üvegnek 20 usd az ára. (Valószínűleg az a barátom, akitől kaptam, már szintén erősen az elfogyasztott vino casa /a ház bora/ hatása alatt állt, amikor megvette számomra az ajándékot.)

A balsamico fogyasztásában mintegy 20 év szünetet tartottam, amikor egy elegáns étteremben a tányér szélén barna csíkokat láttam. Megkóstoltam, és tudálékos módon megkérdeztem a pincért: „Milyen márka az a balsamico?” A válasz hosszabb várakozás után érkezett meg: modenai[iv]. Bölcsen bólintotta. Otthon az interneten kaptam érdemi felvilágosítást a balzsamecetről.

A hazai ecet legnagyobb előnye, hogy olcsó. A bevásárló központokban kapható saját márkás ecetek (20%) literje 100-200 Ft között van. Olcsóbb, mint egy villamosjegy! (Ebből az következik, hogy a villamosjegy ára nagyon drága.) Viszont kitűnően lehet a hazai ecettel a mosogatógépet tisztántartani, ablakot tisztítani – próbálják ki! Az ecetkészítés lényege, hogy etilalkoholt oxidálnak, így ecetsav keletkezik, amelyet utóbb ízesíthetnek gyümölcs vagy bor sűrítményekkel.

A balzsamecet hátránya, hogy nagyon drága. Egy osztrák, olasz vendéglői vacsora árába kerül belőle egy palack! Viszont nagyon finom: szószokhoz, salátákhoz, öntetekhez, tányér díszítéshez (Nyilvánosan tilos lenyalni a díszítést a tányérról!). A balzsamecet borból készül savanyítással. Ez az ecet megőrzi a bor eredeti ízét, aromáját, de elveszti alkoholtartalmát. A balzsamecet sokkal drágább, mint a bor, mert több évid hordókban érlelik.

Az internet tele van az ecet fogyasztás dicséretével: csökkenti a vércukor szintet, javítja az emésztést, sőt még a férfiúi képességet is erősíti egyes blogbejegyzések szerint.

Otthon kipróbáltam a balzsamecetet: sült paprika /csípős zöldpaprika + kevés olajon hirtelen sütve + balzsamecet csöpögtetve. Reggeli juhtúróhoz kiegészítőnek vagy sült hús mellé köretnek kitűnő!

P.S. Éjfélkor a hűtőszekrény világához vigyenek magukkal szemüveget, hogy meg tudják különböztetni a vörösbort a balsamicotól!

Jó étvágyat!

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: szakácskönyv Olaszország 2017 Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://tothzoltan.blog.hu/api/trackback/id/tr9312772798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása